Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TK421
#1285523
Hej!

Familjen växer och vi är på jakt efter en större, säkrare och bekvämare bil än den vi har idag. Har sökt runt lite och kommit fram till att vi ska ha en V70 av senare årsmodell, då de ligger bra i pris. Har hittat en långmilare av 2015 års modell (17000 mil) för ca 165.000 kr, men behöver lite små tips innan jag vågar kika på den. Bilen i fråga har det mesta i utrustningsväg (nav, elbaklucka, driver support etc)

1) Bilen är en D4 med AWD, är det något speciellt man behöver veta kring AWD, t.ex. förbrukning, problem/fel etc?

2) Jag har förstått att detta inte är en VEA-motor, eftersom det är en AWD, är det korrekt? Är detta något som man bör passa sig för gällande bränsleförbrukning, skatter etc?

3) En bil som har plockats ut 2015 och har 17000 mil på mätaren, vad ska man akta sig för/kontrollera extra noga? Dyra reparationer, service? Har sen tidigare bara positiva erfarenheter av att köpa "långmilare".

Tack på förhand!
/TK421
#1285527
TK421 skrev:Hej!

Familjen växer och vi är på jakt efter en större, säkrare och bekvämare bil än den vi har idag. Har sökt runt lite och kommit fram till att vi ska ha en V70 av senare årsmodell, då de ligger bra i pris. Har hittat en långmilare av 2015 års modell (17000 mil) för ca 165.000 kr, men behöver lite små tips innan jag vågar kika på den. Bilen i fråga har det mesta i utrustningsväg (nav, elbaklucka, driver support etc)

1) Bilen är en D4 med AWD, är det något speciellt man behöver veta kring AWD, t.ex. förbrukning, problem/fel etc?

2) Jag har förstått att detta inte är en VEA-motor, eftersom det är en AWD, är det korrekt? Är detta något som man bör passa sig för gällande bränsleförbrukning, skatter etc?

3) En bil som har plockats ut 2015 och har 17000 mil på mätaren, vad ska man akta sig för/kontrollera extra noga? Dyra reparationer, service? Har sen tidigare bara positiva erfarenheter av att köpa "långmilare".

Tack på förhand!
/TK421
Stor service på 18000 mil (kamrem bland annat) men inget som borde hindra köp men ge läge för prut om den inte redan är utförd av någon anledning. Annars är det ju med AWD att det är dyrare på alla vis, men väldigt bekvämt.

Om man inte har behov finns många slantar att spara på framhjulsdrift. Både skatt, service, förbrukning och inköpspris blir dyrare med AWD.. men jag kör ju AWD ändå, för att jag vill :-D
#1285534
Jag själv valde XC70 D4 AWD -16

Några av de saker som jag tyckte var viktiga.
Volvo on call ( bla för att styra dieselvärmare via appen)
Euroklass 6
Regnsensor
Aktiva Xenonljus
Navigation Sensus
Driver Support paketet
Elektrisk förarstol, perfekt om man är fler som använder bilen
#1285560
SebastianJ skrev:
Stor service på 18000 mil (kamrem bland annat) men inget som borde hindra köp men ge läge för prut om den inte redan är utförd av någon anledning. Annars är det ju med AWD att det är dyrare på alla vis, men väldigt bekvämt.

Om man inte har behov finns många slantar att spara på framhjulsdrift. Både skatt, service, förbrukning och inköpspris blir dyrare med AWD.. men jag kör ju AWD ändå, för att jag vill :-D
Hej!

Tack för svar, visste inte detta med servicen. Vad kan en sån kosta? Sen får du gärna utveckla varför det är dyrare med AWD? Drar den mera bränsle, är den mer krångelbenägen eller vad? Vi bor i södra Sverige och har sällan någon snö, eller kör i terräng eller drar släp. Antagligen hade vår blöjexpress klarat sig utan AWD, men jag tycker det är svårt att hitta V70-bilar med vettig utrustning och utan AWD. Har tittat på tre bilar som uppfyllde våra krav på utrustning, alla tre var AWD. Har aktivt valt bort de som har D2-motorn då de flesta verkar tycka den är underdimensionerad för denna bilen.

/TK421
#1285561
karnaa skrev: mån 10 dec 2018, 09:17 Jag själv valde XC70 D4 AWD -16

Några av de saker som jag tyckte var viktiga.
Volvo on call ( bla för att styra dieselvärmare via appen)
Euroklass 6
Regnsensor
Aktiva Xenonljus
Navigation Sensus
Driver Support paketet
Elektrisk förarstol, perfekt om man är fler som använder bilen
Jo, vi har ungefär samma krav, dock är det svårt att hitta el-stol, ingen av de vi kikat på har detta.

/TK421
#1285570
Tack för alla svar i tråden! Väldigt lärorikt!

Kom på en fråga till. Hur kollar man upp ifall bilen har senaste mjukvaran (Sensus). Antar att denna uppdateras lite då och då med buggfixar och ny funktionalitet? Och hur är det med kartuppdateringar? Hur länge skickar Volvo ut DVD-skivor? Även här vill man ju kolla att senaste möjliga kartversion finns med.
Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]

Tack, ska kika. Försökt rikta in mig mot[…]