Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RHGW
#1283733
Hej,
Ratten står lite snett. Inget problem kan man tycka, bara göra en framvagnsinställning.
Men - nu är det så att det växlar... Den kan stå några grader höger några dagar, för att sen plötsligt stå vänster en dag. Sen kanske höger igen efter att varit parkerad. Idag stod den höger, för att under körning plötsligt bli neutral. Så har den hållit sig tills jag parkerade nu ikväll.
Bilen går rakt på vägen. Inga konstiga ljud. Inget upplevt glapp i styrningen. Jag hade den inne på framvagnsinställning i våras. Inget konstigt förutom att teknikern sa att han haft lite svårt att få den rätt. Hade inte direkt problemet då, så det funderade jag inte på.
Vad är det med den??
Användarvisningsbild
av Nexus
#1284358
Drar den åt något håll vid inbromsning? Trodde jag hade fel på bromsok men det var bussningar i länkarm som var dåliga... Som tidigare skribent sa kolla bussningar
av RHGW
#1286013
Hej!
Tack för era inputs. Nu har jag haft tid att kolla. Länkarmsbussningar var logiska förslag. Anledningen att jag inte tänkt så mycket på dem är nog att mina tidigare erfarenheter av såna bara varit av typen ”sopslut” - alltså att det bullrar eller svajar.
Jag har konstaterat att gummit släppt i hylsan på nedre främre på höger sida. Det ser först ok ut, men länkarmen kan röra sig i längsled.
Har tidigare bytt hela länkarmar i samband med spindelledsbyte, men såg nu på Skruvat att bussningarna finns lösa.
Är de enkla att byta genom att bara ta ner inre fästningen och lämna spindeln kvar fast?
av MickeM
#1286152
Hela länkarmen måste lös och bort från bilen. Ska du sen bara byta bussningarna måste dom pressas ur och i. Verkstadspress. Skruvstycke duger nog inte.

Och viktigt att du inte drar isär inre drivknuten för långt. Då ramlar den isär inne i damasken.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]