Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alzea
#1284442
Har en 464 1990 GLE (insprutning med katasylator modellen) den tål inte riktigt vatten. jag TROR att det är en tändspole. På förarsidan på brandväggen eller va de nu kallas så sitter den mojängen också har den några sladdar och kontakter och om dom sladdarna och kontakterna är blöta/fuktiga så startar inte bilen, brukar torka av dom så startar bilen sen. Den är allmänt trög att starta man får jobba lite med den men när den väl gått igång så går den fint, fast om jag kör i vattenpölar så kan det hända att bilen slutar funka men om jag torka av det området så brukar den kunna starta igen.
#1284465
Det finns ett flertal lådor som brukar sitta på Torpedväggen, som den bör kallas. Kan du kanske ta ett foto och lägga in här, på din fuktkänsliga enhet så är det större chans att du får ett bra svar.
#1284544
Är det denna du menar?
Tändsole Volvo 460.jpeg
Tändsole Volvo 460.jpeg (7.05 KiB) Visad 826 gånger
Dessa modeller av Volvo har Fransk motor med tillhörande bränsle och tändsysten
av NilsO
#1284618
Ja, tändspole, med inbyggt tändslutsteg (elektronik).

Kanske finns det en spricka eller något. Antingen i själva tändspolen, eller i något av ledningarna eller kontaktstyckena. Normalt ska arrangemanget tåla all fukt som kan förekomma i motorrummet utan att krångla.

Det som går att kolla enklast är tändkabeln från tändspolen, alltså den som går mellan tändspolen och fördelaren. Om den är sprucken eller skadad vid tändspolen så är det nog där felet ligger.

Man kan spraya med typ 5-56, som litegrann kan hålla undan fukt, men är ju inte en långsiktig lösning.

Du kan ju också kolla så att det inte fullkomligt sköljer vatten över den från motorhuven. Man vet inte hur bra tätningarna är efter mer än 20 år, och hur vattnet rinner om det väl tar sig förbi dem.
#1284657
Man kan ju ta loss den och rengöra och spraya sen med någon typ av klarlack. Och då även göra rent och smörja in kontakterna med fett. Men, kolla ordentligt varifrån vattnet kommer. Sitter skyddet under motorn kvar? Det brukar försvinna med åren
Användarvisningsbild
av vetten
#1285109
Ett av dom vanligaste elfelen på 400-serien är att det bildas oxidation i olika kontaktstycken kanske beroende på att dom är dåligt skyddade.
Jag har haft flera 400serie och märkt av detta fel och ja en gång även tändspolen och då bytte jag den. I kontaktstyckena ska det vara någon slags fett som ska skydda mot oxidation så rengöring av kontaktstiften och sen i med fettet men inte vilket som helst då det inte får leda ström Volvo har ett speciellt för detta tror det kallas kallfett eller något liknande, vaselin kan också funka men tål ju inte så mycket värme så det kan smälta och rinna ur.
#1285147
vetten skrev:men inte vilket som helst då det inte får leda ström Volvo har ett speciellt för detta tror det kallas kallfett eller något liknande, vaselin kan också funka men tål ju inte så mycket värme så det kan smälta och rinna ur.
Vaselin duger alldeles utmärkt, annars finns det litiumfett eller liknande. Då får man bara vara noga med att inte "kludda på" för mycket. Jag brukar använda kopparpasta (på tub) men man får se till att det inte blir för mycket bara.
Jag fick byta denna tändspole på svärmors 360 -88 (B200F motor med LE-Jetronic bränslesystem) efter bara 6000 mil (den var då c:a 10 år gammal), så det är inte något bra system.....

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]