Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kebabpizza
#1284894
En nära bekant äger en KIA Sorento -04, rambyggd SUV 4WD med teknik från stenåldern, och häromveckan fick jag "äran" att besikta den.
Gick dock inte så bra då ett fäste för momentstaget på ena ovansidan av bakaxeln var helt avrostat samt att resten såg inte så kul ut heller.
Både jag och besiktningsgubben konstaterade samtidigt att det där såg nog alltför dyrt ut för bilens fortsatta existens.
Men efter lite googlande och sökande på div forum fann jag att det har funnits en TSB på detta samt att någon skrev att den gällde iaf under 2017.
Kontaktade således en ÅF och otroligt nog så åtgärdas detta fortfarande kostnadsfritt! På en 14 år gammal bil, 22000 mil, inte speciellt välskött, aldrig servad på märkesverkstad!

Så vad har ni för erfarenheter av förlängda garantier / goodwill o.s.v. från tillverkarna?
Användarvisningsbild
av Derank
#1284908
Volvos goodwill har jag bara bra erfarenheter av. Hade en gammal 850 som jag fick bytt lambdasond på efter 7år och den bilen hade passerat 20k och inte servad på verkstad.

Lämnade in den för byte av sonden då jag visste att den var defekt, tog 20min, jag väntade medans de bytte.
Då jag frågade vad kalaset gick på sa verkmästaren att det var gratis, goodwill.

starmotor v70 efter 4år, godwill
Användarvisningsbild
av Derank
#1284909
Men Kia är nog svårslaget, en kollega till mig har en Sportage, en 2012a som gått 16000mil, han hade den inne på service för några månader sedan, en framhjulslager var dårligt, byttes for free, rätt bra tycker jag.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1284954
Volvos goodwill och garantier är bara sämst.
Nästa gång blir det förmodligen något annat, orkar inte bråka mer med att få hela/delar av mina två irriterande fel åtgärdade.
18´ + jobb vill jag av princip inte betala, tur att felen i dagsläget inte är lika påtagliga/upplevs lika störande.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1284958
fjohan82 skrev: tor 06 dec 2018, 22:30 Volvos goodwill och garantier är bara sämst.
Nästa gång blir det förmodligen något annat, orkar inte bråka mer med att få hela/delar av mina två irriterande fel åtgärdade.
18´ + jobb vill jag av princip inte betala, tur att felen i dagsläget inte är lika påtagliga/upplevs lika störande.
Eftersom Volvo, BMW, Audi, Mercedes och övriga premiumbilar säljs nästan uteslutande till juridiska personer kan man ha superkass goodwill och garanti.

Kia och liknade bilar säljs mest till privatpersoner och därför har man mycket goodwill och långa garantier.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1284961
VolvoB20 skrev: tor 06 dec 2018, 22:48
fjohan82 skrev: tor 06 dec 2018, 22:30 Volvos goodwill och garantier är bara sämst.
Nästa gång blir det förmodligen något annat, orkar inte bråka mer med att få hela/delar av mina två irriterande fel åtgärdade.
18´ + jobb vill jag av princip inte betala, tur att felen i dagsläget inte är lika påtagliga/upplevs lika störande.
Eftersom Volvo, BMW, Audi, Mercedes och övriga premiumbilar säljs nästan uteslutande till juridiska personer kan man ha superkass goodwill och garanti.

Kia och liknade bilar säljs mest till privatpersoner och därför har man mycket goodwill och långa garantier.
Så sant så... Man kanske skulle köpa sig en plastig Kia Stinger V6 nästa gång.
av kebabpizza
#1285101
Minns Mercedes rostproblem från slutet på 90-talet och framåt, en kollega berättade idag om ett antal Mercedes Vito som fanns på firman han jobbade på i början av 2000-talet.
När de var runt ett år gamla hade rosten redan börjat härja fritt på i stort sett alla bilar, mitt på dörrar tak etc, men eftersom det var utvändigt så var det inte tal om några garantianspråk, garantin gällde endast genomrostning inifrån och ut.
Att Mercedes överhuvudtaget kunde sälja några bilar i Sverige efter dessa år är ett mysterium.
av Lövet
#1285104
VolvoB20 skrev:
fjohan82 skrev: tor 06 dec 2018, 22:30 Volvos goodwill och garantier är bara sämst.
Nästa gång blir det förmodligen något annat, orkar inte bråka mer med att få hela/delar av mina två irriterande fel åtgärdade.
18´ + jobb vill jag av princip inte betala, tur att felen i dagsläget inte är lika påtagliga/upplevs lika störande.
Eftersom Volvo, BMW, Audi, Mercedes och övriga premiumbilar säljs nästan uteslutande till juridiska personer kan man ha superkass goodwill och garanti.

Kia och liknade bilar säljs mest till privatpersoner och därför har man mycket goodwill och långa garantier.
Kia och liknande skulle nog sälja noll och ingenting annars. De har ju inget annat än garantier att locka med. Dåliga andrahandsvärden, dyra servicar och inte särskilt konkurrenskraftiga bilar egentligen. Det är så lätt att hamna utanför shortlisten som köparna väljer mellan.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1285115
Lövet skrev: fre 07 dec 2018, 17:25
VolvoB20 skrev:
fjohan82 skrev: tor 06 dec 2018, 22:30 Volvos goodwill och garantier är bara sämst.
Nästa gång blir det förmodligen något annat, orkar inte bråka mer med att få hela/delar av mina två irriterande fel åtgärdade.
18´ + jobb vill jag av princip inte betala, tur att felen i dagsläget inte är lika påtagliga/upplevs lika störande.
Eftersom Volvo, BMW, Audi, Mercedes och övriga premiumbilar säljs nästan uteslutande till juridiska personer kan man ha superkass goodwill och garanti.

Kia och liknade bilar säljs mest till privatpersoner och därför har man mycket goodwill och långa garantier.
Kia och liknande skulle nog sälja noll och ingenting annars. De har ju inget annat än garantier att locka med. Dåliga andrahandsvärden, dyra servicar och inte särskilt konkurrenskraftiga bilar egentligen. Det är så lätt att hamna utanför shortlisten som köparna väljer mellan.
Nej kvalitetskänslan är kanske inte den bästa, men den maskinen som sitter i Stinger är en rolig sak :-)
Med bland annat LED-strålkastare, AWD och ventilerade stolar får den bilen att kännas lite mindre dålig..
av Lövet
#1285118
fjohan82 skrev:
Lövet skrev: fre 07 dec 2018, 17:25
VolvoB20 skrev: Eftersom Volvo, BMW, Audi, Mercedes och övriga premiumbilar säljs nästan uteslutande till juridiska personer kan man ha superkass goodwill och garanti.

Kia och liknade bilar säljs mest till privatpersoner och därför har man mycket goodwill och långa garantier.
Kia och liknande skulle nog sälja noll och ingenting annars. De har ju inget annat än garantier att locka med. Dåliga andrahandsvärden, dyra servicar och inte särskilt konkurrenskraftiga bilar egentligen. Det är så lätt att hamna utanför shortlisten som köparna väljer mellan.
Nej kvalitetskänslan är kanske inte den bästa, men den maskinen som sitter i Stinger är en rolig sak :-)
Med bland annat LED-strålkastare, AWD och ventilerade stolar får den bilen att kännas lite mindre dålig..
De säljer inga Stinger heller ;-)
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]