Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1285071
Tänkte lite att det inte skulle vara något bekymmer dvs om man inte har borrade eller slitsade så det ser olika ut på sidorna. Eller om det finns krav på riktning. Hade liksom bestämt mig att något skulle strula med leveransen och när jag kollade skivorna bredvid varandra och ser att kylkanalerna är böjda i samma riktning så tänkte jag att nu har jag typ fått två vänsterskor eller högerskor. Skivorna är ju släta så där är det lugnt men tänkte att den som är mot fronten på bilen skulle kyla bättre än den mot bakänden så jag trodde jag fått fel. Kanske inte spelar speciellt stor roll mer än att de är bättre att de är faktiskt böjda än raka kanaler?
#1285105
Beställde du ett par med två skivor eller två skivor av samma art.nr? I det sistnämnda fallet är det ju möjligt att du fick två likadana skivor. Jag fick två skivor med olika beläggning när jag beställde från mister-auto för några år sen (beställde två av samma art.nr), men det var inte heller tillräckligt för att jag skulle orka reklamera.
#1285108
Jag såg inga andra best nr/art nr (finns fortfarande inte) och beställde därmed två (man byter ju alltid båda på samma axel). Kollade Brembos hemsida och hittar inga vänster/höger där heller utan samma art nr. Känner mig inget klokare av det här. Vet inte vad jag ska göra riktigt. Känns liksom fel:
#1285116
Båda skivorna har samma att nr 09.A426.11 09.A426.10). Men kan inte hitta någonstans att det ska finnas höger/vänster. Känns som att kylkanalerna borde vara åt samma håll och då måste det finnas olika skivor. Blir fan störd av det här.
#1285126
Nu har jag inte hundra koll på tråden, är det några specialbromsar? Annars har jag aldrig stött på annat än att det är samma artikel på respektive axel på alla bilar jag bytt på.

Är nog bara att smacka på och köra, kylluften går väl åt olika håll beroende på sida bara? :-)
#1285130
Nä, är V70 T6 AWD med orginalok och 316mm x 28mm skivor. Blev förvånad när de var lika och ingen verkar kunna utesluta om det finns höger/vänster eller om det helt enkelt ska vara så här. Har liksom ingen lust att sätta dit det om det är ”fel”. Letat på nätet men hittar inget om Brembo och riktning på skivorna. Många bromsskivstillverkare verkar ha höger/vänster. Det här är ju helt släta skivor men vill gärna veta om det är rätt ändå.
#1285194
Performance line bromsarna som ja hade på min V70R var skivorna olika för höger och vänster. Även dom bromsbeläggen olika mot kolven va jag minns. Samma med EBC där dom var slitsade och dimplade.
Volvo är noga med märka upp vart saker o ting ska sitta. Ingen märkning då spelar det ingen roll.
#1285201
Lite så jag tänker också. Det borde vara enkelt med rätt eller fel. Har också haft en V70R awd och där var det precis som du skriver olika. Kanske därför jag vill ha svaret om det är rätt eller fel. Tycker det verkar konstigt med två ”lika” skivor på båda sidor (av tillverkningskostnader så är det väl bättre för Brembo). Köpte dem från autodoc och då man lägger i en skiva gärna två dvs går inte beställa en utan detta sker automatiskt. Sjukt less och hittar ingen info överhuvudtaget.
Kollade på Volvon 336 skivor och de är tillverkade i Polen och har raka kanaler (inte kurvade som på Brembos). Brembo tillverkar mycket i Kina och där är mina från (oklart ifall polen är bättre?).
Tänkte att någon annan måste ju ha satt Brembo och sett samma sak?
#1285236
Efter några timmar på forum och diverse kontroller så visar det sig att Brembos skivor (de släta med böjda kylkanalerna) inte är riktningsbestämda. Det finns alltså inga höger/vänster på dessa. Jag tycker det fortfarande är konstigt att det är så men jag anser det uträtt efter att haft en diskussion med en amerikansk och en svensk återförsäljare av Brembo. Jag hoppas härmed jag spar någon annan tid och funderingar över detta. Antar att anledningen är att:
Det inte är jättestor grej dvs ger inte så pass mycket bättre kylning på en bruksbil.
Att det är mindre kostsamt att göra alla lika för företaget.
#1285897
8 dec. 2018 kl. 13:19 skrev Help Brembostore <[email protected]>:

Hello!

these rotors are not directional, you can put any of the two on left or right side.

Don't hesitate to contact us if you need any further assistance

Det var svaret jag fick angående riktning på skivorna då jag trodde att det blivit fel.
Ska bli kul att testa kombon och se hur de är i förhållande till nuvarande bromsar.
Jag fick även svar att en Volvofirma där jag frågat om pris på skivor och belägg. Priset var följande:
Skivor fram och bak, totalt 5000kr (3000kr fram och 2000kr bak).
Belägg 2300kr fram och bak.
Så totalt 7300kr. Jag betalade som sagt 2800kr för Brembos släta och ATE:s keramiska belägg. Det är lite under 5000kr mer!!! Hur bra kan Volvo egna vara egentligen? Får tre satser nya skivor och belägg för samma pris som en sats från Volvo. Trodde de ärligt skämtade först.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]