...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1284534
StringerBell skrev:Jag tror de flesta drar sig för att ligga i högerfilen eftersom man inte får vara i fred där. Antingen är det någon från anslutande påfart som ska in och då behöver man lämna plats för denne; eller så omvandlas högerfilen till avfart så man måste gå till vänster ändå. Men i de flesta fall handlar det nog om att mittenfilen håller det tempo de flesta vill köra i.
Den som ansluter måste anpassa sig till de på huvudvägen. Självklart ska man försöka hjälpa till, t.ex genom att hålla avstånd så det finns luckor.. Men jag bromsar inte in för nån på en accelerationssträcka. Har jag lucka både bakom och framför får den anpassa sig. Har jag fritt till vänster kan jag gå ut dit. (ibland är jag grinig och byter inte fil om den på påfarten inte använder blinkers.. Så fort blinkersen åker på hjälper jag till o flyttar mig.) ;)

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1284535
joel80 skrev: ons 05 dec 2018, 00:06 (ibland är jag grinig och byter inte fil om den på påfarten inte använder blinkers.. Så fort blinkersen åker på hjälper jag till o flyttar mig.) ;)
+1 :-)
av Lövet
#1284600
joel80 skrev:
StringerBell skrev:Jag tror de flesta drar sig för att ligga i högerfilen eftersom man inte får vara i fred där. Antingen är det någon från anslutande påfart som ska in och då behöver man lämna plats för denne; eller så omvandlas högerfilen till avfart så man måste gå till vänster ändå. Men i de flesta fall handlar det nog om att mittenfilen håller det tempo de flesta vill köra i.
Den som ansluter måste anpassa sig till de på huvudvägen. Självklart ska man försöka hjälpa till, t.ex genom att hålla avstånd så det finns luckor.. Men jag bromsar inte in för nån på en accelerationssträcka. Har jag lucka både bakom och framför får den anpassa sig. Har jag fritt till vänster kan jag gå ut dit. (ibland är jag grinig och byter inte fil om den på påfarten inte använder blinkers.. Så fort blinkersen åker på hjälper jag till o flyttar mig.) ;)
Tyvärr funkar det inte så längre för samma genier som åker i mittfil har nämligen också förmågan att slänga sig ut på motorvägen SÅ FORT spärrlinjen försinner oavsett hastighet. Jag ser dagligen personer åka ut på motorväg 20 km/h långsammare än trafiktempot. 100m senare byter de till mittfil och lämnar högerfilen tom. VAD I H******** HÅLLER DE PÅ MED!!!???
av Lövet
#1284887
joel80 skrev:Då får man ju en bra anledning att motionera tuutan och kolla så att helljuset funkar! ;)
Den typen av förare tittar inte i backspeglar :(
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1284898
Ett scenario från igår:
Efter Hallunda mot Södertälje ligger en lastbil i höger körfält. I mittfilen snett framför ligger en VW Transporter och kör ca 80 km/h där 100 km/h råder. Bakom denna VW ligger en tyskreggad buss (Flixbus).
Jag ligger bakom för att beskåda utvecklingen och kan höra vad som pågår....
Glider förbi i vänster körfält och ser att det är en yngre tjej (ca 30 år) som kör VW:n med en typ jämnårig snubbe i passagerarsätet. Bussen som ligger 2 meter bakom både tutar och blinkar, för att få henne att byta till höger körfält. Detta är såklart helt resultatlöst.
Jag gasar på och stannar till vid avfarten mot Salem. Strax därpå kommer tåget lunkande, men nu har föraren av lastbilen tröttnat och kört om till höger. Hon ligger kvar i mitten med bussen hack i häl.
Ca 500 meter innan avfarten mot Södertälje (Moraberg) svänger hon över till höger och försvinner in mot Södertälje.
Tröttsamt! :bored:
av Lövet
#1284941
fjohan82 skrev:Ett scenario från igår:
Efter Hallunda mot Södertälje ligger en lastbil i höger körfält. I mittfilen snett framför ligger en VW Transporter och kör ca 80 km/h där 100 km/h råder. Bakom denna VW ligger en tyskreggad buss (Flixbus).
Jag ligger bakom för att beskåda utvecklingen och kan höra vad som pågår....
Glider förbi i vänster körfält och ser att det är en yngre tjej (ca 30 år) som kör VW:n med en typ jämnårig snubbe i passagerarsätet. Bussen som ligger 2 meter bakom både tutar och blinkar, för att få henne att byta till höger körfält. Detta är såklart helt resultatlöst.
Jag gasar på och stannar till vid avfarten mot Salem. Strax därpå kommer tåget lunkande, men nu har föraren av lastbilen tröttnat och kört om till höger. Hon ligger kvar i mitten med bussen hack i häl.
Ca 500 meter innan avfarten mot Södertälje (Moraberg) svänger hon över till höger och försvinner in mot Södertälje.
Tröttsamt! :bored:
exakt det där tvingas jag bevittna dagligen. Man kan byta ut Transportern mot ALLA Toyota, Kia, Hyundai av mindre modeller också. Naturligtvis med kolsvarta bakljus.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1285606
Lövet skrev: ons 05 dec 2018, 12:54
joel80 skrev:
StringerBell skrev:Jag tror de flesta drar sig för att ligga i högerfilen eftersom man inte får vara i fred där. Antingen är det någon från anslutande påfart som ska in och då behöver man lämna plats för denne; eller så omvandlas högerfilen till avfart så man måste gå till vänster ändå. Men i de flesta fall handlar det nog om att mittenfilen håller det tempo de flesta vill köra i.
Den som ansluter måste anpassa sig till de på huvudvägen. Självklart ska man försöka hjälpa till, t.ex genom att hålla avstånd så det finns luckor.. Men jag bromsar inte in för nån på en accelerationssträcka. Har jag lucka både bakom och framför får den anpassa sig. Har jag fritt till vänster kan jag gå ut dit. (ibland är jag grinig och byter inte fil om den på påfarten inte använder blinkers.. Så fort blinkersen åker på hjälper jag till o flyttar mig.) ;)
Tyvärr funkar det inte så längre för samma genier som åker i mittfil har nämligen också förmågan att slänga sig ut på motorvägen SÅ FORT spärrlinjen försinner oavsett hastighet. Jag ser dagligen personer åka ut på motorväg 20 km/h långsammare än trafiktempot. 100m senare byter de till mittfil och lämnar högerfilen tom. VAD I H******** HÅLLER DE PÅ MED!!!???
joel80 skrev: tor 06 dec 2018, 16:50 Då får man ju en bra anledning att motionera tuutan och kolla så att helljuset funkar! ;)
Det där tröttnar man ju på ganska snart att hålla på och åka runt och blinka och tuta på sin medtrafikanter som en surgubbe och tro att man kan ska uppfostra övriga trafikanter.

Jag håller med Lövet och Stringerbell i högerfilen kan det vara en djävla röra med folk som kastar sig in i låg fart så det blir tvärbroms och folk som nästan stannar innan de ska ta nästa avfart och man får tvärbromsa igen.

Att då braka fram i högerfilen tutandes och helljusblinkades för att läxa upp dem att hålla upp farten blir svinjobbigt i längden.
Användarvisningsbild
av joel80
#1285609
Herregud.. Tror du det verkligen behöver gå till så? Du missade kanske smileyn i mitt inlägg.. Eller förstod den inte?

Man håller till höger, ser man att det är mycket trafik som ska på längre fram brukar det gå bra att planera sin körning så att man antingen gasar upp lite eller byter fil för att inte bli påverkad. Att ligga i mittfilen när det är tomt till höger drar ner kapaciteten på vägen.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]