Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Akita
#1284343
Tjena hej.
Vill börja med att be om ursäkt för ett hyfsat långt inlägg men jag har försökt vara grundlig och beskrivande så långt möjligt.

Fick hem, (20181201), en CFE-Plus (VT-0180), programmerbar, från Vparts - OBS! (Länk uppdaterad 2023-08-13 till Ultra versionen). Tanken var att liva upp min gamla V70 D5 AWD MY2006, som nu har mer än 42000 mil på mätaren, med lite extra funktioner och möjligheter.

För er som inte vet vad det är, så är det en, vad Vparts kallar för, funktionsadderare. CFE är en förkortning av Canbus-Function-Extender. Canbus är, väldigt enkelt förklarat, ett datorsystem i din bil. Du kan aktivera saker i bilen som t.ex. info om temperaturer, luftflöde, få rutor och taklucka att stängas automatiskt när du låser bilen, komfortblinkers, läsa och radera felkoder, (ej permanenta), m.m. m.m. m.m. Vad som går att aktivera beror helt på din bil och årsmodell.

Lite info sen, guidning, om hård och mjukvara för pengarna, installation och programmering av OBD adaptern. Gick det smärtfritt? He he, nej. Så klart inte... Funkar det nu? Japp!

PostMord, (nej, inget stavfel), lyckades med konststycket att leverera min beställning på en lördag, imponerad! I paketet fanns det en OBD adapter och en OBD kontakt med sladd och adapter för anslutning till en vanlig USB port. Notera att INGEN mjukvara följer med! Den får man hämta själv online. Påsen med färska Franssons Skumtomtar som låg med i kartongen uppskattades däremot. Ingen bild på tomtarna tyvärr, den la tjejen beslag på rätt fort, (jag fick behålla ölen tack & lov)!
Bild
För att kunna använda och programmera din adapter så behöver du ladda ner och installera CFE-Plus Updater, (direktlänk till *.exe) <-UPPDATERAD LÄNK 23-08-12!
Bild
Inkopplingen till PC via USB ställde dock till det, så klart. Mitt OS, W7 Pro x64, ville inte kännas vid kabeln, "Silicon Labs Cp210X USB to UART Bridge", och blev satt på undantag i enhetshanteraren. Tillfällighet kanske men det var tydligen ett känt problem. En googling senare så hittade jag drivrutinen, VCP (5.3 MB) (Default), (direktlänk till *.zip).
Bild
För W10 - VIKTIGT! - Enligt info på en av de tidigare länkarna så är det SAMMA drivrutin, (direktlänk till *.zip), som ska användas på samtliga Windows OS, W7-W10! Länkar finns på sidan till både Mac, Linux och Android, men där kan jag inte svara för funktion. Universal drivrutin för W10 ska däremot INTE användas! Sagt och gjort. Hämtade ner, installerade i mitt fall x64, funkar! Den läser och registrerar OBD adaptern.

När du ser att din adapter registreras ordentligt enligt bilden ovan, Device, i programmet så tittar du nu på kolumnen Firmware. Klicka på DL Latest. I mitt fall samma som det som var installerat i adaptern, v2.055, men det spelar ingen roll. Bara hämta ner så att du har den. Magkänslan säger att det kan bugga annars...

Nu, efter lite om och men, tandagnisslan och muttrande, så är det dags att ge sig på Update och klicka på knappen Settings... Du kan maximera Settings fönstret som dyker upp för bästa läsbarhet.

Jag körde bara rakt av på MODE 1 och Left-hand drive, skrev in mitt chassinummer och sen kom mina options upp.

Dörrar. Ställ in hastigheten för låsning av dörrar, 10, 15 eller 20 km/h. Går att ställa in så att det också låser när du backar. Du kan även ställa in så att bilen blir helt upplåst när någon av framdörrarna öppnas.
Bild
Speglar. Fäll in, fäll ut, olika val. Lås, när nyckel tas ut tändningslås, motorstart etc. Backvinkling av speglar förutsätter att du har förarstol och elspeglar med minne. Den hämtar inställningen från Mem3 när du lägger i backen. Vinklingen funkar inte heller om du inte har en knapp för in/utfällning av speglar i panelen.
Bild
Fönster. Extra vända av torkarna efter X sekunder vid olika temperaturer, 0-6°C minimum, Stänga och öppna fönster/taklucka när du trycker på olika knappar på fjärren, automatisk aktivering av defrost på speglar och bakruta vid olika temperaturer, 0-18°C.
Bild
Lampor. Komfortblinkers, 2, 3 eller 4 blinkningar. Den funktionen behöver några minuters körning och blinkningar efter montering av adaptern innan bilen fattar vad den ska göra. Helljus aktiverar dimljusen. Det gör inte skit för sikten men är kanske lite ballfaktor, vad vet jag. Tända fler lampor, halv/dim/backlyse, när du trycker på den gula knappen med voltfunktion, min. 10-11.5 volt. DRL är knepig. Bitvis olaglig men det går att ställa in. Trygghetsbelysningen kan aktiveras på olika sätt och vid olika ljusförhållanden. Dimljus fram kan tändas när du lägger i backen.
BildBildBild
Klimat. Aktivera parkeringsvärmaren med fjärren, aktivera stolsvärmen automatiskt efter att bilen startats, hel/halv, beroende på utetemp, -40°C till +15°C.
Bild
Instrument. Flippmätare ^^ Funkar! Valfri text i display vid start och stäng av, max 16 tecken/rad. Info är för mycket att skriva om, enkel engelska dock. Det går att ställa in språket i Display language, (det du ser i bilen), enligt bild, (montage). Multi-Info är överkurs för mig men andra kanske har glädje av det. Notera att parkeringssensor fram och bak ligger i olika kolumner, oberoende av SE eller US.
Bild
Misc. För dig med originalstereo, GPS och parkeringssensorer monterade. Jag har en BLP 840 och ingen GPS/RTI. PDC, parkeringssensor, har jag inte testat.
Bild
Verktyg. Aktivera felkodsläsning och radering. Obs! Funkar EJ på permanenta koder! För att det här ska fungera så måste bilen vara avstängd, nyckel i läge II och backen ilagd! Stäng alltid av tändningen och på igen innan du startar en läsning/radering av felkoder. Helljuslampan i bilen tänds när processen påbörjas och släcks när det är klart. När du har läst av felkoderna så kan du koppla in adaptern i din PC igen, se vad som är fel, och få länkar, (Google sökning), med förslag på sidor, orsaker och ev. lösningar för felkoderna.
BildBildBild
Jag läste ut felkoder från min bil, se bilderna ovan, pluggade in adaptern i datorn igen och hade 10 felkoder, klickade på knappen Details. Sidan som kommer upp nu har en "Print This Page" knapp i botten. När jag gick vidare på respektive fel så kom jag till Google som gav olika forumträffar framförallt. Vissa bättre än andra men samtliga 10 fel hittade jag info om, från bland annat jagrullar.se.

Installation/Hantering. När du har pluggat in OBD adaptern i din bil, stäng alla dörrar och starta bilen. VÄNTA! Helljuslampan kommer börja lysa, tar en minut eller nåt. Den slocknar när den är klar. Kom ihåg att komfortblinkersen tar några minuters körning och blinkande innan bilen fattar och det hoppar igång!
Bild
Nu kan du ställa in vilken info som ska visas i din panel. Du trycker på RESET knappen på blinkersspaken, när du ser en blinkande markör vid första bokstaven så använder du dig av joysticken till sidospeglarna för att ändra vad som visas, upp/ner, höger/vänster. För att släcka displayen så har jag tryckt på RESET två gånger, varpå visad information försvinner. För att få fram den igen så trycker jag en gång på samma knapp. Om det ska vara så vet jag inte men det funkar för mig. Video! Dumpade en bild från videon ovan. Videolänken till vänster är den bäst beskrivande film jag hittar just nu, hoppas den kommer till nytta.

Buggar. Som alla tillverkare så friskriver dom sig från tillfälliga fel etc. men det jag har hunnit uppmärksamma är att ibland, efter lite tryckande på knapparna, så visas bara delar av informationen i displayen. Ibland går det inte att få fram markören etc. När jag bytt låt eller höjt volymen på stereon via ratten så har infon i displayen försvunnit, men kommit tillbaka efter några sekunder. Efter att ha tagit ut och satt tillbaka adaptern igen så visar den info som den ska, även om stereofenomenet ovan kvarstår. Det är inget som stör mig och inget av det jag har gjort har stört bilen på något vis.

Kompatibilitet. Vilka bilar och modeller funkar CFE till? Bra fråga och nu skriver jag bara vad jag sett och läst på olika ställen. Enligt bilden nedan så täcker CFE Plus bilar från 2000-2018, (BETA), med vissa undantag. Snabbstarts-guide finns: här, (PDF). Kolla upp ditt VIN nummer: här.
Bild
Jag har gjort lite slagningar på chassinummer i programmet för olika år och modeller, XC60, V70 m.fl. Ingen efter 2011 har support!! Kanske kan det vara så att dom får till det i sitt BETA program, men, baserat på det program som jag har, så funkar det inte på någon bil efter 2011, (testat dec. 2018). Update! Testat lite fler chassinummer 2023, (fram till årsmodell 2018), och det finns ett begränsat antal aktiveringar som går att göra. Ju nyare bil, ju färre aktiveringar enkelt förklarat. Återigen - Kolla upp ditt VIN nummer: här.

Återställning av bilen. Det är bara plocka ur adaptern för normalläge, vid t.ex. besiktning.

//Cheers
Senast redigerad av 11 Akita, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Derank
#1284352
nice liten pryl det där, betan ska fungera på min XC60 2016 enligt volvotech, dok endast 2 funktioner har de än så länge efter 2års testande fått till.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1284481
Som jag sa i den andra tråden, hoppas du klarar dig från den rätt allvarliga buggen jag har. Att den drar ur batteriet på ett dygn eller två, antagligen så håller den flera datorer igång av någon anledning.

Stödet för P3 kom i år, så inte så konstigt att det inte finns fler funktioner. Men dom verkar ta åt sig en del av förslagen man skickar åtminstone :)
Användarvisningsbild
av Akita
#1284976
Steffe3 skrev: tis 04 dec 2018, 19:53 Som jag sa i den andra tråden, hoppas du klarar dig från den rätt allvarliga buggen jag har. Att den drar ur batteriet på ett dygn eller två, antagligen så håller den flera datorer igång av någon anledning.

Stödet för P3 kom i år, så inte så konstigt att det inte finns fler funktioner. Men dom verkar ta åt sig en del av förslagen man skickar åtminstone :)
Uppskattad feedback! Du skriver "förra batteriet"? Nytt som funkar bättre nu eller? Tanken har slagit mig att det kan bli problem men det är ändå minimalt med förbrukning vi pratar om. Har funkat bra än så länge i ett varmgarage och +20°C i vila, och efter 9 timmar på jobbet i -2°C.

Använder bilen dagligen X flera så det kanske är skillnad? Ett kass batteri är ju trots allt, ett kasst batteri ; -)
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1284977
Det förra var yngre än ett år, men det tog märkbart stryk efter djupurladdningen. Det nya är ett 95Ah AGM. Det dras dock ur ganska fort det med. Dippen i bilden är efter en natt (har jag för mig), mot dom övriga dipparna som var utan adderaren installerad.
SmartSelect_20181117-091254_Battery Sense.jpg
SmartSelect_20181117-091254_Battery Sense.jpg (32.98 KiB) Visad 13283 gånger
#1290083
Testade att ladda ner .exe-filen, det gick ju fint. Ville se om det funkar till min bil/chassinr o s v. Men sen tog antivirusen en "exploit"-fil så fort jag försökte starta programvaran och "neutraliserade" programmet. Ville kolla om du hade samma problem? Kör W10, Panda Dome-antivirus.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1290372
Har inte haft några såna problem (hade hellre haft det problemet än dom jag har med själva enheten ;P). Senaste betan dom skickade till mig gör så att helljuset hänger sig igång, det drabbar ju inte mig som så, men en aning taskigt mot folk man möter och inte hinner/kan blända av i tid. Plus att dom man tyvärr bländar givetvis hämnas.
#1360244
Hej hej. Har velat ha en sån här cfe länge till min xc90..

O kom över en beg. Billigt. Snål som man e. Hehe.

Men ni verkar datorkunniga till skillnad från mig.. Jag får bara inte programmet att visa min Cfe. De står bara att den ej finns eller så..
O ja har laddat ned o installerat usb to uart eller vad det nu heter..

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig.?

Har testat båda mina bärbara där den ena har w7 o den andra w 8.1 el 10.

Mvh en vilsen okunnig :-(
#1360370
Hej hej.

Uppdatering ang. Detta jag tidigare skrev. Min data kunniga bror löste allt. Så ursäkta kapningen av denna informativa tråd..

Mvh numer nöjd men fortfarande okunniga data operatören :-D
av Linqyy
#1487026
Tjena!

Mycket bra info och guide du skrivit men nu är de så att jag bara är intresserad av att koppla upp mig på bilens dator och läsa felmeddelande och rensa bort service texten.
(Jag gör egen service enligt servicebok)

Går det att åstadkomma det utan CFE-Plus och bara adaptersladden kopplad till datorn med rätt program installerat?

Mvh
-Jonthe

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]