Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1284404
Jag har en V70 -99.
En fläkt vid motorn (kylfläkt?) har börjat gå jämt ett par minuter-några minuter efter att man stängt av bilen. Oavsett om det är 5 minuters körning eller 40 minuter. Det har varit så nån vecka så det är relativt nytt.

Jag upplever även att motorn inte blir varm enligt mätaren. När jag kört 2 mil i morse drog jag på full värme i kupén men det kändes inte speciellt varmt. Jag inbillar mig att på denna tid borde man fått full värme eller? När det är ett par plusgrader ute. Förra veckan slog jag av värmen i kupén helt och den gången steg tempmätaren när jag gjorde detta, vilket fick mig tro att tempmätaren är okej ändå, det bara är så när det är kallare ute. Men idag när jag gjorde samma test hände ingenting. Så man undrar ju om det finns ett samband med fläkten som går en stund efteråt?

Vad ska man börja kolla efter?
#1284409
Men om det då blir så svårt att få upp värmen, varför har då fläkten börjat gå i ett par minuter när man stängt av bilen? Borde finnas ännu mindre anledning att kyla motorn om den aldrig kommer upp i temp. Om dessa två saker nu ens har ett samband...
#1284433
Truckdoktor skrev: tis 04 dec 2018, 12:33 Kolla att termostat funkar som den ska (inte hänger sig i öppet läge). Cirkulerar vatten i stora kretsloppet genom kylaren från motorns start så tar det evigheter att får upp värme i bilen...
Tror också det är problemet.

Och jag tror också att fläkten går på grund av detta. Motorstyrningen märker att temperaturen beter sig onormalt, men kan inte veta om det beror på att temperaturgivaren ger fel värde eller på att temperaturen faktiskt är fel. I sådana situationer brukar den låta fläkten gå en stund av säkerhetsskäl. Jag vet inte om det fungerar så just på V70 -99, men på många andra bilar gör det det.
#1284484
En 99:a har ingen DPF och därmed ingen regeneration. Men den frågan löste sig ju redan...
Termostat går att snabbtesta: Starta bilen kallt. Känn på det tjocka vattenslangar på kylaren. Blir den övre varm fort med motor igång, så är det den stora vattencirkulation och termostat är paj. Termostat sitter oftast på motorsidan av den övre kylarslangen. Med kall motor är den stängt. Då går vattnet runt i motorn och värmeväxlare i kupén. Blir motorn varm, börjar den släppa igenom vatten till kylaren för inte överhettas.
Motorfläkt kan går som säkerhetsåtgärd då styrenheten inte lita på värdena.
Och ja, termostat är en slitagedel. Kosta nog inte mycket och byta den på en V70 99:a...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]