Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1284189
Filippo76 skrev: mån 03 dec 2018, 11:33
Har varit hos en bilhandlare och tittat, men inte provkört då ingen säljare fanns tillgänglig. Har svårt för designen av baklucka och bakljus på V90, måste antagligen försöka ta till mig den med tiden..
Var samma diskussion när V70II kom -08 och bakdelen med med de "sneda" bakljusen. ;-)
#1284471
Ja det krävs en del tillvänjning av V90/CC så är det nog. Ju oftare man ser den så blir den onekligen lite bättre varje gång, det tyder ju på en bra design. Enda skillnaden mot V60 kan jag tycka är just bakljusens utseende, annars är det svårt att se skillnad på de två kan jag tycka. Om man inte ser dem bredvid varann förstås.

Eftersom tråden i grunden handlar om det är värt att byta från XC70 till nya V90/CC så gjorde i alla fall jag till slut bedömningen att den inte riktigt är lika självklar som sin föregångare och det är komforten som prioriterats ner kan jag tycka. Det verkar som att Volvo kräver att återförsäljarna ska ha stora fälgar på demo bilarna. Det är säkert en del som föredrar stora snygga fälgar före komfort men det skrämmer också bort en del kunder, som mig tex. För min del blev det till slut en BMW 520d Touring Xdrive efter många funderingar och många offerter med sänkta krav på utrustning. Men den hamnade till slut i samma prisnivå som en V90 CC och då blev valet lite lättare. Vill passa på och tacka alla för många kloka synpunkter, uppskattas stort. Hoppas mina inlägg gett något dom också.
#1284502
MichaelP skrev:Ja det krävs en del tillvänjning av V90/CC så är det nog. Ju oftare man ser den så blir den onekligen lite bättre varje gång, det tyder ju på en bra design. Enda skillnaden mot V60 kan jag tycka är just bakljusens utseende, annars är det svårt att se skillnad på de två kan jag tycka. Om man inte ser dem bredvid varann förstås.

Eftersom tråden i grunden handlar om det är värt att byta från XC70 till nya V90/CC så gjorde i alla fall jag till slut bedömningen att den inte riktigt är lika självklar som sin föregångare och det är komforten som prioriterats ner kan jag tycka. Det verkar som att Volvo kräver att återförsäljarna ska ha stora fälgar på demo bilarna. Det är säkert en del som föredrar stora snygga fälgar före komfort men det skrämmer också bort en del kunder, som mig tex. För min del blev det till slut en BMW 520d Touring Xdrive efter många funderingar och många offerter med sänkta krav på utrustning. Men den hamnade till slut i samma prisnivå som en V90 CC och då blev valet lite lättare. Vill passa på och tacka alla för många kloka synpunkter, uppskattas stort. Hoppas mina inlägg gett något dom också.
Förstår inte klagomål på komforten faktiskt. Min Bmw 520 XD - 17 jag hade innan hade 18” runflat hjul och den var betydligt hårdare än min V90 awd R-design med 21” BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1284570
Helt sant att bmwn inte är i klass med mercedes men komfort inbegriper ju många aspekter, rullkomfort, vindljud i höga farter, däcksljud, sittkomfort. I mitt fall valde jag till komfortstolar med massage på bmw samt utan run flat däck och med edc-dämpat chassi. I v90 tyckte jag stolarna inte var riktigt lika sköna som bmw's o då var priset ungefär detsamma för bättre stolar. Sen är det säkert ingen jätteskillnad på denna bmw o en v90 cc på samma vis som vs en Mercedes E Klass...
#1284906
Vill tillägga att Run flat däck på en BMW förstör komforten helt, högt däcksljud och betydligt sämre rullkomfort. Tror det bara var något år sedan de gjorde det möjligt att välja andra däck när man beställer en ny BMW. Tar man M-paketet så blir man dock tvungen att också ta med Run flat däck...så M paketet ska man också undvika - om det är komfort man vill ha.
#1284912
Eftersom jag måste skaffa en ny bil så var jag inne på hos BMW i veckan och tittade på nya 5 serien, dom tittade undrande på mig när jag frågade om det fanns någon 5serie utan sportstolar och stora fälgar. Dom förklarade att sportstolar och stora fälgar var med i nästan alla deras kampanjer och paket - jag sa att jag inte var intresserad av kampanjer och paket utan en komfortabel bil. Blir nog ingen 5 serie.
Var även inne och provsatt två V90 idag, länge sedan sist, man sitter verkligen lågt ner och bakåtsjunken på ett för min del obekvämt sätt dessutom är stolen väldigt Hård (just nu sitter jag i en Herionsläde (5 serie) med sportstol, dom är mjukare).
Vill man (som jag) sitta rakt upp och ner (utan att ha huvudet i taket och backspegeln mitt i synfältet) i en mjuk och komfortabel stol, gå rakt in och rakt ut ur bilen. Då ska man inte byta bort sin XC70. Kände tydligt att jag saknade min gamla XC70.
Jag har alltid tyckt om Volvo och tycker att det är bra, även om jag inte är kompis med dom nya bilarna, dessutom bor vi i ett land där folk är galet jante - En Volvo för 600,000 är inga problem - men en Merca för 380,000 då jäklar "går det för bra". Har fått för många kommentarer genom åren, kanske dags för en Hyundai eller VW.. Uuuuh...
#1284935
Kan bara hålla med där vad gäller BMW återförsäljare, jag var in på flera olika BMW Bavaria runtom i Sthlm - Uppsala och det var skillnad på mottagande. BMW Bavaria i Uppsala hade en helt annan approach vill jag hävda till det positiva. Har ingen koppling dit mer än att jag nyss beställt den senaste bilen där och det just av orsaken att det kändes bra och rätt. Hos övriga Bavaria kändes det mer som att man var till besvär och kom och störde i deras surfande...lite raljant men ungefär så...

Kommer också att sakna XC70'n . just det där att kliva rakt in och sätta sig, inget krypa ner och knappt komma upp igen... :-)
Senast redigerad av 1 MichaelP, redigerad totalt 0 gånger.
#1284936
Hur är V90 CC i riktig vinter? Alltså kallt neråt -30 eller på en oplogad väg med 30 cm snö?
Är i Sälen minst 5-6 ggr per vinter i en stuga jag har där ingen plogar. Och det kom som bekant nästan 130 cm snö där under vintern.
Min Xc70 gnällde inte en enda gång, och den uppförde sig väl i de moddigaste skitväglagen, och tog sig fram på en oplogad isig uppfart.
Nåja, när det var -33 en morgon några dagar innan Vasaloppet för övrigt, så fick jag ladda batteriet, och det var väl inte i bästa skick då.
Antar att det kanske inte är någon större skillnad, men för mig ska den vara ordentligt robust i rejäl vinter.
#1284953
Filippo76 skrev: tor 06 dec 2018, 21:16 Hur är V90 CC i riktig vinter? Alltså kallt neråt -30 eller på en oplogad väg med 30 cm snö?
Är i Sälen minst 5-6 ggr per vinter i en stuga jag har där ingen plogar. Och det kom som bekant nästan 130 cm snö där under vintern.
Min Xc70 gnällde inte en enda gång, och den uppförde sig väl i de moddigaste skitväglagen, och tog sig fram på en oplogad isig uppfart.
Nåja, när det var -33 en morgon några dagar innan Vasaloppet för övrigt, så fick jag ladda batteriet, och det var väl inte i bästa skick då.
Antar att det kanske inte är någon större skillnad, men för mig ska den vara ordentligt robust i rejäl vinter.
V90 cc är ju mer stabil på vägen än xc70. Känns fet o stabil.
Dock kan ju de stora hjulen ställa till det. En xc70 amed 16" däck är att föredra om Mkt snö
#1284960
Antar att det kanske inte är någon större skillnad, men för mig ska den vara ordentligt robust i rejäl vinter.
[/quote]

Enligt en säljare jag pratat med så är XC70 en svårslagen vinterbil. Han hade uppfattningen att den är en bättre vinterbil än V90 CC i tuffare väglag. Men hur ofta är det så? Själv tycker jag V90 CC går fint på normal vinterväg. Men jag tror att att V90 kommer att slitas snabbare än en bruksigare XC70. Mera bling bling och mera repkänsliga material i en V90. Svarta knappar o lister och en stor klösbräda som fort blir flottig. Rostskyddet verkar vara klart sämre än förut. Men V90 CC ser modern ut.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]