Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rune
Hej.
Jag har en 740 -90 med B230f där pumpen i tanken inte funkat på flera år. Inget konstigt med det, får bara tanka lite oftare...☺
Men nu har två saker hänt ungefär samtidigt.
1) Ett klonk/skrammel vid ojämnheter, och
2) Lite bränslelukt när den står inomhus.
Vid undersökning idag verkar det som om något ligger löst i tanken och skulle kunna orsaka oljudet och dessutom fuktar det lite i en krök på bränsleledning direkt utanför locket.
Om jag ska plocka upp armaturen känns det som att jag vill ha en ny armatur, med nya anslutningar innan jag plockar upp den gamla.
Frågor då...
1) Är det vanligt att själva armaturen går sönder och något lossnar?
2) Finns komplett armatur eller armatur utan pump och givare att få tag på någonstans? Jag hittar inte...
3) De korta rören utanför locken, finns de som reservdel eller följer de med en komplett armatur?
...långt inlägg, hoppas någon har några svar.☺
Mvh Rune
av NilsO
Rören är integrerade i armaturen. På armaturer med plåtlock är de fastlödda (eller något i den stilen). Jag vet inte om det är vanligt att något lossnar, men det är vanligt att armaturer med plåtlock rostar sönder (både locket och rören). Jag tror Volvo övergick helt till plastlock på tankarmaturerna till 740 och 940 kring 1992, även för reservdelar.

Jag TROR en komplett ersättningsarmatur med pump och sensor till 740 -90 har artikelnummer 3507494 (men lita inte på det!). Googlar man verkar den ha utgått på de flesta ställen, men det kanske går att få tag på. Den är också ganska dyr. Jag skulle fråga på Volvo. Ibland kallas hela armaturen inklusive lock och pump för ”sensor” eller liknande, så man bör ta reda på vad man får innan man beställer.

Det som annars återstår är att ta en armatur med plastlock från någon skrotad bil, para ihop lämpliga delar av den med lämpliga delar från din armatur och anpassa anslutningarna lite. Det går att göra, men kräver lite kreativitet. Eller så kan man kanske löda ihop och laga plåtlocket och rören på den befintliga armaturen.
av sicnarf
Jag har en 91a men har bara en pump i tanken. Detta är väldigt förvirrande. Varför gjorde Volvo så?
Användarvisningsbild
av lennarte
Volvos 740 modeller som inte tillverkades i Sverige hade Rex/Regina medan svensksålda/tillverkade hade LH2.4. Just -92 års modell tillverkades inte i Sverige, därav hade hade dessa svensksålda 740 Rex/Regina. Så 740 tidigare än -92 med Rex/Regina är (förmodligen) importer. Undantag finns alltid
av Rune
Jag tackar för svaren.
Tror faktiskt att det är plastlock men ska ta mig under och kolla lite mer.
To be continued... ☺
Användarvisningsbild
av lennarte
Du behöver inte krypa under bilen, det finns en lucka (4 Skruvar) bakom baksätet (förarsidan), e.v under isolering där man kommer åt armaturen
mv1_zps4f5e0c14.jpg
mv1_zps4f5e0c14.jpg (91.08 KiB) Visad 827 gånger
Detta är en förgasarmotor utan returledning där det är gjort ett T-rör till en bensinvermare
av NilsO
lennarte skrev: sön 02 dec 2018, 19:47 Volvos 740 modeller som inte tillverkades i Sverige hade Rex/Regina medan svensksålda/tillverkade hade LH2.4. Just -92 års modell tillverkades inte i Sverige, därav hade hade dessa svensksålda 740 Rex/Regina. Så 740 tidigare än -92 med Rex/Regina är (förmodligen) importer. Undantag finns alltid
Nja, det tror jag inte stämmer. Min 740 årsmodell 92 var till exempel byggd i Uddevalla. Den hade Rex/Regina.

Däremot har alla 740 årsmodell 91 eller 92 som är uttagna i Sverige (svensksålda) Rex/Regina. De kan nog vara tillverkade både i och utanför Sverige.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Nja, det tror jag inte stämmer. Min 740 årsmodell 92 var till exempel byggd i Uddevalla. Den hade Rex/Regina.

Däremot har alla 740 årsmodell 91 eller 92 som är uttagna i Sverige (svensksålda) Rex/Regina. De kan nog vara tillverkade både i och utanför Sverige.
Har inte full koll på detta, men det jag skrev var något som jag läste för ett tag sedan, där stod också att sista årsmodellen tillverkade i (endast) i Belgien.
Kan de varit så att bilar som inte tillverkades i Torslandafabriken hade Rex/Regina? Uddevalla och även Kalmar tillverkade väl egentligen mest "specialmodeller". Det stod även att "alla" 740 i USA hade Rex/Regina. Detta är förmodligen inte helt sant heller, för visst hade tidigare modeller (även i USA) LH2.2
av tommy12345302
när jag bytte tankarmatur så hade jag stor nytta av denna guide, den visar dock bara ett byte o inte något plock med själva armaturen. nu förstår jag inte hur jag bifogar den här men om du är intresserad så kan jag maila den

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]