Moderator: Moderatorer

#1283424
Tvättat bilen. Fick ta till två rundor med kallavfettning tills jag var nöjd. Bilen var helt svart. Tvättade två drag per sida med microfibervanten och sen sköljde jag den under varmt rinnande vatten innan jag fortsatte. Sköljde bilen med öppen slang precis som på divers filmklipp och det funkar ju. Blev nästan inget vatten kvar alls att torka. Lite på taket som gjorde Tershine trasorna (de mindre) lite blöta. Carpro Hydr02 som ja la på för några veckor sedan satt kvar fint. Men bilen ska servas imorgon så jag la på en omgång med Polishangel Rapidwaxx. Crystal white är bra snygg alltså! När jag packade ihop mina grejer så tog sista poletten slut och belysningen slocknade i tvätthallen. Men en lampa hade jag i bilen :-D
20181128_164130.jpg
20181128_164130.jpg (501.61 KiB) Visad 1595 gånger
#1283887
Har inte gjort ett sh---t på flera dagar. Hissade upp min kära 745-a på bockar i onsdags och bytte till nyslipade bromsskivor bak och smorde upp kolvarna i oken och smorde och justerade handbromsen. Sedan plockade jag bort avgassystemet efter katen. Köpt nya delar vad Biltema hade så jag kunde se vad jag kunde använda av det gamla. Min 745-a är ju speciell p.g.a 16V motorn så avgassystemet är grövre än "vanliga" 740. Kunde använda slutröret (Biltema hade det inte) och fästet på främre ljuddämparen (Biltema hade inte monteringssatsen heller). Skulle köra och köpa det som felade onsdag kväll när frugan kom hem, men detta "sabbade" hon genom att jobba till 18:30 (hon gör det några ggr i månaden). Tillbringade torsdagen med att "vinterordna" på altanen istället. Har en del stora krukväxter som vi har ute i trädgården i krukor på sommaren (fikonträd, olivträd, citronträd, yoccapalmer). Den största krukan (en yoccapalm) väger c:a 50 kg och när jag skulle lyfta den på plats på altanen stack ett blad rakt in i höger öga (bladen är sylvassa och hårda), f-n vad ont det gjorde. Så fortfarande ikväll (lördag) står Volvon på bockar, dock har i dag varit på Biltema (frugan kör) och fått tag i det som felande (klammer, gummi till upphängningen, fäste till bakre ljuddämparen). På måndag är (förhoppningsvis) ögat så bra att jag kan fortsätta med 745-an igen. Det blev besök hos doktornen (en liten repa på hornhinnan ) så det är salva och sjörövarlapp som gäller någon dag till.....
#1283903
Körde 33,4 mil idag 0,55l/mil i snitt. Besökte Varpsunds skjutbiograf för första gången och det var riktigt kul. Inte riktigt lika kul var det att köra hem i mörker och lite regn. Halvljuset syns ju knappt. Är vägarna mörkare och skitigare nu mot förr?
#1283909
Inget mer än kört hem bilen från Arlanda, efter en vecka utomlands i 30-gradig värme.
Imorgon får det nog bli en tvätt, den ser för hemsk ut efter att ha stått på långtidsparkeringen, trots att det fanns tak över...
#1283917
TommyP86 skrev: lör 01 dec 2018, 21:21 Vet inte om biltema har kvar det, men turbo och 16v var samma avgas på biltema förr i tiden.
Endast ljuddämparen efter katen är samma, sedan skiljer det. 760 med V6 är samma utom slutröret, men det finns ingen monteringssats till den heller. Bakre upphägningen är annorlunda på dessa. Jag lagade och förstärkte upphägningen till bakre ljuddämparen för något år sedan så det håller kanske något år till
#1284003
Tvättat den.

BBV Grön, Biltemaschampo, sen en tvätt till med Labocosmetica Revita och lite förstärkning med Beneficia på sidorna och bak där det är utsatt.

Biltemaschampo mest för att jag har och kan lika gärna göra av med det. Men det skummar bra, bilen blir ren och det är i princip gratis även om jag som nu doserar lite extra för att få bra med skum. Kan inte påstå att jag märker någon större skillnad mot de (om än få) dyrare produkter jag provat, Tershine t ex. Mindre koncentrerat kanske då men literpriset kompenserar ju för det med råge. Så varför annat, egentligen, bortsett från namnet på flaskan..?
#1284013
Utnyttjat en bärgare för andra gången i mitt liv, eller två faktiskt!
Kom ner i parkeringsgaraget efter att ha handlat, låser upp bilen som vanligt, stuvar in familjen och ska starta, men inte då. Alla instrument mm lyser som vanligt men bilen vägrar att starta. Gör tre försök, därefter ut med familjen, låser bilen och provar att fjärrstarta bilen, fungerar utan problem, bilen startar så snällt så.
Provar att starta som vanligt igen, nix, går inte, död bil. Funderar över om batteriet är slut i nyckeln, men det går hur bra som helst att låsa upp och låsa bilen och när jag försöker fjärrstarta bilen sittandes i bilen går det inte, bilen hittar nyckel i bilen och vill inte starta, alltså inget problem med nyckeln.

Använder Volvo on Call, bärgare ett anländer, för stor för att ta sig ner i garaget, men vi provar att lägga på extra ström, koppla ifrån batteri mm, inget hjälper. För att få ut bilen ur garaget så behövs ännu en bärgare. Efter mycket om och men är bilen ute ur garaget, uppe på den större bärgaren och till slut framme på verkstaden, nytt problem, P-bromsen vägrar att släppa, bilen kommer inte av bärgaren! :-o
Med hjälp av hasplåtar och lite trixande står nu bilen snällt på parkeringen på verkstaden för att förhoppningsvis komma in imorgon, om inte annat har jag tid på tisdag för lite annat fix.
Är just nu rätt så nöjd med att bilen går att låsa, får se vad som har hänt till morgondagen, kan bli spännande att se vad för fel som har dykt upp då!
#1284072
fjohan82 skrev: lör 01 dec 2018, 22:21 Inget mer än kört hem bilen från Arlanda, efter en vecka utomlands i 30-gradig värme.
Imorgon får det nog bli en tvätt, den ser för hemsk ut efter att ha stått på långtidsparkeringen, trots att det fanns tak över...
Hade fullt med fågelskit på bilen trots garage på arlanda. Klagade och fick kompensation.
Lite koll får dom ha.
  • 1
  • 1034
  • 1035
  • 1036
  • 1037
  • 1038
  • 1845

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]