Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smen64
#1283715
Hej,fick anmärkning vid bes mycket högt lambda värde.Det var ett rosthål i den bakre ljuddämparen och teknikern sa att det kunde påverka mätningen,jag bytte ljuddämparen men det är fortfarande samma problem nu hittade vi ett läckage i flexröret som sitter efter katalysatorn och precis före lambdasonden.
Den gula motorcymbolen som väl indikerar problem med avgasreningen lyser på instrumentbrädan och motorn går riktigt dåligt när man ligger runt 2000 varv .Kan det vara så att avgassystemet suger in luft vid det läckande flexröret och därför ger fel signaler via lambdasonden och därför går motorn dåligt.
av MickeM
#1283752
Läckaget där bak känner inte bilen av.
Men läck i flexröret är möjligt.
Men det borde läcka som tusan innan bilen skulle gå dåligt.
Vad säger felkoderna?
av smen64
#1283759
Hej Micke,jag vet inte felkoderna bara den gula motorsymbolen på panelen.Jag tror inte att det läcker särskilt mycket men man hör när man stänger av motorn att det brötar till lite.Det verkar som att motorn går renare när den inte kommit upp i temperatur och det är inte alltid som motorsymbolen lyser.
#1283791
Du måste felsöka. Löser du motorn så löser du säkert värdena också. Var i landet bor du?

Annars försök tex filma hur motorn låter när du gasar upp den. Vissa med rätt öron kan ge en ledtrådar.
av Knatch
#1283894
att den går dåligt vid nämnd varvtal kan bero på fler saker. Kassa tändstift/tändkablar/tändspolar. Kass luftmassemätare eller läckage någon annanstans.
Sedan kan det vara så att du har flera fel på bilen och att att motorn går ojämnt kan exempelvis bero på tändsystemet och avgasvärdena pga avgassystemet.
Men börja med att läsa ut felkoder så kan vi se vart det pekar
av smen64
#1284876
Hej igen,nu har jag äntligen fått läst av felkoderna det kom upp 3 st , 9150. 640F och 532D
Avgasvärdena vid besiktning var CO 0,0 (0,5) HC 34 (200) CO 2500 varv 0,0 (03) Lambda 1,49 (0,96-1,04) så det är bara Lambdavärdet som sticker iväg.
av MickeM
#1284922
ECM 9150 =gasspjäll internt fel. Marelli spjällen är kass.

ECM 640F = kamaxelomställningsventilen.

ECM 530D = emissionspåverkan = bara att den tycker att avgasvärden är kass.

Men när ENDAST Lamdavärdet går upp, (syrehalten) skulle jag säga luftinsläpp EFTER första lamdasonden. (Reglersonden), men i detta fallet också FÖRE bakre lamdasonden, eftersom bilen noterar det. (Sista felkoden)

Fick du felkoderna raderade?
Någon kan vara gammal, och bara luras nu.
av smen64
#1284973
Jag tror inte att koderna raderades.Han som läste felkoderna trodde att det kunde vara den främre Lamdasonden eller kanske katalysatorn som är dålig.Det finns ett litet läckage i flexröret som sitter precis före den bakre lamdasonden men det är bara ett litet det är knappt man märker läckaget men flexröret är sotigt.
av MickeM
#1284995
Katalysatorn så skulle CO gå upp också tycker jag.
Lamdasond kan inte uteslutas, men....
Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]