Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av binary
#1283045
Hej!

Jag har lite problem med min D24. Det är en sugmodell från 1983. Problem uppstog när vi var ute på resa.

Problemet kom när vi närmade oss en rondell och jag tröck ner kopplingen, släppte gasen och motorn dog. Den sprang igång direkt när jag lättade på kopplingen men jag rullade genast in till en parkering brevid rondellen. Tomgången kändes som att den hade magiskt fallit till 200 varv, och hästkraftsantalet hade fallit till en tredjedel (kändes det som).

För att ta oss hem så pillade jag upp tomgången lite, och ojämnheten försvann. Som sagt så var den fortfarande väldigt lättstartad och gick nu bra på tomgång igen, dock var den otroligt svag och maxgas gav ca 50 kmh där den vanligtvis inte har några problem med 90. Jag märkte när vi kom hem att den då gråter lite diesel vid returslangen på den främre spridaren, den biten som pekar frammåt och fungerar som ett stopp så att säga.
En annan intressant bieffekt är att innan problemet uppstog så rök den ganska svart när den fick arbeta, men efter att problemet uppstog så ryker den inget alls, förutom lite kondensrök när den startar i kyla , inget av det finare sotet man brukar få vid gas finns kvar.

Det här är min första diesel och jag har ganska grundläggande kunskap om dom.
Värt att nämna är att plomberingen sitter kvar och att den är oskruvad.

Min första gissning var ett igensatt dieselfilter, detta byttes till ett helt nytt helt utan resultat. Även luftfiltret byttes och vi testade även lite utan luftfilter, ingen skillnad. Returen gråter lite diesel endast när man trycker på gasen, annars håller den igen, men skulle detta kunna vara boven? Min tanke var att returen mellan någon av spridarna var igensatt eftersom att trycket på den främre returen verkar blivit högre, men detta har jag inget bevis för.

Eller är det helt enkelt en spridare som helt och hållet slutat spruta in diesel?

Är väldigt tacksam för svar, jag kan meka men är novis på diesel, därav har jag inte lämnat in den på verkstad för felet.

mvh
av osla
#1283700
går den på alla cylindrar? fixa läckaget på returledningen, sen tar du och byter retur slang från spridarna till bränslefiltret/tanken till en genomskinlig slang och stoppa den i en genomskinlig flaska och se om det kommer mycket luft i returen. inte ovanligt med läckage på dom där insprutnings pumparna så dom börjar tjuva luft, men symptomen då brukar bli svårstartad, men har man fått igång den så brukar dom gå
Användarvisningsbild
av lennarte
#1283932
Har inte så stor erfarenhet av VW-s dieselmotorer men det sitter en p-box i insprutningspumpen som det skrivits om tidigare här på forumet. Sök om detta, eller någon som vet mer kanske svarar
av osla
#1283986
lennarte skrev:Har inte så stor erfarenhet av VW-s dieselmotorer men det sitter en p-box i insprutningspumpen som det skrivits om tidigare här på forumet. Sök om detta, eller någon som vet mer kanske svarar
precis den p-boxen jag menar. sitter på ingående axel bakom drevet på pumpen
av binary
#1291472
Det har tagit ett tag men lite har jag grejjat allt.

Har fixat läckaget på returen vilken inte ledde till något nytt, och bytt ut slangen från filter till pump för att kunna se om det introduceras någon luft innan pumpen. Batteriet är dött så har inte hunnit kolla detta ordentligt ännu. Om pumpen skulle vara kass, hur mycket brukar det då kosta att få denna renoverad? Är det något man kan göra själv?

Har beställt hem en hylsa för att kunna få dän spridarna för provtryckning samt eventuell renovering hos lokal förmåga.

Märkte att skruven man ställer pumpen med har plomberingen kvar men inte är inskruvad hela vägen till plomberingen. Borde den vara det? Ser ut att vara minst ett varv utskruvad från plomberingen.
Användarvisningsbild
av Sierra94
#1291483
Den ska ligga an mot plomberingen. Skruva in den och se hur den blir att gå.
av binary
#1291696
Idag har jag mekat lite till. Efter att ha bytt ut slangen mellan filter och pump så såg jag iaf att det inte går nån luft den vägen. Bäljen jag har för att pumpa fram diesel med gav upp efter några pump i kylan så startmotorn fick suga dom sista centimetrarna. Först gick den otroligt grovt, rök som fan själv, fick hålla mer eller mindre full gas för att hon skulle hosta runt på tomgång, men efter ett tag så kom tomgången tillbaka och skärselden som bolmade ut ur avgasröret lugnade ner sig. Efter att den stått lite på tomgång testade jag att knäcka muttrarna på injektorerna en och en för att dels se om det fanns luft i rören och dels för att lista ut om tomgången ändrade sig något.

Det jag kom fram till är att den främre injektorn inte gör lika märkbar skillnad som dom andra, men att alla ändå gjorde skillnad på tomgången. Det blev en tydlig trumgång när jag lät trycket gå. Efter att ha luftat alla lite så tycker jag dock att den går lite bättre, lite rappare på gasresponsen etc. Har inte rört skruven ännu då jag inte kan testköra för tillfället. Kan också vara total placebo efter den grova starten.

Dock uppstog ett annat problem när hon stått på tomgång en stund. Hon vägrade stanna när jag vred av nyckeln. Är det bränslesolenoiden på pumpen som kärvat fast tro?
Användarvisningsbild
av Sierra94
#1291900
Lossa muttern och vrid in den ett 1/2 varv o kolla hur den går. Börjar tomgången öka så har du vridit för mkt. Är det en sugdiesel eller har den turbo?

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]