Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bouxesa
#1283275
Min kylare på bilen har börjat läcka, så med hjälp av en snäll kollega bestämde vi oss att byta ut den. Jag beställde en ny kylare från autodoc.se (en nissens som skulle passa till min bil). Allting gick bra tills vi skulle montera ihop alltihop. På den gamla kylaren finns en koppling som går från övre kanten på expansionskärlet tillbaka in till kylaren ( någon form av övertrycksreglage). Denna koppling saknas på den nya kylaren så klart.

Så nu är min fråga egentligen vad jag har för alternativ? Just nu hänger denna slang fritt och nackdelen är att det rinner ut ganska mycket kylarvätska när det blir övertryck i behållaren. Måste jag byta ut kylaren till en modell som passar eller finns det något annat alternativ?

/Babbis
av bouxesa
#1283342
Ok. En uppdatering. Det var fel kylare jag fick, eller rättare sagt. jag beställde. Så är frågan, beställa rätt kylare eller hitta ny övre kylslang med integrerad 8mm koppling eller finns det någon annan lösning. Är det någon som vet?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1283344
Dela övre slangen, sätt i ett rör med t-koppling till lilla slangen.
Gänga i en nippel i kylaren.
Köp ny kylare.
Jag hade gjort sista alternativet.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1283699
På min så bytte jag locket till termostathuset för där sitter nämligen anslutningen på de äldre bilarna, behövde inte ändra på slangen mer än placeringen.
Så antingen det eller så får du byta kylare, i mitt fall så bytte jag locket eftersom jag ändå hade ett hemma.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1284356
Jag höll på göra samma misstag men tittade 2 ggr på bilen och beställde rätt kylare. Tror de kan skilja lite i tjocklek oxå om jag ej minns fel..

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..