Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lassre
#1279967
Idag har ja bytt alla spridare. Och även bränsleregulator. Bilen går exakt likadant. Lite oförsägbar tomgång ibland. Och känns som den blir fruktansvärt varm vid ventilkåpa. Brände mig på den.

Kallstartventilen fungera som du sa.
#1283106
Det kan vara kylvätsketempgivaren som är trasig. Det finns två sådana på motorn. En som sitter längst ut och ger signal till temperaturmätaren. Den andra sitter närmast torpedväggen och ger signal till styrboxen. Är det fel på någon av dem, så är det den närmast torpedväggen som går till styrboxen. Då lär bilen dra mer bensin när den blir varm. Mvh Tobias
#1283108
Det kan vara kylvätsketempgivaren som är trasig. Det finns två sådana på motorn. En som sitter längst ut och ger signal till temperaturmätaren. Den andra sitter närmast torpedväggen och ger signal till styrboxen. Är det fel på någon av dem, så är det den närmast torpedväggen som går till styrboxen. Då lär bilen dra mer bensin när den blir varm. Annars kan det ju vara katalysatorn som är trasig. För att prova det, så borrar man ett hål framför katalysatorn och ett längre bak och sedan provkör bilen och se om motorn går bra. Mvh Tobias
av lassre
#1330596
Känns som de mesta är kollat. Fortfarande inte bra. 😩

Men använder bilden dagligen. De ja lagt märke till mer.

Verkar hacka/mota lite mellan 1300-1800varv. Surar ner sig vid snabbt start stopp. Typ flytta bil 20m. Blev dock bättre med riktiga volvo stift. Går på 2-3 ibland en liten stund. Vid kortare körningar.

Står den på tomgång så små misständer den ibland.

Även besiktat å co låg på 1,4 om de kan säga nåt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1330851
Har du kollat på givaren på spjällhuset så den verkligen fungerar som den ska. D.v.s sluter och bryter vid exakt rätt tillfälle. Annars vet inte datorn om motorn är på tomgång eller inte
CO på 1,4 är mycket på en katalysator motor, men bilprovningen godkänner det idag (från och med mars 2018) upp till 3,5 på modeller upp till -93 års modell. D.v.s dom regler som kom till -76 års modeller
av lassre
#1331840
Japp den är kollad. Kollade den för andra gången om helgen. Och datorn säger de är rätt när ja kör detta själv testet.

Står ja å håller bilen på 1500rpm så misständer den rejält. Känns som de måste va nåt med bränsletryck då ja inte har några felkoder. Ska försöka komma på nåt bra sätt att mäta det.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1331985
lassre skrev:. Känns som de måste va nåt med bränsletryck då ja inte har några felkoder. Ska försöka komma på nåt bra sätt att mäta det.
Jag ha satt en T-koppling på slangen till bränsleröret och en (begagnad tryckluft) manometer som ligger vid huvudcylindern. Den är "fast" monterad och har legat där sedan jag byggde om motorn till etanoldrift för typ 8 år sedan
IMG_20151017_132634.jpg
IMG_20151017_132634.jpg (317.73 KiB) Visad 602 gånger
Man kan se den bakom stötdämparen vid bromsservon. Man ser även (blå) slangarna och grenkopplingen (fabrikat Festo tryckluft).
Kollade på vad vi "pratat om", har du kollat på BTR-en? Den kan "släppa igenom" bränsle in i insuget, men då borde i.f.s inte stiften vara vita.
av lassre
#1332102
Aaa. Men skulle helst inte vilja klippa av bränsleslangen. Men värsta fall får de bli det.

Btr är kollad. Även prövat med 3 olika å bilen beter sig lika med alla.

Ska ta å kolla retur slangen. Såg att på besiktningen 2016 va de anmärkning på den. Så de inte sitter nån dålig skarv nåt ställe så de inte flödar nog igenom till tank. Har kollat flödet direkt i dunk vid fuelrailen å då kommer de nog. Om de va 1 liter på 30sec tro ja läste nåt ställe.
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?