I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1283089
Här kommer en lång historia som jag ska försöka dra kort.

Har en Volvo C30 T5. Som jag köpte och då var den redan mappad av firman GDM i Skåne till 280hk. Efter att jag ägt den ett tag så ville jag få ut lite mer och pratade med GDM som sa att det gick att få ut 320hk med lite modifieringar. Sagt och gjort jag satte i nya spridare osv och åkte ner och mappade om den och bänkade den hos GDM. Fick ut 322hk.

När jag kör hem därifrån så börjar motorlampan lysa. Jag kör försiktigt hem givetvis och kollar upp felkoden (har en egen odb läsare) och den visade på luftmassemätaren. Mailade GDM och förklarade. Han säger då att ja det såg jag när jag la in mappningen. Men han säger inget till mig om det? Konstigt tyckte jag men beställde en ny LMM och en bilverkstad satte i den.

Körde bilen i drygt 4 månader innan den började igen och krångla, samma felkod. Hörde av mig till GDM (som varit trötta i sitt svar innan nu säger men kom ner med den så ställer vi om luftmassemätaren). Så körde 20+ mil t/r han ställde om den på 5min, jag körde den lite där och kändes lite lite bättre. Han säger nu kan jag inte göra mer. Tog bara några mil väl hemma så blev den lika illa igen. Tillbaka till verkstaden där jag brukar lämna den igen. Han provtryckte och felsökte utan att hitta något. Men problemet kvarstår.

Han sa att det måste blivit något fel när GDM mappa den då den antagligen trimmats när luftmassemätaren inte fungerat som den ska och att det kan ha krånglat till mappningen. Så då kontaktade jag autotech så dom mappade om den. Dom sa att mappningen GDM gjorde inte var vacker. Totalt kaos i filerna osv tydligen och att efter dom mappat den så ska den fungera, för deras mappning är baserat på originaldelar osv. (jag fick byta tillbaka till original spridare osv innan Autotech mappade den).

Men den funkade inte ändå, samma problem. Så åkte tillbaka till min vanliga verkstad då Autotech sa testa att sätta tillbaka original luftmassemätare. Gjorde det. Hjälpte inte.

Verkstaden jag lämnade in den på är en bra och seriös verkstad där han som haft han om den själv håller på med drifting och även bygger om motorer osv åt andra kunder. Till slut sa han att nä jag vet inte vad det är för fel, låt Bilia titta på den.

Sagt och gjort, lämnade den på Bilia som kollade igenom den idag och jag fick samtal av teknikern. Han provkörde den, märkte att det är något fel. Men kan inte hitta vad det är för fel? Är inte det jävla udda? Sen säger han ja det är lite av ett moment 22. Så fråga jag men vad ska jag göra nu då? Jag måste ju få bilen att fungera så jag kan antingen fortsätta äga den eller sälja den, men måste ju få den fixad först.

Då säger han ja antingen kan du köra den vidare och vänta tills någon felkod dyker upp på nytt eller försöka sälja den som den är...Jaha?

Har lagt otaliga tusenlappar på detta fel nu och ingen verkar hitta vad felet är, men alla håller med och inser att något fel är det.

Den går som den ska tills man kommer upp i 3000 varv ungefär då hackar den till och liksom tappar effekt. Inte hostar till, mer som att den tappar andan.

Vet inte vad jag ska göra längre. Har en bil som är obrukbar att köra, sälja den känns omöjligt för vem vill ha en bil med ett fel på som ingen verkar kunna åtgärda?

Funderar på att höra av mig till allmänna reklamationsnämnden, men frågan är vad jag har för chans där? Men något har ju uppenbarligen gått fel hos GDM och jag har lagt många tusen kronor som sagt sen den var där för att försöka åtgärda det.

Någon som har en aning om vad felet kan vara och/eller vad jag kan göra? Innan någon börjar gorma om hur dum jag är osv så ja det kanske jag är, men jag har aldrig pillat på den själv utan alltid lämnat den till folk som jobbar med detta. Som t ex GDM om jag lämnar den dit och pratar innan med honom och han intygar att det är inga problem att få ut 320hk så tror man ju på det? Är ju därför jag lämnar den där för han påstår att han kan det? Eller är jag fel ute?
#1283100
Är lite seg så här dags men har du återställt både mjuk och hårdvara någon gång? Annars så gör så eller återställ till det som fungerade sist med 280hk

ARN hade jag ändå undvikit, tar sex månader innan de ens tar i ärendet vad jag vet
#1283205
Gör det någon skillnad om man så att säga "smyger" förbi 3000 än om man gasar fullt?


Mycket som är skumt i det hela. Båda firmorna borde ha haft en grundmapp att lägga in och sedan justera så ett mjukvarufel borde ha försvunnit. MAF-koder säger inte så mycket egentligen, förutom att det med stor sannolikhet inte är maf-relaterat. Att flera såna skulle vara trasiga på samma sätt är osannolikt. Snarare dags att börja leta hårdvarufel, speciellt luftläckage. Spräckt tryckrör eller intercooler, alternativt någon slang som inte sitter där / som den ska. Hur ser luftfiltret ut?
#1283286
Fasen jag funderade igår och tänkte luftläckage eftersom bilen felar vid 3000 varv. Det var ett ganska vanligt fel på 850 turbo där en slang vid insuget gick sönder. Så fort turbon började ladda kom felet. Gasade man försiktigt gick det bra. Håller tummarna att det är något så enkelt. ATM borde känna till alla sådana fel kan ja tycka.
#1283467
Provtryck systemet och se om du har läckage på trycksidan. Kan va så att efter mappningen och högre laddtryck till följd så har det blivit tillräckligt för att den där sprickan/hålet inte orkar hålla tillräckligt tätt längre.

Vad sitter det för tändstift i motorn? (hur ser dessa ut med sot eller annat?)
Har det gjorts någon realtids körning på tändningen medan man kör med bilen för att se så tändningen inte spökar till nått?
Lika så med soppan, så någon spridare eller överansträngd soppa pump inte är boven?
Laddade Bilia i en originalmapp eller lät dom befintlig programvara från mappningen vara som den är?
När du skriver mappning, pratar vi en riktig mappning då eller en serieproducerad programvara som laddats in?

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]