Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1282948
Jag vet inte om du är ute och träffar kunder, men jag hade valt Mercan alla dagar i veckan, det är skönare säten i den bilen än Volvos nya stolar som är alldeles för hårda i mitt tycke för mycket Audi gener i nya Volvo.
Dessutom är ju den digitala instrumenteringen i mercan ljusår ifrån volvos skärm.

Angeående när jag fick min V90 CC så var det i häradet slutet av mars början av april nångång. Jag har förträngt den bilen så mycket jag kunnat eftersom jag hade så otroligt ont i ryggen av de ohyggliga sportstolarna som jag blev pålurad.
#1282954
Jag delar inte heller riktigt Flajjans problem med Volvo V90 sportstolar. För två veckor sedan hade jag en V90 R-design som hyrbil över helgen. Jag har själv en XC90 Inscription -17. Jag har åkt rätt mycket med bekantas E-klass, även om jag inte har ägt någon själv. Av de stolarna satt jag bäst i V90s sportstolar. Sedan kommer den bil jag har, XC90. Mercedes passar mig sämst. Ingen av dem är dålig -- men jag passar tydligen bäst i Volvostolar.

Sedan över till bilvalet mellan de "storkombi" som finns att välja mellan. Det Volvo har, men som kostar mycket extra till Audi, BMW och Mercedes är Pilot Assist. Jag är själv förvånad över hur mycket jag använder den funktionen. Det gör att jag skulle klart välja V90 CC av de bilar som räknats upp.

Behöver du utrymmet så är E-klass det bästa valet. Den lastar betydligt mer än BMW, Audi och Volvo som är ungefär lika dåliga med tanke på hur stora bilarna är. Jag valde i slutet mellan E-klass och XC90 när jag bytte bil sist. Det var det större utrymmet i XC90 som gjorde att jag valde den. Efter att ha haft den ett tag så är det Pilot Assist som gör att jag rekommenderar Volvo.

Frågeställaren ovan i tråden har gjort helt rätt som provat bilarna ordentligt. Jag skulle själv inte vilja ha en E200, eftersom jag uppfattar den som undermotoriserad. Men det är jag det. Det som i min värld talar för V90 CC är Pilot Assist, fyrhjulsdrift och högre markfrigång. Men det står alla fritt att prioritera annorlunda. :-)
#1282973
MichaelP skrev:Jag står också i färd med att byta från XC70 till en ny bil, jag var helt inställd på en V90 CC men så hyrde jag en och tyckte väl att den var inte helt övertygande och då var det framförallt ljudnivån i 120 km/h dvs när man kör på svensk motorväg vilket jag gör väldigt mycket, däcksljud/vindbrus samt växellådan som tvekar rätt mycket och medför en inte så mjuk körning som man skulle förvänta sig.

Nu är ljudminnet det sämsta minne man har tydligen så när man provkör olika bilar är det inte helt lätt att göra en rättvis bedömning, olika däckstorlek/däckmärke spelar ju framförallt in väldigt mycket, vissa demobilar har akustikrutor runtom etc.
Nu har jag efter många provturer och lånat hem bilar över helg etc etc kommit fram till att av V90 CC D4 AWD (inget adaptivt chassi och inga akustik/laminerade rutor), BMW 520 Touring XDrive Innovation paket (med EDC/adaptivt chassi men inga Akustik rutor) , Audi A6 Avant 40 TDi Quattro (med EDC/adaptivt chassi och med Akustikrutor), Passat Alltrack (med akustik och Adaptivt chassi, dock inte på demobilen) samt till sist Mercedes E klass Kombi 200D med automat (Fleet Edition plus skinnsäten samt med akustikpaket men utan luftfjädring samt lite mindre motor och ingen AWD).

Så ligger nu Mercedes E klass 200D kombi (150 hk diesel) och med sin Fleet Edition paket plus lite extra allra bäst till. Jag vet, den påminner på något sätt om gamla Ford Scorpio på 90-talet den som såg lite ut som en val, men när man kör den så blir man så lugn och harmonisk. Nya Audi A6 hade samma egenskap dvs att man infann sig i ett lugn men tyvärr var Audins säten alltför smala och ryggstödet för hårt, jag vet att Audins säten blir bättre efter ett tag när man suttit ner dom men nja ändå. BMW'n var väldigt trevlig men jag gjorde misstaget att provköra en demobil som var 530D och den var supertrevlig, men också superdyr och jag var ju ute efter en 520D men då föreföll den nästan lite trist samt BMW'n inbjöd väldigt mycket till aktiv körning det var nästan svårt att få till den där lugna harmoniska känslan som man är ute efter.

Passat Alltrack kändes given tills jag kom ut på motorvägen, över 110 km/ kom det väldigt mycket vindsljud (dock inte så mycket däcksljud) det verkligen ven om bilen, samt det knarrade och lät en del inne i bilen, inte riktigt samma kvalitet som övriga bilar jag provat, samt växellådan tvekade och skapade ibland ett dovt resonansljud i vissa farter men klart trevlig bil och sköna säten.

Så har vi då V90 CC - jag ska vara ärlig och säga att jag köper hellre en svensk bil (i alla fall en del pengar som stannar i Sverige) men frågan är hur man ska göra för att slippa framförallt däcksljud och vindbrus samt lite nervös växellåda kan jag tycka, inte det där lugna sävliga som jag kan tycka att min nuvarande XC70 har även om den knattrar på rätt högt den motorn samt har en del däcksljud etc för sig, när man nu provat dessa nyare bilar. Är det adaptivt chassi och laminerade/akustikrutor som behövs på V90 CC och sen är det bra? Det verkar ju vara många här som gillar V90 CC skarpt och jag är också nöjd med nuvarande bil och Bilias anläggning i Uppsala är jag supernöjd med men kör man ca 3500 mil per år så blir man lite kräsen på just ljud och rullkomfort, står man dagligen i bilköer ut från Sthlm vill man inte har en ryckig växellåda...
Jag undrar mest om någon gjort samma jämförelse och kommit fram till samma slutsats samt om det finns bra och enkla sätt att göra även V90 CC lika lugn och harmonisk som denna Mercedes E klass 200D, obs det är alltså inte E klass 220D som varit med i tester i bil tidningar samt den går inte att bygga på Mercedes hemsida.
Oj, blev ett långt inlägg detta, men om ni kan övertyga mig om att jag bör välja en V90 CC istället för ovan nämnda så vore det rätt skönt måste jag erkänna, hade ju bestämt en V90 CC från början innan andra bilar provades och ställde till det.....när det gäller pris så ligger Mercedes och Passat Alltrack i samma nivå, sedan V90 CC ca 40.000 kr högre (har med B&W stereon...) därefter Audi ca 20.000 kr till samt BMW ännu ca 50.000 kr till. Så ett spann mellan ca 470-590 kr, inga billiga bilar direkt men men...

Tacksam för kloka kommentarer.
Enkelt svar, jag har vanligt chassi, 18 tums däck och laminatrutor. Det är den tystaste bil jag har kört. Jag tror att den största boven är stora fälgar. Jag hade en XC70 sport edition med 18 fälgar och laminatrutor och det första jag tänkte på, när jag satte mig i min V90 CC, var hur tyst den är.
#1282978
MichaelP skrev: lite nervös växellåda
Ovan ska vad jag förstår inte uppstå om man köper till Polestar.

Gällande ljudet tror jag det handlar mer om vilka däck du har, köp dem minsta du kan och dem med bäst db mätning.
Köp absolut till Akustik rutorna om du störs av vägljudet.
#1282998
Mercedes 200d har exakt samma växellåda och motor som 220 men är nedtrimmad till 150 hk. För 341 000 kr är den ett kap! Du behöver dock lägga till 30 000 kr för att få de bra framlamporna, den digitala instrumentpanelen och dragkrok. Jag valde mellan den och min V90 - svärfar har en merca och är supernöjd. Jag tycker att Volvos växellåda är bättre faktiskt. Mercedesens är på el av med lite fördröjning vid start (antagligen går lock up in direkt för att spara bränsle). Den kan också rycka i 2 an och 1 an vid nedväxling i köer. Baksätet är riktigt kasst i mercan och nästan osittbart. Är mkt lågt placerat och man får inte in sina förtter under framstolarna - där är V90 mkt bättre. Likaså så kläms fettet i låren i gapet som blir när man drar ut lårstödet på förarplats - detta händer ej i Volvo (det slutar längre fram). Annars är mercans stolar lite mjukare och skönare. Mercans chassi flyter mer fram och de små stötigheterna filtreras helt bort jämfört med V90. Dock har den väldigt dålig väghållning och harflera gånger gjort bort sig i biltidningarnas älgtester. Bakhjulsdriften är heller inte bra med mkt dålig spärrverkan - räcker med lite vått och vinterdäck så blir du stående i uppförsbacke på asfalt med ett spinnande bakhjul och den andra står helt still.

När det gäller Pilot Assist så är det jättebra och en dealbreaker för mig. Men till mercan så ingår iställer luftfjädring på bakaxeln, navigation och elbaklucka som standard (dock inte automatiskt helljus). Plus att den som du säger är skitful. Bagageutrymmet upp till fönsterrutorna är mindre än V90. De extra 80 litrarna finns under golvet. Ovanför fönsterlinjen är den mycket större då sidorutorna och bakrutorna inte lutar in lika mycket som Volvons.

Precis som någon annan skriver så borde du ist jämföra med vanliga V90. CC har mycket styvare bussningar i chassit för att kompensera den högre markfrigången. Detta innebär både att den blir ljudligare på dålig svensk väg och stötigare. Vindbruset blir nog inte högre dock. Du får max ha 18 tum för att få ner ljudnivån och stötigheten.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]