Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er,
Lite luddig fråga :) men, för cirkus 1 - 1,5 år sedan fick vi ett felmeddelande på kontakten som är inringad på bilden, jag kommer inte ihåg vad som är inkopplat på denna kontakt och bilen/motorn fungerar i övrigt som den ska.

Bilen är frugans och några vänner till henne tittade på det och konstaterade att det var glappkontakt eller liknande och "felet" försvinner efter ett tag.. Ett tag kan vara att bilen varit avstängd eller att man kör, det är lite som ifall det är regnigt eller soligt, kallt eller varmt, vilket som - spelar ingen roll. Slumpmässigt helt enkelt.. Har man bilen igång och ruckar på kontakten så kan felet försvinna. Felet visar sig i displayen genom att lampan för motorn lyser.

Datorn som jag har Vida installerat på fungerar inte för tillfället av någon underbar anledning som jag inte listat ut än och jag undrar nu vad som är inkopplat på denna kontakt. Frugan kommer inte ihåg vad saken heter, jag var inte med när de testade fram att det var ett glapp samt att Vida datorn inte fungerar, så ja..

Jag undrar ifall ni kan säga vad det är och ifall ni känner till glappkontakt på denna? Jag provade att gnida den fram och tillbaka i sin kontakt (vilket fungerat förut) ifall det helt enkelt bara var skitiga kontaktbleck alt. oxidering eller liknande, men fick inte lampan att släckas.

Nu hoppas jag innerligt att det är samma fel, för det borde rimligtvis vara rätt enkelt att fixa. Vi har ju fått att lampan tänts någon gång sällan, säg en gång var 3e månad eller så under en.. ja.. kanske 10 minuter eller så, för att sen släckas under färd..

Med det sagt, givetvis kan det vara något annat som är fel, därför skulle jag behöva få igång datorn igen, men till att börja med kanske ni kan hjälpa mig med att säga vad det är som är inkopplat och ifall ni råkat på glappkontakt på denna, samt om det finns någon schysst spray att spraya in i kontakten för att rengöra denna - om det nu kan vara så enkelt. Eller något annat tips också förstås :)

Många tack på förhand!

Bilden är inte från vår bil, men hittade en bild på samma kontakt så jag ringade in den :)
v70n04_motorkontakt.jpg
v70n04_motorkontakt.jpg (76.66 KiB) Visad 720 gånger
Rent spontant känns det inte som att det är jättebra om den glappar? :P

Jag vet att när frugans vänner, som har en verkstad, provade att koppla ur kontakten så fungerade bilen/motorn ändå som den ska. Gör den det om man kopplar ur den kabeln/kontakten?

Tänker mig att frugan kanske kommer ihåg fel kabel/kontakt?

Vida datorn rullade igång felfritt nu.. helmysko.. men om den gör det imorgon också så ska jag koppla in den i bilen för att se om jag får fram något :) Strul med allt! :P
Undrar om bilen startar med den urkopplad.
Den stannar nog inte, om den kopplas ur när den redan går, men någon form av nödläge måste den gå in i.

Äldre modeller av S/V70 med Motoronic 4,4 stannade om kamsensorsignalen uteblev. (Ganska säker)
Men nu är dom nog mer sofistikerade.

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]