- fre 23 nov 2018, 00:35
#1282448
T6:an blåryker lite då och då, inte jämt. Jag tycker inte det hänger ihop med körningen. Jag menar att jag inte kan framkalla blårök genom att tex gasa på rejält, eller motorbromsa länge i nerförsbacke för att sedan ge på igen. Blåröken kommer lite då och då utan att jag kan styra det. Möjligtvis är det som värst när motorn är halvvarm. Ibland kommer det riktigt rejält så det ligger en vacker dimma kvar på vägen bakom bilen. Vid acceleration hörs ett tydligt turbovinande. Det känner jag inte igen. Bilen har varit väldigt tyst när det kommer till turboljud. Den har inte heller samma ork längre. Det märks vid omkörningar. Den går som en vanlig svenssonbil. Vanlig motorvägsfart är inga som helst problem men det känns inte som en T6:a längre. Som om inte detta vore nog så läcker den olja någonstans kring motorn, det är en rejäl pöl på min parkeringsplats.
Jag kollade kompressionen med kall motor och fick värden mellan 8,5-10,5 på alla cylindrar utom 4:an som hade ca 2. Då hällde jag i lite motorsågkedjeolja i den cylindern och fick 8 i komp. Jahaja, sprucken kolvring tänkte jag. Tilläggas bör att alla stift såg fina ut. Skruvade ihop och provkörde och allt funkade som tidigare. Går fint, hörs inget konstigt på tomgång men blåryker ibland.
Då kompprovade jag igen med varm motor, döm om min förvåning, nu hade 4:an 9,5 i komp! Resterande 9,5-10,5.
I insuget till ena turbon är det lite oljebrunt antagligen för att vevhusventilationen sitter på den sidan. På trycksidan från samma turbo är det samma bruna färg men det är inte speciellt kladdigt, det känns mer som gammal intorkad olja. Jag kollade även in i intercoolern men hittar inga oljepölar eller så.
Är det troligt att olja letar sig ut på en av turbonas avgassida och orsakar röken? Ska jag riva ner avgasrören och titta? Hur kommer man åt turbosarna, de går ju knappt att se dem bakom motorn?
Jag kollade kompressionen med kall motor och fick värden mellan 8,5-10,5 på alla cylindrar utom 4:an som hade ca 2. Då hällde jag i lite motorsågkedjeolja i den cylindern och fick 8 i komp. Jahaja, sprucken kolvring tänkte jag. Tilläggas bör att alla stift såg fina ut. Skruvade ihop och provkörde och allt funkade som tidigare. Går fint, hörs inget konstigt på tomgång men blåryker ibland.
Då kompprovade jag igen med varm motor, döm om min förvåning, nu hade 4:an 9,5 i komp! Resterande 9,5-10,5.
I insuget till ena turbon är det lite oljebrunt antagligen för att vevhusventilationen sitter på den sidan. På trycksidan från samma turbo är det samma bruna färg men det är inte speciellt kladdigt, det känns mer som gammal intorkad olja. Jag kollade även in i intercoolern men hittar inga oljepölar eller så.
Är det troligt att olja letar sig ut på en av turbonas avgassida och orsakar röken? Ska jag riva ner avgasrören och titta? Hur kommer man åt turbosarna, de går ju knappt att se dem bakom motorn?
Senast redigerad av 1 Frenzy, redigerad totalt 0 gånger.