Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1282325
Hej!
Hoppas lite på hjälp från er.
Min V70 T6 AWD behöver nya skivor och belägg bak (rejäl grad/minskning av tjocklek samt belägg snart slut. Jag skulle behöva få förslag på bra utbytes som gärna är en uppgradering. Jag vill även byta fram då jag ändå håller på.
Fram är 316mm x 28mm skivor
Bak är 302mm x 22mm skivor.

Volvo är så sjukt dyra (de ville ha 1300kr för fram originalbelägg!!!!). Mekonomen kollade jag lite på och såg då att de hade samma skiva från ATE där som på autodoc. Det konstiga var priset som var 1349kr mekonomen mot 700kr autodoc (samma artikelnr). Så valet blir ju enkelt dvs beställa.
Fått förslag att köpa av getech eller bromsmannen (däremot lite allergisk mot att någon slitsar eller borrar skivor om det inte görs i tillverkningen).
Jag har kollat en del på Brembo xtra för främre axel (är borrad skiva vilket har inte har behov av men ev bättre material). Även brembo i kombination med ATE keramiska belägg (hittat en del info om att det ska vara bra). Kollade även på ATE powerdiscs, brembo, zimmerman, black Diamond och sist nu EBC?

Är det någon som bytt till något uppgraderat, hållbart med bättre bromsverkan som kan rekommendera?
Brembo
EBC
ATE
TRW
Zimmerman
Black Diamond
Annat?
#1282334
Tack. Mest läst på tyska sidor och erfarenheterna verkar aningen blandade om dem. Vad jag förstår så tillverkas de i Tyskland medan många märken idag görs i Kina.
Är det vanliga släta Z-coated? Hur länge har du haft dem och rostar de? Vilka belägg kör du med?
#1282336
Jag bytte från original volvo till fabriksborrade brembo med brembobelägg fram. Enorm uppgradering sett till uthållighet.
Bak kör jag med vanliga ventilerade bremboskivor och belägg.
Jag gillar inte slitsat, tycker det känns i pedalen alldeles för mycket, man tror det är sprucket vid riktigt nyp.
#1282338
Kanon! Hur länge har du kört dem och hur håller de? Rost, slitage? Är det Brembo Xtra du kör med? Nöjd med beläggen också eller skulle du valt annat idag?
Kollat lite priser och får två borrade brembo xtra för priset av en ATE skiva på menonomen.
#1282384
Jag har kört ungefär 2500 mil, suttit på sen i sen vår/tidig sommar nån gång.
Hade inte valt andra belägg heller, de uppför sej som original, så de fungerar bra. Ville ha samma tillverkare på allt, känns bättre.
De var lackade med nån gråmetallic färg, rätt tjockt.
Slitaget verkar minimalt, trots väl använt. Mer än hälften kvar fram, bak kanske det gått åt 20%.
#1282412
Ok. Jag känner mig inte lika kluven till att ha olika belägg och skivor. Hört lite sämre saker om brembo bromsbelägg (skivorna ska vara bra). EBC har bara ett års garanti och läst ett antal recensioner som varit sämre. Eventuellt verkar brembo skivor och ate keramiska belägg är en bra kombo.
#1282423
Jag har inte bytt än på nuvarande bil men har köpt hem coatade ATE skivor till både fram och bak. Fram köpte jag när det var billigt på Mister-auto och bak på Autodock.
Kommer att köra med EBC greenstuff både fram och bak.
På gamla V60n körde jag med Volvoskivor och EBC greenstuff bak och det gick kanonfint.
På en gammal V70R blev det EBC skivor både slitsade och dimplade, röda belägg fram och gröna bak. Jävlar vilket bett som aldrig slakade. Men lite annat ljud blev det därför kör jag med släta skivor nu.
#1282437
Intressant vad många alternativ det finns. Ska lägga det på minnet. Jag har bara kört knappt 27000 mil, så mina skivor är långt från uppslitna än. Det är ju inte den pedalen jag använder mest...

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]