Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1281838
Ska byta belägg baktill på en S70 -98 2,5T FWD men tänkte höra med er om vad som är vad, finns några olika typer av belägg i VIDA. Standard, service version, long-life osv. Finns även "service kit" som jag av utseendet gissar är s.k skrikplattor?

Vilken typ av belägg är det man ska ha? Och är service kit-grejen något man bör köpa till? Samt vilket märke ska man välja om man köper online, väger mellan Brembo, ATE eller Bosch. Priset är typ samma men tänker om det är någon skillnad mellan märkena i hållbarhet eller kvalitet eller något annat?

edit: Inget särskilt att tänka på vid bytet heller? Har bara bytt belägg på en bil tidigare, vilket var min S80. Men det är väl knappast svårare på denna?

Bild från VIDA: https://i.imgur.com/DD2HyEV.png
Bild
av MickeM
#1281920
Köp vart som helst!
Dom billiga dammar lite mer, om man nu har fälgar som man är extremt rädd om.
Har man inte det, finns igen anledning att köpa dom dyrare.

Strunta i "skrikplattorna" och köp till monteringsatsen istället. (2)
Framförallt "Pinnarna" är ofta i dåligt skick.

Det är inte glid-ok bak på S70 som S80/S60/V70N har.
Så det är annorlunda, men inte svårt.

Man knackar ur pinnarna (minns inte om det var saxpinne som låste) och drar ur beläggen.
Klämmer tillbaka båda bromskolvarna.
Sen sätter man i beläggen, och ena pinnen.
Därefter sätter du dit fjäderbygeln samtidigt som sista pinnen.

Du fattar när du ser det. Ren logik.

Pallbock, Hammare, dornsats och en bra polygrip.
av T5power
#1281984
Nja jag har råkat ut för BMW 540 belägg som var tvungna att bromsas lite innan dom funkat o även dåliga i regn som kyldes ner ??...totallt livsfarliga om man stog på höger foten o skulle bromsa kalla dagar o nätter ,hände fan ingenting när ja bromsa..när var hemma med trucken o hemlängtan....o de va inga B-A saker dyra jävlar sommar tid ok men behövde även då lite värme....inte köpta på BMW...sån skit...O ni ska veta att jag köpt samma belägg som orginal också Pirat till Mercedes S Class !!!
Får se hur det går med T5 orna... Mjuka verka mindre känsliga o hugget är bra!! men mycket är ren skit,,,Kanske Brabus ??nästa omgång

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

av Schmoyoho
#1282064
Nu när jag kollat upp lite mer så är det ju ganska likadan ok som Amazon hade framtill, och de har jag varit och pillat lite i. Tack för tipsen iallafall, blir nog till att beställa monteringssatsen också för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1282067
Ja, det är samma design på 85x70 bakok som samtliga fasta volvo-ok. 2/7/900-serien är identiska förutom monteringsöronen, dom använder t om samma belägg, kolvar och monteringssats.

Ny monteringssats anser jag är ett 'måste' såvida den inte redan är nybytt(<6 månader typ). Dom rostar fast fort, och det kan vara snudd på omöjligt att få bort dom hela. I många fall måste man kapa bort skiten :bored:
Om inte annat brukar metallbläcket/fjädern/vad-man-nu-vill-kalla-den rasa i småbitar när man försöker ta bort den.
Det är en så löjligt liten merkostnad att byta satsen att det ärligt talat inte finns någon orsak att inte byta den. Tror jag gav typ 60 eller 70 spänn för den satsen. Och tur var väl det, för jag var tvungen att kapa bort dom som satt där och borra ur resterna. Dom hade blivit ett med oken :p

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]

Nya eller gamla V60

Nu har du ju inte svarat på om du kan tä[…]