Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1280106
dannesk skrev:Varför ska du smörja bromsarna en gång per år, har själv aldrig gjort och kommer aldrig att göra, finns ingen anledning till detta.
Hur ofta bör man göra det?

Antar att det är bättre så klart att göra det säg varje höst än inte, eller sitter "smörjan" kvar i två år i alla fall?
MartinS skrev:Skall du inte byta till tjockare belägg behöver ingen motor backas. Om man nu inte har enorma kanter på skivorna.
Nu ska jag inte byta något men risken är stor att det blir av inom ett år med nya klossar och då har jag "övat" en gång. Sist jag skruvade bromsar var 18 år sedan på en Yamaha DT50 mx med trumbromsar så vill gärna ha på fötterna innan :-)
#1280127
Micce1980 skrev:Hur ofta bör man göra det?
Typ aldrig så länge de inte tar ojämt eller ligger an. Jag har inte gjort det på mina bilar sedan jag hade en 850GLT för typ över 15år sedan.
Micce1980 skrev:Nu ska jag inte byta något men risken är stor att det blir av inom ett år med nya klossar och då har jag "övat" en gång. Sist jag skruvade bromsar var 18 år sedan på en Yamaha DT50 mx med trumbromsar så vill gärna ha på fötterna innan :-)
Ska du inte byta bromsarna så låt det vara och skaffa en VIDA OBD för att backa motorn eller gör som de visade på videon jag länkade till när du väl ska byta.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
#1280134
@dannesk: Du kan ha rätt :)

Men, när det blir byte får jag ta en ordentlig sväng samt och fetta in glidpinnarna med :)

Tack ;-)
#1280423
10700 kr för skivor, klossar och arbete runt om till V60 -13, Bilkompaniet ...
Ska man backa elmotorn manuellt och följa Volvos instruktion så kostar fyra skruv och två O-ringar 500 kr ...

Köpte belagda sportskivor och keramiska belägg runt om från ATE för 4200 kr levererade till dörren !
#1281828
Offerten jag fick från Bilkompaniet var inte bara hutlös (10700kr), det var dessutom helt fel artikelnummer specat. Enligt offerten skulle jag ha solida skivor 302 bak och ventilerade 300 fram och med tillhörande belägg ... Inte ett enda artikelnr stämde.

Bak beställde jag ventilerade 302, såg ju genom fälgen att det uppenbart är ventilerade jag har. Fram beställde jag dock felaktigt 300 ... Nu är 336or beställda och på väg. De felaktiga plus beläggen på väg tillbaka (betald retur).

Skivor och belägg bak monterade jag förra veckan. Jag hade oroat mig en hel del och var ganska så väl förbered. Proceduren med att lossa elmotorn och skruva manuellt funkar riktigt bra. Ny skiva och nya belägg får precis plats när kolven är helt tillbakapressad. Så efter att pumpat bromsen tog bromsen ganska omgående. P-bromsen behövde inte snurra nåt extra. Det har inte dykt upp några felmeddelanden el Dyligt.

Det som var värst var de två skruvarna som håller bromsoksbygeln ( 17mm M14). De var tröga så in i norden att skruva ur. 450mm lång ledad spärrnyckel räddade situationen. Gick inte att rubba med kortare hävarm. Körde skruven med gängsnitt efteråt då det kändes som gängorna var skadade.

Så har man skruvat med bromsar förut så är det inte så mycket värre bara för att det är elektrisk handbroms ... Som vanligt, rost och beläggningar ... Så jag håller med om tidigare inlägg att lossa allt regelbundet typ 2ggr/år för rengöring och smörjning.
#1281882
JOHARA skrev: Så har man skruvat med bromsar förut så är det inte så mycket värre bara för att det är elektrisk handbroms ... Som vanligt, rost och beläggningar ... Så jag håller med om tidigare inlägg att lossa allt regelbundet typ 2ggr/år för rengöring och smörjning.
Visst kan man rengöra och smörja upp bromsarna med något/några års mellanrum men 2ggr per år men i mina öron låter det helt overkill dessutom så bör man nog byta skruvarna som ska momentdras så hårt att de fastnat och har skadade gängor.
#1281963
Jo lite överdrivet men det är mer min frustration över att det jävlas när det suttit ett tag. Normalt så rörs ju inte bromsarna så länge de är ok utan först när det är nåt som måste åtgärdas ...
#1282024
Klart det fastnar lite när det suttit i 5-6år så det är inte konstigt men brukar inte vara något speciellt problem när man rengjort och smörjt lite först. Dessutom så momentdras bromsoksbygelskruvarna med 200nm fram och 110nm bak så det är inte konstigt att de sitter lite dessutom så byter man dom om dom är dåliga.

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..