Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1281836
Jag tycker det är ett märkligt ställle att gå av.
Vridmomentet tas ju av hela splineslängden.
Inre delen håller ju bara axeln kvar i lådan.

Går inre knuten tungt ut och in eller annat problem? Ändå borde C-ringen släppa före att axeln går av.

Och när du tappade drivningen, visst hade axeln ploppat ur lådan då?

Har det kastat ut mycket olja från drivaxelhålet?
Jag tänker om c-ringen inte klickat in riktigt så axeln kunna röra sig ut och in, och om då bara yttre toppen tagit allt vridmoment kan jag köpa att den snäpper av. (Borde ändå hålla egentligen)

Satt inre delen långt ut för att glida in och klicka i när du försökte ta ur den?
av Wiinblad
#1281839
Tycker också det ser märkligt ut. Spåret mot splincen ser ut som en brottyta i sig.
Axlen gled fint i. När jag tappade drivningen hade den glidit ut pga brottet. Inga fel i spåren efter heller. Har satt i den brötna axlen igen enbart som skydd och för att köra in bilen i garaget igen. (Puttar ut den när jag behöver garaget och kör de 5meterna uppförsbacke in igen)
av MickeM
#1281841
Du kan inte dra en gängtapp i centrumhålet och få i en skruv så pass att du kan rycka ur kvarvarande delen?
av Jonas_latt
#1281843
Om. Företaget erkänner så borde de väl stå för att laga den. Alltså lämna in bilen och skicka kvittot till de.

Har svårt att tro du kan få ut axeln utan att ta ner lådan tyvärr.
av Andreas12
#1281860
Skulle tro den är härdad långs splinesyran ..
Kollar du på brottytan är den isåfall genomhärdad= spröd ..
Normalt ser man en ring typ 0.5-1 mm in i godset med annan färg o slätare yta när det knäcks.
Samma om du tittar i hålorna där kulorna ligger så härdas det där o man ser blå yta..
Härdas det någon mm får du starkt men rörligt material
Genomhärdat ej rörligt o sprött.
av Malmstroem
#1281873
Materialfel (eventuellt kombinerat med fabrikationsfel), och sedan sprickbildning som startat från låsringsspåret. Den axiella kraften på denna del är relativ svag, och materialet är tjockt. Är allt korrekt gjort så håller det. Du har en indikation för sprickbildning från låsringsspåret. Det är därför du lägger låsringsspåret längs ut där du i princip bara har lite axiell kraft att hålla reda på. Vridmoment som överförs ska vara väldigt lågt vid den ändan av splinesen.

Tyvärr har jag inget bra svar på hur du ska få ut delen som är kvar. En gissning är att materialet är rätt hårt, så att borra i det kan vara svårt.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1281877
Som många skriver är det ett konstigt brott.

Jag är ingen expert, men som jag förstår det så tyder brottet inte på att den vridits sönder pga för högt moment då ska brottet vara diagonalt.

Skulle snarare tro att brottet beror på att drivaxeln dragits längs med axeln tills dess att den brustit.

Men som många skriver så verkar det som att det är samma härdning hela vägen igenom vilket betyder att den är hård men spröd.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]