Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klirre
#1279413
MartinS skrev: tor 08 nov 2018, 07:03 Det är förvånande hur vida känt (hos volvo) ett problem kan vara utan att verkstäderna vet om det, jag hade ju ett typfel med kopplingen på min V40 D2 VEA under över ett halvår och till slut bytte man "allt" vilket löste problemet. Det kom fram från annat håll att det var fel på den versionen av urtrampningslagret jag hade från fabrik, men verkstaden visste inget om detta och brydde sig inte om att ta reda på det heller. Det kan inte uteslutande bero på dåliga verkstäder känner jag utan det måste bero på att det är svårt att få reda på informationen från volvo centralt, för så dåliga kan bara inte alla verkstäder vara känner jag.

Balansaxlar finns inte på D2 VEA eller? Min har snart gått 10.000mil och jag har inget visslande alls.
Det länkades tidigare i tråden, balansaxlar sitter inte på motorerna märkta T2, D2, D3 samt T3 med 1,5 liters slagvolym (dvs. T3 med automatlåda). Resten har samma balansaxelpaket och ligger i riskzonen för missljud.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1279461
Min mekchef lyssnade på min motor igår. Jag spelade även upp klipp på en nybytt här ifrån forumet och han hörde skillnaden. Vi sa att det är ingen idé att byta innan den senaste verisionen kommit.
Dom skulle ta det vidare med Volvo. Jag ska även prata med min PST som nyss fick barn men han skulle va tillbaka nästa vecka.
Min motor har ett riktigt högfrekvent ljud som stör mig något otroligt.
Svärfars gamla D4 -2014 som rullat strax över 7000 när han bytte bort den har oxå det oljudet. Har några arbetskamrater och en granne som ja ska informera.
Användarvisningsbild
av x74
#1279487
Perra83 skrev:Min mekchef lyssnade på min motor igår. Jag spelade även upp klipp på en nybytt här ifrån forumet och han hörde skillnaden. Vi sa att det är ingen idé att byta innan den senaste verisionen kommit.
Dom skulle ta det vidare med Volvo. Jag ska även prata med min PST som nyss fick barn men han skulle va tillbaka nästa vecka.
Min motor har ett riktigt högfrekvent ljud som stör mig något otroligt.
Svärfars gamla D4 -2014 som rullat strax över 7000 när han bytte bort den har oxå det oljudet. Har några arbetskamrater och en granne som ja ska informera.
Jag slet mitt hår då för 2år sedan om problemet, fanns ju inget att hänvisa till jag var nog bland de första att rapportera detta fel, volvo verkstan stod helt handfallna "vi vet inte vad vi ska göra det är nog en egenskap" fick jag till svar då?! det vart nästan lite ont i magen känsla då. som sagt jag stod på mig i 6månader tills de skicka in till supporten, och de ville prova att byta axel. Då blev bilen som ny igen, jag vet så väl att jag hade en känsla om att det kan nog komma tillbaka, har man ett tränat öra så kan man urskilja ljud som jag tyckte jag gjorde, och mycket riktigt efter ungefär lika många mil till vart den axeln ochså rökt. Då tänkte jag det är nog väldigt omfattande dt här, att snart måste det väl ploppa upp fler med dåliga axlar, det tog ett tag men nu kommer de, dock tror jag att väldigt många åkt med dåliga axlar länge innan de upptäckt det, och många sitter nog ovetandes med vinande under huven. Men det jag vill komma till att forum är guld värda i vissa sammanhang där man kan utbyta erfarenheter och dylikt som bevisning mot verkstan, för utan ett forum kan du stå helt handfallen gentemot en verksta, ska det va så? Som sagt jag är rejält missnöjd som volvo ägare.
Användarvisningsbild
av RichardCardell
#1279490
Har samma ljud på min. Bilia försökte säga att problemet enbart gällde bensinmotorerna men eftersom jag läst denna tråden godkände dem bytet. Avvaktar dock ett tag i hopp om gen 3. D4 -15, 8000mil. Tack för ert engagemang


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av RichardCardell
#1279497
TommyP86 skrev:Vem betalar? Försäkringsbolag?
För min del är det selekt garantin från ÅF, vilket dem tecknar via Volvia. Hur det är för resten vet jag inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av x74
#1279499
Solklart att Volvo får stå för ganska länge då det är ett konstruktions fel som drabbar alla med likadant konstruerad Axel.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1279560
TommyP86 skrev: tor 08 nov 2018, 12:17 Vem betalar? Försäkringsbolag?
Bilia var noga med att det inte fanns någon goodwill att hämta på min auktoriserat fullservade -14 med 14000 mil på mätaren.
Hade kontakt med Volvia och dom hade tagit det på maskinskadeförsäkringen, fast att jag inte hade haft bilen mycket mer än en månad. Självrisk 7000 om jag inte missminner mig, axelpaket med byte kostade 12500.
Förra ägaren till min bil hade tecknat en garanti (Svensk Bilgaranti) som i slutändan tog skadan utan någon självrisk.

I mina ögon är detta ett konstruktionsfel, helt galet att bilägaren, försäkringsbolag och garantiställare ska ta denna smällen. Det borde Volvo göra.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 129

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]