Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pedero79
#1279130
Hej, som rubriken lyder är det en -98 med diffusa startproblem, får den stå 3-4 dygn är det inga problem, men längre händer inte dugg när nyckeln sätts i batteriet verkar heldött och sätts laddaren på indikerar den fulladdat och får den sitta på ca:20-30 sekunder startar den direkt och allt el fungerar som det ska. Batteriet är nytt och generatorn renoverad så inga fel där. idéer är välkomna

Skickat från min XT1635-02 via Tapatalk

av MickeM
#1279254
Inga kontrollampor, ingenting?
Eller är bara startmotorn död?

Om ja på det första, skulle jag noga kolla batterianslutningarna.

Om ja på det senare, skulle jag säga lilla kontakten på startmotorn.
Där ute vis startmotorn blir det dålig kontakt på lilla kabeln ibland, och den spänningsökningen som 20sek ger kan vara tilräckligt. Putsa den kontakten.

Funkar det ändå inte:
Ge startmotorn en knack.
funkar den sen är kolen dåliga i startmotorn.

Inte det heller:
Om du (med friläge! Viktigt! ) kortsluter mellan inkommande B+ och lilla kontakten från tändlåset ute vid startmotorn.

Då ska startmotorn gripa in och dra runt motorn. (friläge så du inte blir överkörd.)
Gör den det, är det tändlåskontakten. (Om du säkerställt god kontakt vid startmotorn enl ovan)

Gör den INTE det, är det startmotorn.
av pedero79
#1279264
allt är heldött, närmast att jämföra med att batteriet skulle vara urmonterat, men jag ska testa förslagen få se om något händer.

Skickat från min XT1635-02 via Tapatalk

av bouxesa
#1283272
Hej.
Mitt första inlägg i detta forum och min kunskap är inte så bra men jag försöker iaf. :)

Även min v70 -99 betedde sig sådär tills en dag då den la av helt mitt på E4:an. Jag fick den bogserad till verkstaden och det visade sig att det var bränslerelät som var trasigt. Efter bytet så har jag inte haft några problem alls med spontana problem med start. Innan skedde det med jämna mellanrum utan något riktigt mönster.

/Babbis
av pedero79
#1283301
Exakt samma sak har hänt här, den bara dog på 41'an mellan Borås och Kinna i helgen, så då behöver inte reparationen bli så dyr

Skickat från min XT1635-02 via Tapatalk

av MickeM
#1283520
Bränslepumpreläet kan få bränslepumpen stendöd, och stoppa bilen under färd, men inte helabilen strömlös som enl första inlägget

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]