Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1279172
Skulle tro att merparten låter sådär, och hade det varit ett stort problem hade Volvo återkallat bilarna. De flesta lär nog köra runt ovetandes

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av x74
#1279205
Svårt att tolka hur Volvo hanterar detta dilämmma, för missljudet ska inte vara där, sen vet ju iallafall inte jag vad händer med en axel du kört runt med missljud i 10k mil, vet Volvo det? Vad blir dåligt i axel paketet?, och jag tror mörker talet är rätt stort, de som alltid kör runt med radion på, eller de som inte vet hur en motor ska låta. Sen har du en aspekt till andrahands värdet , sälj en bil till en seriös köpare med missljud, inte skulle jag köpa en iallafall, så jo jag anser att detta problem är väldigt omfattande. För du har rätt att få axeln utbytt, och Volvo håller på att ta fram en axel axel som förhoppningsvis håller, för jag har haft 2 versioner i min bil ingen håller måttet, det är rätt många bilar på marknaden med undermåliga axlar, det är jag helt på det klara med nu.

Och för det andra kan de inte återkalla bilar när de inte har ett axel paket som håller ute på marknaden ännu. De har försökt men inte lyckats ännu.
Senast redigerad av 2 x74, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1279211
Va bra. Tidigare har den bara brummat så där osexigt som dieslar gör men nu även detta oljud.
Bilen går sex mil varje dag när den går. Det är bara på helger som vi kör lite kortare el längre sträckor. Värmaren kör vi alltid inför varje körning förutom på sommaren.
av HPinter
#1279213
x74 skrev:
HPinter skrev: tis 06 nov 2018, 11:39 Fick nu precis godkänt av Volvo att byta balansaxel. Återkommer den 16/11 med utvärdering.
Bilen kommer kännas som ny efter bytet, men är det den nya axeln då får monterad nu? Vad jag vet är inte den axeln som förhoppningsvis håller släppt ännu.
Enligt verkmästaren ska den gamla vara ersatt med en ny artikel. Men det vore ju fint om någon vet om det verkligen är så och i så fall vilket art.nr. den har så man kan dubbelkolla inför bytet. (litar tyvärr inte alls på verkstaden..)
Senast redigerad av 1 HPinter, redigerad totalt 0 gånger.
av HPinter
#1279214
x74 skrev:
Perra83 skrev: tis 06 nov 2018, 20:15
x74 skrev: tis 06 nov 2018, 18:47 Svårt å säga, det är ju som sagt i första hand ett vinande ljud som hörs bäst inne i kupén när man kör mellan 1500-2000 rpm, (hörs även utanför bilen med om man torr varvar lite) men har du en vea med likadan Axel som jag så kommer den bli rökt för eller senare. :-(
Jag bor på en liten ort och Volvohandlaren här i stan hade självklart inte hört talas om problemet än.
D5 VEA har säkert samma axlar som de andra motorerna. Jag satt på förarplatsen och vi hade båda framdörrarna öppna och torrvarvade. Då hörs det nästan för bra.
Det som är mest irriterande är när man fiser runt i stan och hör vinandet så tydligt, nybils känslan är som bortblåst, skulle nästan kunna jämföras med när man på 90talet körde 240 och byggde billjud och ibland fick man in generator vinandet i högtalarna. Hehe :angelo:
Ja det är exakt så.. trodde ett tag att det var ett elfel. :-)
Användarvisningsbild
av x74
#1279215
Det är 2år sedan jag upptäckte missljudet, bilen var bara 6 månader, jag har fortfarande missljud, det är endel bilar de spottat ut sedan dess.
Jag hade ett rent helvete med bilia verkstan då,kompetensen och viljan är så låg så låg, men jag stod på mig, och nu kommer det bil efter bil med missljud. Tänk att en kund alltid har rätt 😄
av HPinter
#1279217
Perra83 skrev: ons 07 nov 2018, 09:27 Provade att spela in motorljudet. Första klippet som jag laddar upp på Youtube.

Låter precis som min VEA D4.. Men notera att min volvoverkstad tycker att det där är normalt ljud - en "egenskap". Först efter överbevisning från min sida som jag nu får ett byte.. Tack vare jagrullar som jag lyckades få igenom detta.
Användarvisningsbild
av x74
#1279218
HPinter skrev: ons 07 nov 2018, 09:56
Perra83 skrev: ons 07 nov 2018, 09:27 Provade att spela in motorljudet. Första klippet som jag laddar upp på Youtube.

Låter precis som min VEA D4.. Men notera att min volvoverkstad tycker att det där är normalt ljud - en "egenskap". Först efter överbevisning från min sida som jag nu får ett byte.. Tack vare jagrullar som jag lyckades få igenom detta.
Det är absolut inte en egenskap, Volvo skulle inte få sälja en bil då, missljudet finns inte där när axeln är ny, eller jo ett tränat öra kan urskilja balans axel ljudet (en ny)bland allt annat som låter av en motor ,men där är jag med om det kan vara en egenskap.
Och skulle de vilja få det till en egenskap måste det stå ordagrant i instruktionboken att motorn får ett visst missljud men det skulle vara normalt?!! Nä ska Volvo ha mig kvar som kund måste de skärpa sig några tum.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 129
740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. P[…]