Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av x74
#1278607
Perra83 skrev: lör 03 nov 2018, 21:45
x74 skrev: fre 02 nov 2018, 21:59 Skulle vara intressant å veta vad har du för mil på kärran?
5680mil. Tog den i trafik 7/1 2016.
Ok lika min närapå 5080mil uttag 20/1 2016

Som sagt min axel är bytt engång vid 2500mil, och nu spelar den med lika illa som den första.
av HPinter
#1278840
x74 skrev:
Tompamannen skrev: fre 02 nov 2018, 13:58 Jag hade aldrig kunnat höra att det var något fel på motorn i första videon, men man hör ju skillnad när man lyssnar på video nummer 2. Så jag har full förståelse att inte så många reflekterat över ljudet. Vea är väl Sveriges mest sålda motor idag då den sitter i alla Volvo med fyrcylindrig motor.
Det hörs tydligt in i kupén, och håller du varvet på exakt rätt varvtal så blir det t.o.m ett litet skårrade missljud, blir runt 1750-1850 varv sen hörs missljudet mellan 1500- 2000 varv. Sen avtar missljudet över 2000varv + att motor ljudet tar över mer å mer, jag kan t.o.m höra missljudet i 90km/t om jag har rätt vxl för varvtalet.
Japp. det både viner och skorrar vid dom varvtalen...
Användarvisningsbild
av Perra83
#1279044
Då ska ja åka till Volvo imorgon så dom får lyssna på min.
Imorse hade ja kört värmaren ca 10min innan jag startade motorn och precis efter start hördes ett missljud. Ett skavande ljud som var på gränsen till ett gnällande ljud. Är det något som kan härledas till de där axlarna?
Användarvisningsbild
av x74
#1279090
HPinter skrev: tis 06 nov 2018, 11:39 Fick nu precis godkänt av Volvo att byta balansaxel. Återkommer den 16/11 med utvärdering.
Bilen kommer kännas som ny efter bytet, men är det den nya axeln då får monterad nu? Vad jag vet är inte den axeln som förhoppningsvis håller släppt ännu.
Senast redigerad av 1 x74, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av x74
#1279094
Perra83 skrev: tis 06 nov 2018, 15:46 Då ska ja åka till Volvo imorgon så dom får lyssna på min.
Imorse hade ja kört värmaren ca 10min innan jag startade motorn och precis efter start hördes ett missljud. Ett skavande ljud som var på gränsen till ett gnällande ljud. Är det något som kan härledas till de där axlarna?
Svårt å säga, det är ju som sagt i första hand ett vinande ljud som hörs bäst inne i kupén när man kör mellan 1500-2000 rpm, (hörs även utanför bilen med om man torr varvar lite) men har du en vea med likadan Axel som jag så kommer den bli rökt för eller senare. :-(
Användarvisningsbild
av Perra83
#1279128
x74 skrev: tis 06 nov 2018, 18:47
Perra83 skrev: tis 06 nov 2018, 15:46 Då ska ja åka till Volvo imorgon så dom får lyssna på min.
Imorse hade ja kört värmaren ca 10min innan jag startade motorn och precis efter start hördes ett missljud. Ett skavande ljud som var på gränsen till ett gnällande ljud. Är det något som kan härledas till de där axlarna?
Svårt å säga, det är ju som sagt i första hand ett vinande ljud som hörs bäst inne i kupén när man kör mellan 1500-2000 rpm, (hörs även utanför bilen med om man torr varvar lite) men har du en vea med likadan Axel som jag så kommer den bli rökt för eller senare. :-(
Jag bor på en liten ort och Volvohandlaren här i stan hade självklart inte hört talas om problemet än.
D5 VEA har säkert samma axlar som de andra motorerna. Jag satt på förarplatsen och vi hade båda framdörrarna öppna och torrvarvade. Då hörs det nästan för bra.
Användarvisningsbild
av x74
#1279131
Perra83 skrev: tis 06 nov 2018, 20:15
x74 skrev: tis 06 nov 2018, 18:47
Perra83 skrev: tis 06 nov 2018, 15:46 Då ska ja åka till Volvo imorgon så dom får lyssna på min.
Imorse hade ja kört värmaren ca 10min innan jag startade motorn och precis efter start hördes ett missljud. Ett skavande ljud som var på gränsen till ett gnällande ljud. Är det något som kan härledas till de där axlarna?
Svårt å säga, det är ju som sagt i första hand ett vinande ljud som hörs bäst inne i kupén när man kör mellan 1500-2000 rpm, (hörs även utanför bilen med om man torr varvar lite) men har du en vea med likadan Axel som jag så kommer den bli rökt för eller senare. :-(
Jag bor på en liten ort och Volvohandlaren här i stan hade självklart inte hört talas om problemet än.
D5 VEA har säkert samma axlar som de andra motorerna. Jag satt på förarplatsen och vi hade båda framdörrarna öppna och torrvarvade. Då hörs det nästan för bra.
Det som är mest irriterande är när man fiser runt i stan och hör vinandet så tydligt, nybils känslan är som bortblåst, skulle nästan kunna jämföras med när man på 90talet körde 240 och byggde billjud och ibland fick man in generator vinandet i högtalarna. Hehe :angelo:
Användarvisningsbild
av Perra83
#1279137
Ja precis så!! Hade det varit turbosång då hade det varit ett annat. Jag kör sakta hemma på området och det är 30 km/h och har ibland duttat i en högre växel så inte grannarna ska höra och inte jag heller.
Jag hoppas att det går bra för ja vill inte höra att det ska vara så. Då blir det bilbyte och förmodligen märkesbyte.
Användarvisningsbild
av x74
#1279141
Perra83 skrev: tis 06 nov 2018, 20:56 Ja precis så!! Hade det varit turbosång då hade det varit ett annat. Jag kör sakta hemma på området och det är 30 km/h och har ibland duttat i en högre växel så inte grannarna ska höra och inte jag heller.
Jag hoppas att det går bra för ja vill inte höra att det ska vara så. Då blir det bilbyte och förmodligen märkesbyte.
Det ska inte vara så, för då skulle det vara färdig sålt med bilar för Volvo, det kan du hälsa din mek.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 129

Tjena! AC i denna V70 2011 blåser ut kall lu[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]