Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Här är rekomendrat tillvägagångssätt för batteriet bortkopplande och återanslutning för att slippa trubbel:
Tyvärr på engelska.

The following sequence is what Volvo specifies whenever you dis/reconnect battery

Wait 5+ min after key is out to make sure everything in the car is off.

(Här petar jag igen skufflåset så bilen tror luckan är stängd och går helt i dvala efter nån minut)

Disconnect negative terminal

When you are ready to reconnect the battery, do this:

Insert key and switch to position II
Reconnect negative terminal
Turn the key to off
Lock and unlock door (reset upper cabin electronics, without this step, your sunroof/homelink may not work)
Now set your clock
av Wescey
ThomasNygards skrev: mån 05 nov 2018, 16:22
Wescey skrev:Hej,

Jag har samma problem här. Lämnade in Volvon (S80 -01) häromdagen till verkstan för batteribyte. Rätt som det var har min ECC även dött.

DVS
1.fläkten
2.AC
3.stolsvärmen till båda stolarna.
4. " värmeslingorna " i bakrutan
5. + tre knappar som sitter längst ned i mitten dvs framför växelspaken.

Hela ECC panelen är död... Nu säger verkstan att de inte hittade några felkoder. Inga säkringar har heller gått...

Till min fråga, är det endast Volvo-auktoriserade verkstad som kan starta om mjukvaran?

Har läst en hel del på forument att det är detta som har löst deras problem... Nu ska verkstan se om det kommer ström till ECC.
Kanske skall kolla reläer med?
Tyvärr så är jag rätt kasst på det här med bilar och känner mig utelämnad till verkstan och får gå på vad de säger.. De påstår att det är 100% garanterat att det är värmereglaget som har dött.

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]