Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1278072
Ja, detta blir en tråd som rör "skumma" ljud. Svåra att beskriva...men vem vet, någon av er kanske känner igen något :).

Direkt när jag kör iväg med bilen (kall) så hörs en litet "gnyende" ljud som försvinner efter några 100 talet meter.
Jag har tänkt att det kanske hänger ihop med ABS kollen som görs under och över 30 km/h initialt...men varför har det börjat låta mer helt plötsligt? Finns det något som ska trycksättas, eller tvärtom något vakuum som ska skapas som skulle kunna låta?

Vidare så kan jag emellanåt höra ett fläktljud som låter ungefär som om kylarfläkten skulle behöva smörjas upp, men när jag har låtit motorn stå på tomgång tills kylarfläkten gått igång så låter den inte illa. De gånger jag hör ljudet så hinner jag inte öppna motorhuven för att lyckas lokalisera ljudet. Det är dock inte kupéfläkten, den har jag hunnit dra igång manuellt under tiden...och den låter inte något konstigt. Finns det något annat "fläktmotorliknande" under huven som skulle kunna skapa detta ljud...typ som en PC-fläkt som håller på att skära ihop (lite överdrivet). Detta ljud uppkommer någon gång då och då...men sällan mer än säg 10-15 sekunder...innan den går ner i varv och blir tyst. Jag upplever det som en elektrisk motor av något slag...typ kylarfläkt, kupéfläkt...men när det nu inte verkar vara dessa, vad skulle det då kunna vara?
#1278075
Det gnyende ljudet, det första jag tänker på är spjällmotorerna på klimatanläggningen, det kan låta lite så när anläggningen ställer om sig.

Det andra ljudet, kan det vara luftpumpen du hör kanske!?
Dessa har en tendens att ta in vatten och kan ibland låta en hel del, i alla fall innan de dör fullständigt.
#1278143
Luftpumpen sitter under batterihyllan, lagom utsatt för vädret. Det är därför dom brukar kunna bli fulla med vatten ;D
Luftpumpen fyller ingen livsviktig funktion, den pumpar bara in friskluft i avgaserna för att få igång avgasreningen fortare typ. Med andra ord "miljötrams" :). Många brukar helt enkelt bara koppla ur den.
#1278208
Lucif3r skrev: tor 01 nov 2018, 22:10 Luftpumpen sitter under batterihyllan, lagom utsatt för vädret. Det är därför dom brukar kunna bli fulla med vatten ;D
Luftpumpen fyller ingen livsviktig funktion, den pumpar bara in friskluft i avgaserna för att få igång avgasreningen fortare typ. Med andra ord "miljötrams" :). Många brukar helt enkelt bara koppla ur den.
Hur kan man komma åt den smidigast för att kolla? Är det underifrån som gäller, eller kan man komma åt den ovanifrån?
Inget strul med avgasmätningar på besiktningen om den skulle kopplas ur?
#1278374
manor skrev:Inget strul med avgasmätningar på besiktningen om den skulle kopplas ur?
Om bilen och katten är iskalla när avgasprovet utförs så kan det kanske påverka, men är bilen normalt varm så fyller pumpen ingen funktion - även om den fungerade. Den går bara några minuter efter kallstart just för att få ner utsläppen som en kall motor spottar ur sig, innan lambdareglering har kommit igång(den används inte vid kallstarter och kall motor öht.)
#1278436
Den fylls med kondensvatten från avgaserna när ventilen vid grenröret går sönder och fastnar i öppet läge. Då brukar det höras ett tuffande ljud. På bilar med Motronic 4.4 körs pumpen vid varm motor på tomgång ca 10 minuter efter kallstart för diagnostik.
Bara lite kuriosa så där, trevlig allhelgona på er!
#1278461
Jag hoppas att det är denna luftpump då och kör vidare så länge.
När den ger upp totalt så antar jag alltså att den ger någon form av "felsignal" alltså?

Jag har dock inte hört detta ljud vid kallstart utan det kan inträffa lite när som helst...dock inte ofta eller länge.
När man kör tror jag kanske inte riktigt att man hör den, men någon gång efter körning när jag precis har parkerat bilen har jag vid några tillfällen hört den.
Då är ju alltså bilen varm och inte kall.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]