Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Laper
#1276040
Har en V70 -14 som jag haft som tjänstebil sedan den var ny. Köpte loss den i somras i samband med att jag bytade jobb.

Nu har jag haft oturen att upptäcka en fuktfläck i innertaket, cirka 10x20 cm stor. Precis i taket vid C-stolpen. Antar att vattnet kommit in via fästet till railsen som sitter precis ovan fuktfläcken.

Då har jag några frågor.
Fråga 1. Jag har takbox monterad på bilen. Kan jag ha spänt takboxen så hårt att railsen glippar och det kommer in vatten? Är det möjligt?

Fråga 2. Jag tänkte demontera taket själv och försöka åtgärda felet, byta packning, tätningsplugg eller annat som orsakat läckan. Vad behöver jag tänka på när jag demonterar taket? Hur gör jag med airbagen i stolparna?

Fråga 3. Någon som råkat ut för ett liknande problem?

Tips och tricks mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
av apersson850
#1276042
Jag vet inte så mycket om det här, men jag har hört två saker. Dels att det kan förekomma läckade vid genomföringarna till railsen, dels att ta ner innertaket utan att orsaka veck på det är inte lätt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1276048
Är inte heller så haj på detta men tankarna är att..

1. Nja inte men har boxen varit tungt lastad och du gjort en undanmanöver så visst men,,, nja
2. Airbagen är inget att tänka på, vänta en 15 min och häng sedan av minuspolen på batteriet. Sen ska ju alla paneler av och fler småsaker än man tror bort. Sen är det som ovan att det är lätt att vecka taket så var försiktig. Förresten, sitter taket limmat eller med dubbelhäftande tejp?
3. Har väl även hänt att "hajfenan" på taket läckt samt takluckan
Användarvisningsbild
av MartinS
#1276050
Airbags sitter i karossen, inte i innertak eller plastpaneler.

Det är en stor sak att ta ner innertaket men det är mest plast som skall bort. Kanske räcker det dessutom att släppa ner det på ena sidan, det kanske inte måste bort helt?

Vatten kan rinna ganska långt ovanpå innertaket så att det läcker igenom någonstans behöver inte betyda att det är just där som det läcker in. Värt att ha i åtanke.
av Laper
#1276132
Boxen har inte varit tungt lastad eller liknande så det bör inte var boxen som påverkat och skapat läckaget.

Har förstått att det kommer bli en del pill att få loss handtag, innerbelysning osv.

Men frågan är vad som är lämpligt förslag på hur man tätar fästet till railen?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1276191
Det är nog bättre att vänta och se hur det ser ut, innan du börjar fundera på det. Om det nu ens är säkert att det är där det kommer från. Men rent normalt kan en plastbricka ibland räcka. Eller en o-ring under en vanlig bricka.

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]