Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mumsmums
#1276065
Har en 2016 XC60 som rullat ca 5 500 mil. Bytte till vinterdäck igår och ser då att beläggen bak snart är slut och att skivorna är märkbart slitna. Fram är både belägg och skivor i gott skick. Är det inte konstigt att det är bakbromsarna som är mest slitna? Borde inte framförallt skivorna hålla längre än 5 500 mil? Är ingen Rallykalle med mycket gas och hårda inbromsningar utan kör sansat. Har haft bilen sedan ny.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1276066
Fullt normalt att bak tar slut först men skivorna bör hålla längre än de mil du kört. Menar du att de blivit för tunna redan eller varför är dom ”slut”?
av Mumsmums
#1276071
Kan inte svara på om de är för tunna, men det är en tydlig kant på skivorna på uppskattningsvis några mm. Har tidigare tänkt på just det faktum att detta är den första bil jag har som alltid har mer bromsdamm på fälgarna bak än fram.
Du säger att det är fullt normalt att de bakre tar slut först. Varför är det så? Tunnare belägg/skivor än fram eller?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1276080
Mumsmums skrev:Kan inte svara på om de är för tunna, men det är en tydlig kant på skivorna på uppskattningsvis några mm. Har tidigare tänkt på just det faktum att detta är den första bil jag har som alltid har mer bromsdamm på fälgarna bak än fram.
Du säger att det är fullt normalt att de bakre tar slut först. Varför är det så? Tunnare belägg/skivor än fram eller?
Jag har mer bromsdamm på frambromsarna, och så har det alltid varit för mig. Nu blev jag osäker men visst brukar frambromsarna ta slut först? Du borde nog kolla så inte bromsarna ligger på bak.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1276096
Bakbeläggen är avsevärt mindre till ytan än de fram samtidgt som bakbromsarna används mycket mer vid försiktig inbromsning.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1276103
MartinS skrev: mån 22 okt 2018, 12:31 Bakbeläggen är avsevärt mindre till ytan än de fram samtidgt som bakbromsarna används mycket mer vid försiktig inbromsning.
Jag som alltid trott att de knappt används då.
De bilar jag ägt hittills har alltid nästan uteslutande blivit dammiga fram. Skivorna bak slits knappt utan dör av rost istället. Beläggen fram räcker 3-5000 mil medan de fortfarande ser rätt fräscha ut bak efter samma steäcka.
av Mumsmums
#1276104
Ja precis så trodde jag också. Som sagt, tidigare bilar har jag bytt belägg och skivor fram medan bak har det som SBergdahl säger mest handlat om rost och kärvande ok, pga för lite användning.
@MartinS Har det skett någon förändring i bromsars konfiguration som gör att de används mer bak?
av Malmstroem
#1276105
Förr i tiden så fanns det en mekanisk bromskraftsfördelning som gjorde att frambromsarna nästan alltid tog mest. Numera styrs bromskraftfördelningen elektroniskt (EBD, Electronic Brakforce Distribution). Det är rätt vanligt att EBD bromsar hårdare bak vid försiktig bromsning. Det är för att göra bilen stabilare vid bromsning. På asfalt spelar det ingen roll, men är det riktigt halt så är det bättre att bromsa lite försiktigt bak.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1276190
Man bromsar mer bak för att undvika nigning och det hänger ihop med EBD, som för övrigt funnits i typ 20 år på volvobilar.

Vid halka vill man naturligtvis bromsa mer fram, inget annat.

Det är inte reglervententilen på AC s[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&[…]

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]