- mån 22 okt 2018, 11:09
#1276077
Hej.
Jag har beställt 2 nya dubbdäck inför säsongen, hade 4 mm på de som kasseras. De ”gamla” som jag behåller är på 7 mm. Däckverkstaden mätte de nya till 11 mm, en skillnad på 4 mm mellan fram och bak. Fick nu reda på att Volvo rekommenderar en maxskillnad på 4x4 på 3mm. Hur stor är risken att skada AWD med 4 mm skillnad? Att kassera däck med 7mm känns ju lite slösaktigt.
Vet att de bästa däcken ska sitta bak, men det är ju en stor tung bil... om jag sätter de nya fram så lär de ju slitas ner någon milimeter under vintern...?
Gäller en XC70 MY 2008.
Jag har beställt 2 nya dubbdäck inför säsongen, hade 4 mm på de som kasseras. De ”gamla” som jag behåller är på 7 mm. Däckverkstaden mätte de nya till 11 mm, en skillnad på 4 mm mellan fram och bak. Fick nu reda på att Volvo rekommenderar en maxskillnad på 4x4 på 3mm. Hur stor är risken att skada AWD med 4 mm skillnad? Att kassera däck med 7mm känns ju lite slösaktigt.
Vet att de bästa däcken ska sitta bak, men det är ju en stor tung bil... om jag sätter de nya fram så lär de ju slitas ner någon milimeter under vintern...?
Gäller en XC70 MY 2008.
Tidigare bilar: 142-69, 121-65, 66-77, 245-76, 245-82, 245-87, 245-90,245-80, 745-88, 945-98, V70-01, XC70 3.2 -08
Nu: XC70 D4 AWD -15
Nu: XC70 D4 AWD -15