Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1275806
osla skrev:Jag själv har 2 124,or. Samt att släkten kört dom länge och några kompisar som kör 124 som bruksbil. Stag och bussningar byter man med 40-50 tusen mils intervall så ser inte det som ett problem. Spindelleder fram byter man inte oftare än nån annan mil. Bussningarna i länk armarna fram har jag än aldrig bytt. Inte heller nå problem med torkaren, nån droppe olja nån gång vid torkararmen så håller motorn hur länge som helst. Än inte haft problem med låset om man använder det, fungerar perfekt. Inte gjort mycket på mina, den ena fick nya stag/bussningar i bakvagn vid 50 tusen mil, den andra har nu gått 45 tusen men inte bytt på den. Kör ju ca 3000 mil om året och mycket tomgång på vintern då man inte har tillgång till motorvärmare. Kört i som kallast 45- grader och ändå bra värme i kupen
Då föreslår jag att du säljer en till ts, så är lyckan gjord och helgerna räddade Bild
av Falconblå
#1275825
Toyota, honda, Nissan, Mazda(se upp för rosten) Mitsubishi eller Subaru .

En Toyota corolla är otroligt driftsäker. Inte mycket som stoppar den .

Glöm w123/124. Stora tunga bilar som är 30 år gammal med allt var det innebär. Slitage på alla bussningar /leder och stötdämpare, även på mellanaxel lagret- som man får byta med jämna mellanrum.

Köp en bensindriven japanare. Så rostfri du kan hitta. Det är evighetsmaskiner
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1275827

Falconblå skrev:
Köp en bensindriven japanare. Så rostfri du kan hitta. Det är evighetsmaskiner
Motorerna är näst intill skottsäkra.

Men det är inte så värst mycket premium över dom, inte ens en gammal Lexus.
av osla
#1275885
TommyP86 skrev:
osla skrev:Jag själv har 2 124,or. Samt att släkten kört dom länge och några kompisar som kör 124 som bruksbil. Stag och bussningar byter man med 40-50 tusen mils intervall så ser inte det som ett problem. Spindelleder fram byter man inte oftare än nån annan mil. Bussningarna i länk armarna fram har jag än aldrig bytt. Inte heller nå problem med torkaren, nån droppe olja nån gång vid torkararmen så håller motorn hur länge som helst. Än inte haft problem med låset om man använder det, fungerar perfekt. Inte gjort mycket på mina, den ena fick nya stag/bussningar i bakvagn vid 50 tusen mil, den andra har nu gått 45 tusen men inte bytt på den. Kör ju ca 3000 mil om året och mycket tomgång på vintern då man inte har tillgång till motorvärmare. Kört i som kallast 45- grader och ändå bra värme i kupen
Då föreslår jag att du säljer en till ts, så är lyckan gjord och helgerna räddade
kan ju inte sälja dessa bilar, måste ju ha så jag har såna bilar livet ut då det aldrig kommer tillverkas något lika bra igen
av DaddyTapir
#1276142
TommyP86 skrev:124 är antika i dag, på 90-talet så kanske...att ge ett sånt tips idag är inte helt snällt.
Mitt tips är nån sug-japs med underredsbehandling och få mil.
Jag håller nog med, 124:an var en fantastisk bil men att hitta en vagn i bra skick... det går liksom inte. Sen tycker jag faktiskt att S80 och V70N är bättre bilar, antagligen högre säkerhet men de är ju betydligt mer moderna eftersom de är en 15 år yngre konstruktion. Jag hade valt V70N alla dagar i veckan, eller S80, om det var en pålitlig och säker andrabil jag sökte.

Visst, en Mercedes W124 eller 190E är fina bilar som håller länge men chansen att hitta ett bra ex för små pengar... det är inte sannolikt och jag vågar lova att en Volvo från 00-talet för 15.000kr är i långt bättre skick än en äldre Mercedes för samma pengar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1276150
DaddyTapir skrev: mån 22 okt 2018, 16:34
TommyP86 skrev:124 är antika i dag, på 90-talet så kanske...att ge ett sånt tips idag är inte helt snällt.
Mitt tips är nån sug-japs med underredsbehandling och få mil.
Jag håller nog med, 124:an var en fantastisk bil men att hitta en vagn i bra skick... det går liksom inte. Sen tycker jag faktiskt att S80 och V70N är bättre bilar, antagligen högre säkerhet men de är ju betydligt mer moderna eftersom de är en 15 år yngre konstruktion. Jag hade valt V70N alla dagar i veckan, eller S80, om det var en pålitlig och säker andrabil jag sökte.

Visst, en Mercedes W124 eller 190E är fina bilar som håller länge men chansen att hitta ett bra ex för små pengar... det är inte sannolikt och jag vågar lova att en Volvo från 00-talet för 15.000kr är i långt bättre skick än en äldre Mercedes för samma pengar.
De gamla MB som finns (i Tyskland med få mil på mätaren) är i många fall ofantligt dyra.
Detta oavsett om det är en mer vanlig modell eller de mer speciella..
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... d8bf483bf2
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... d8bf483bf2
av Lockis
#1276173
Jallemet skrev: mån 22 okt 2018, 17:30 Oj, Porsche-Mercan var ju nästan på nypriset.

Känns inte ekonomiskt försvarbart att som student importera en Mercedes för 170.000:-
Med lite avgifter och resande osv är du nog uppe i närmre 185.000 lika gärna köpa en 3-4 år gammal volvo här hemma :)
av osla
#1276359
nu förstår jag inte vars allt detta om att ta in en från tyskland. med lite letande så kan man hitta riktigt fina exemplar med säg 20-25 tusen mil på mätaren, svårare att hitta dieslar men det går också för kring 20 tusen. i min värld så hade jag inte ens funderat mellan detta eller en v70n med samma mil och elfel efter elfel börjar komma
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1276440
osla skrev: tis 23 okt 2018, 17:23 nu förstår jag inte vars allt detta om att ta in en från tyskland. med lite letande så kan man hitta riktigt fina exemplar med säg 20-25 tusen mil på mätaren, svårare att hitta dieslar men det går också för kring 20 tusen. i min värld så hade jag inte ens funderat mellan detta eller en v70n med samma mil och elfel efter elfel börjar komma
Och de flesta normala människor hade aldrig övervägt en semiantik bil som rimlig bruksbil. Men alla är vi olika.

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

ljud vid generering

2021 utanför garantin förstås. L&a[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]