Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av longjohn61
#1276152
Hej på er ska köpa mig en volvo v70 har aldrig ägd en volvo tidigare.
Vill ha en v70 årsmodell mellan 2007 och 2010.
Vilket motor alternativ är bäst?
Samma aut eller manuell kan tänka mig både alternativ
Tacksam för svar ;-)

Mvh Nisse
av Rådlös
#1276167
Det som skiljer den ena V70 från den andra V70 är i princip motorerna. Så du får försöka bena upp vad du önskar dig av DIN V70. Då blir det lättare att svara. Bensin eller diesel? Flexifuel (E85) eller gas? Liten snålmotor eller värstingmotor med massor av Power? Eller något mitt emellan? Spannet är tämligen stort. Hur har du tänkt att använda bilen, dra husvagn eller båtsläp m.m? Eller skall du köra en barnfamilj? Skall du köra på lite dåliga vägar (AWD) Eller tänker du åka på Autobahn i Tyskland halva året? Eller är du bara en medelbilsvensson som åker till och från jobbet och kanske storhandlar en gång i veckan?
Du ser, berätta hur du vill använda bilen.
Själva bilen V70 är ju som en sorts standardbil med massor av möjligheter vad det gäller tillbehör och annat till lastutrymmet och komforten. Men dom finns i tre generationer kan man säga. Den första som kom 1998 (eller var det 99?). Sedan kom det en ny i början på 2000-talet. Och så en tredje 2008. Den fick smärre modifieringar under årsmodellerna ända till dom sista som kom 2016.

Ett tillägg: Här kan du läsa lite mer tabellfakta (hoppas att det stämmer också?) Men det är långa tabeller med bara olika motorer: https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70
av longjohn61
#1276508
Nu har jag kollad lite ;-)
Det blir en bensinare och då hittade jag flera motor alternativ 2,0F 2,4 170hk och 2.5T 200hk
2,0F har typ 145 hk känns lite i underkant för en relativ stor bil eller är jag helt ute där?
Blir inte mycket släp körning, har inte heller häst ;-) men tycker att nåt ska hända när man trycker ner gasen.
Nåt motoralternativ som är bättre ?
Inköpspris är omkring 90.000:-
/Nisse
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1276510
Användarvisningsbild
av Någonting
#1276514
2,0/2,0f är ganska tråkiga, men V70 är väl inte direkt en sportbil från början. Om du inte kör så långt är det ett helt ok alternativ (dessutom kamkedja). Man ska bara vara medveten om att service-intervallet på 2,0f är 1000 mil och att den varvar ganska högt i motorvägsfart med den manuella lådan (vilket resulterar i relativt hög motorvägsförbrukning och lite surrigt ljud).

2,5FT är större och starkare men drar mer bränsle vid normal körning. I och med modellår 2010 fick denna en förändring till växellådan vilket gjorde den snålare i hög fart. Service-intervallet är på 1500 mil.
av Rådlös
#1276578
Någonting:
Det är en definitionsfråga. Serviceintervallen på 2.0F är 2000 mil, men olje- och filterbyte är var 1000 mil.
Alltså: Var 2000 mil gäller service med ett antal punkter som finns på serviceschemat. Där ingår också olje- och filterbyte. Var 1000 mil skall oljan och filtret bytas. Inget annat föreskrivs i något schema.
Nu är det så här att man skall byta olja varje år oavsett vilken bil eller bränsle det handlar om. Det stora flertalet av Sveriges bilister kör 1250 mil om året. I alla fall säger dom så till försäkringsbolagen. Inom det intervallet ligger då oljebytet på en V70 2.0F.
Nu finns det många som kör mer, mycket mer. Flertalet av dessa använder bilen i sitt jobb. För den som gör det är det livsviktigt att ha en fungerande bil i alla väder. En av förutsättningarna är att ha en pålitlig bil är att man sköter den på rätt sätt och ger den all föreskriven service. Jag har själv varit i den situationen så vet hur det fungerar med "bil i tjänsten".

Men visst, en 2.0F-motor är lite högvarvig. Vid 100 km/tim på femmans växel varvar den exakt 3000 varv/min. Det hörs något lite. Men jag har haft flera år på mig att bedöma detta. 8 och ½ år. Jag är mer störd av vägljudet och vindbruset. Och då kan man ändå betänka att jag kör på Michelin Energy.
En annan fördel med alla Volvos F-motormodeller. Dom har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare! Det är Volvo/Calix fabrikat så alla tillbehör och kringutrustning som finns till dessa passar. (Om det inte redan är monterat?) Sedan har du en annan fördel också. Bränslepriset om du väljer att köra på E85. 10,50 kr/litern mot bensin 16.00 kr /litern. Visserligen går det åt lite extra bränsle på E85, men det blir ändå pengar över i dagens läge. Min V70 2.0F -08 drar 1,18 liter/mil. Jag kör alltid på E85. Dessutom är det några kronor lägre skatt på en F-modell. 1455 kr/år.
Och lite andra fakta. En motor som går på E85 är några hkr starkare än samma motor som går på bensin. Man får dessutom ett bättre bottendrag och en bit upp i mellanregistret på E85.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Macka
#1276650
Kolla vilket bränsle förra ägaren har tankat mest om du har möjlighet, du vill helst att den ska ha gått på bensin endast. F-motorn brukar kunna slamma igen ordentligt med tröga avlagringar om det har körts glatt med etanol.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]