Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1275965
Ja det är många på mitt jobb också som inte vinner i tid på att ta bilen, men de slipper att vara i folkmassan och stressen på pendeln eller bussen. Själv jobbar jag i stan och bor i söderförort så för mig tar det knappt 30 min dörr till dörr med lokaltrafiken. Men de dagar jag ska följa sonen till skolan kan man lätt dubbla den tiden för att gå med honom sedan tillbaka till pendeln (som man alltid precis missar), med bilen hade det varit 5 min extra. Nu valde jag att gå ner lite i arbetstid istället, vilket jag förlorar mer på i pengar, men får ju mer tid med sonen :). Snart traskar han hela vägen själv...
#1275967
en sak jag alltid funderat över är hur stockholmarna kan passa en tid då man kan få stå i timmar i kö, alla kan ju inet åka till jobbet kl 4? el hinna hämta ungarna på dagis efter jobbet.

Varenda gång jag är i Väsby på kurs och kurserna börjar kl 8 kommer de som bor på fel sida stan där nere typ kl 9-10, slår aldrig fel
#1275968
Derank skrev:en sak jag alltid funderat över är hur stockholmarna kan passa en tid då man kan få stå i timmar i kö, alla kan ju inet åka till jobbet kl 4? el hinna hämta ungarna på dagis efter jobbet.

Varenda gång jag är i Väsby på kurs och kurserna börjar kl 8 kommer de som bor på fel sida stan där nere typ kl 9-10, slår aldrig fel
Det går ju alltid att skylla på köerna när man är en klant och tidsoptimist.

Snart är det snösvängens fel.

Sen är det pollen.
#1275970

Jallemet skrev:Det går ju alltid att skylla på köerna när man är en klant och tidsoptimist.

Snart är det snösvängens fel.

Sen är det pollen.
Åh! Det där lyckas dom som åker kollektivt med också.. Just nu är lövhalkan på spåren nått som kan användas.
Annars spårfel, solkurvor, inställt tåg eller bara att en SL-minut inte är samma sak som en vanlig minut. ;)
#1275973
Jallemet skrev: sön 21 okt 2018, 18:01
Derank skrev:en sak jag alltid funderat över är hur stockholmarna kan passa en tid då man kan få stå i timmar i kö, alla kan ju inet åka till jobbet kl 4? el hinna hämta ungarna på dagis efter jobbet.

Varenda gång jag är i Väsby på kurs och kurserna börjar kl 8 kommer de som bor på fel sida stan där nere typ kl 9-10, slår aldrig fel
Det går ju alltid att skylla på köerna när man är en klant och tidsoptimist.

Snart är det snösvängens fel.

Sen är det pollen.
Tämkte mest på att det måste vara svårt att planera dagen, men stockholmarna kanske är van.
Har rattat runt någar gånger där ne och det räcker ju med att någon får punka så är det stopp i 1timme, så jag brukar hålla mig till väsby, om man nu inte åker ner på kvällstid, för då är det stendött där nere och då är det som att åka runt i vilken stad som helst.

Jag har ett par bekanta som bor på Ingarö, och de tar aldrig bilen in till centrum, på sommaren åker de hoj och på vintern undviker de helt enkelt stan, hoj verkar ju vara att föredra. jaja, jag är glad att jag bor där jag bor, har aldrig sett tjusningen med storstan, men men.
#1276117
Kan ta ett exempel varför man åker bil. Jag bor en smula utanför stan (17km)och ska in till Skeppsholmen imorgon och jobba. Kollektivt: 1h 12min. Bil 22 min. Nu kommer det pga köer antagligen bli 45min in till stan men hem blir det alltså garanterat 22 minuter eller 1h 12 min. Kollektivtrafiken funkar vissa håll, vissa sträckor. Men ska man till flera platser på en dag eller åka en sträcka dit kollektivtrafiken inte är effektiv så blir skillnaden oerhört stor.
#1276131
Derank skrev: sön 21 okt 2018, 18:19 Tämkte mest på att det måste vara svårt att planera dagen, men stockholmarna kanske är van.
Kötiden är inte random. Pendlar man varje dag, så är kötiden nästan alltid densamma och man lär sig hur låg tid den är vid olika tidpunkter, tex börjar körerna hemåt tidigare på fredag osv. Regn lägger till 15 min, och frost 30 min, snö 60 min osv. osv...

Sen finns de ju dem som går i sin egen värld och fattar noll ....

Om nu inte en tradare har vält på Essingeleden vill säga.... då kan det ju bli vad som helst.
#1276230
Eller om en båt kört in i nån av Essingeledens broar! Det blev lite jobbigt.

Jag bodde i Årsta under trängselskatteförsöket. Det var innan politikerna fick det till att pengarna skulle gå till förbifarten och man hade tänkt satsa på smidigare kollektivtrafik. Så för att minska trycket på t.ex Gullmarsplan som är en stor knytpunk satte man in direktbussar in till stan från vissa förorter. Då slapp man ett byte och det blev på så sätt smidigare.
Då åkte jag buss med är jag tog bilen. Med buss behövde jag då bara ett byte inne vid Centralen istället för 2 byten för att ta mig dit jag då jobbade. Det var också rätt vilsamt att sätta sig på bussen då. Dom körde nämligen med dubbeldäckare. Sånnadär typ långfärdsbussar. Dels var dom bra mycket tystare än vanliga bussar samt så var sätena sköna.

Vill man få bort trafiken räcker det inte bara med t.ex trängselskatt, man måste göra alternativen attraktiva och som i det fallet t.ex med extra busslinjer minska folks behov av många byten.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]