Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1275682
Volvo var väl ändå inte ett lågbudgetmärke på 70-talet?

Och du tar hela tiden upp just 70-talet även fast jsg inte pratar om det utan jämför med för ca 18-20 år sen.

Min klara uppfattning är att bränslekostnaderna per mil är mindre idag än i början av 2000, samt att kostnaden för annat än milkostnad gått upp. Det gör då att förhållandena mellan milkostnad och övriga kostnader skiljer sig mer idag.

Vet inte vad du hade för bil i början av 2000-talet, men jämförelsen och det jag pratar om gäller inte dina bilar på 70-talet. Det var väl före man ens visste att fossila bränslen inte var speciellt hållbart i längden. Alltså beskattades bensinen väldigt lågt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1275687
1990 kostade bensinen 10 i dagens penningvärde
2000 kostade bensinen 12 kr rensat för inflationen,
Idag är den uppe i 16.50

Priset har alltså stigit snabbare än övriga priser i samhället, det är en trend som hållit i sig i +50 år nu

I absoluta tal har bensinen dubblats i pris sedan 2000 tills idag, nypriset på en jämförbar Volvo har inte fördubblats sedan år 2000.
av MickeM
#1275790
VolvoB20 skrev: lör 20 okt 2018, 04:43 I absoluta tal har bensinen dubblats i pris sedan 2000 tills idag, nypriset på en jämförbar Volvo har inte fördubblats sedan år 2000.
Inte arbetarlönena heller!

Möjligen har lånekostnaden gått ner rejält, och kanske andra/tredje/fjärdehandsvärdet är högre i procent, eftersom biilarna blir äldre och äldre.
Jag gissar på två anledningar varför.
1. Dom rostar inte bort längre.
2. Man håller liv i dom längre av ekonomiska skäl.
(För att ha råd att arbetspendla i mitt fall)
Användarvisningsbild
av joel80
#1275832
Men vi pratar ju om milkostnad! För många av oss har förbrukningen nära nog halverats på 20 år. Då är en skillnad i pris på bensin enligt dina inflationssiffror från 12kr till 16kr inte nog för att göra det dyrare per mil.
Om en bil drog 1.1l år 2000 var det 13.20kr/milen.

Drar en bil 0.7l/milen idag är det 11.2kr/milen.
Och många bilar drar bra mycket mindre än 0.7l/milen.
Det är stor skillnad idag från för 20 år sen. Många betalar alltså betydligt mindre av sin milkostnad för bränsle.
av MickeM
#1275843
Nu blev jag nyfiken.
"Förbrukningen halverats på 20 år" har jag läst förr och tagit mig för pannan.

Hur räknar man då?

Körde S70 1997 förut, och den tog ca 0,8l/mil.
Min nuvarande V70 2005 drar ca 0,76.
Jag vägrar tro att en V70 2017 drar 0,4 (också med bensinmotor om jämförelsen ska vara relevant)

Man måste räkna bilars bänsleförbrukning i snitt, för att komma i närheten.
Antalet bränslesnålare bilar på marknaden har ökat, och fortsätter öka, men halvering över 20år låter i överkant. Minst sagt.

Utveckling på "vanlig Volvo" 1973 - 2005:

Körde en 1973 års Volvo 145 med ca 1,1lit/mil.
En 1984 års Volvo 245 med ca 1lit/milen
En 1997 års S70 med ca 0,8.
Nu en 2005 års V70 med 0,76.

Prestandan, utrustningen och framförallt säkerheten har ökat rejält, men jag tycker bränsleförbrukningens utveckling är katastrofalt dålig med mediokra 1,5dl/milen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1275844
Som sagt, inte ovanligt att bilen drog över litern runt 2000. Nu är det många som är nere på 0.5-0.7.

Min egen förbrukning låg på 1.1-1.2l/milen en bra bit in på 2000-talet. (hade en sonata -02a kring 2008.. Den drog dryga litern)

Jag gör av med (har gjort av med) betydligt mindre pengar per mil för bränsle på senaste 5 åren då jag haft bilar tillverkade 2012-2015.
(även innan hybriden alltså)

T.o.m med vår T4F som drar 1-1.1 är det billigare än de ca 13kr som en dryg liter enligt ovan tydligen motsvarade i 2000års penningvärde.

Medräknat både inflationen och minskningen i förbrukning får jag det med rätt stor marginal att bli billigare per mil idag.
Användarvisningsbild
av Funk
#1275873
MickeM skrev:Nu blev jag nyfiken.
"Förbrukningen halverats på 20 år" har jag läst förr och tagit mig för pannan.

Hur räknar man då?

Körde S70 1997 förut, och den tog ca 0,8l/mil.
Min nuvarande V70 2005 drar ca 0,76.
Jag vägrar tro att en V70 2017 drar 0,4 (också med bensinmotor om jämförelsen ska vara relevant)

Man måste räkna bilars bänsleförbrukning i snitt, för att komma i närheten.
Antalet bränslesnålare bilar på marknaden har ökat, och fortsätter öka, men halvering över 20år låter i överkant. Minst sagt.

Utveckling på "vanlig Volvo" 1973 - 2005:

Körde en 1973 års Volvo 145 med ca 1,1lit/mil.
En 1984 års Volvo 245 med ca 1lit/milen
En 1997 års S70 med ca 0,8.
Nu en 2005 års V70 med 0,76.

Prestandan, utrustningen och framförallt säkerheten har ökat rejält, men jag tycker bränsleförbrukningens utveckling är katastrofalt dålig med mediokra 1,5dl/milen.
Jag citerar mig själv iett tidigare inlägg:
Litet sidospår, men här är det i alla fall..Det är lite vanskligt att hitta och sammanställa statiskt. Men lite åt detta hållet blir det..

1975 fanns det 2,8 miljoner personbilar i Sverige.

2016 fanns det 4,8 miljoner.

Under samma tidsperspektiv har bränsle (bensin + diesel) sålts i ungefär dessa volymer.

1975: ~7 miljoner kubikmeter.

2016: ~9,5 miljoner kubikmeter

Det borde innebära att alla fordon (på förbrukningssidan är även kommersiella fordon med) blivit rejält effektiva sett till den stora bilden. Som ytterligare sidospår så har Sveriges bruk av olika edningsoljor för hus och sjöfart minskat med nära 90%. Totalt har vårt oljebehov minskat med 60% sedan mitten sjuttiotalet.. Efter som detta varit en väsentlig del av skattebasen så ökar skatteuttaget och dessutom sprider det sig till andra varor/tjänster/energislag.

Thomas

Källor: Bilsweden och Svenska Petroleum & Biomedel Institutet.




Även om siffrorna är väldigt grova ger det en fingervisning.
I detta finns flera luckor, till exempel så är körsträckor oredovisade vilket ger en osäkerhet. Men trots att tunga transporter och busstrafik ökat betydligt så ser man en 20% effektivisering i stort om man väger totalt bränsle och totala mängden personbilar. Min personliga övertygelse är att effektiviseringen per fordon är betydligt större över denna tidsperiod just på grund av att tunga tranporter ökat.


/Thomas

Edit: Inte att förglömma,...under samma tid har bilarna blivit tyngre (på grund av framförallt inbyggd säkerhet ) och har dessutom fått rejält ökade prestanda. AC är numera dessutom att betrakta som standard numera och det kostar också bränsle..
Användarvisningsbild
av Derank
#1275892
MickeM skrev: sön 21 okt 2018, 00:20 Nu blev jag nyfiken.
"Förbrukningen halverats på 20 år" har jag läst förr och tagit mig för pannan.

Hur räknar man då?

Körde S70 1997 förut, och den tog ca 0,8l/mil.
Min nuvarande V70 2005 drar ca 0,76.
Jag vägrar tro att en V70 2017 drar 0,4 (också med bensinmotor om jämförelsen ska vara relevant)

Man måste räkna bilars bänsleförbrukning i snitt, för att komma i närheten.
Antalet bränslesnålare bilar på marknaden har ökat, och fortsätter öka, men halvering över 20år låter i överkant. Minst sagt.

Utveckling på "vanlig Volvo" 1973 - 2005:

Körde en 1973 års Volvo 145 med ca 1,1lit/mil.
En 1984 års Volvo 245 med ca 1lit/milen
En 1997 års S70 med ca 0,8.
Nu en 2005 års V70 med 0,76.

Prestandan, utrustningen och framförallt säkerheten har ökat rejält, men jag tycker bränsleförbrukningens utveckling är katastrofalt dålig med mediokra 1,5dl/milen.
Du måste ju ha i åtanke att bilarna idag väger betydligt mer och det gör ju ochså sitt till på förbrukningen, en 145a vägde ca 1300kg och vad väger en v90 idag 1900kg? och 73 hade du en fläkt i bilen och 2framlysen, idag ska det vara drl, extralysen, ac och allt vad det nu heter.

Och ang lönernas utveckling så har då min egna lön nära på dubblats på 20år, hade 12k rent 1998 idag får jag ut 22k rent.



Jag hävdar fortfarande att det är billgare idag för de flesta att tanka upp bilen.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1275928
Det är mycket möjligt att det är billigare för dom flesta. Men om jag tittar på mina upplagda bilar på Spritmonitor så blir det inte så. Mina bilar sedan 1989:

https://www.spritmonitor.de/en/user/EbbevonVolvo.html

Min lön har inte fördubblats sedan dess.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1276049
Man bör väl ha i åtanke att bränslepriserna går upp och ner.... Bara för de kostar 16.xxkr/L idag (årssnittet är 15.53 hittils) betyder det inte att det är så dyrt nästa år. Kikar man på historik så kan man se att det 2016 var långt billigare i snitt än alla åren sedan 2010 som exempel.

https://www.okq8.se/~/media/dokument%20 ... x?la=sv-se

Jag brukar säga "Kör så mycket du bara kan, bensinen blir aldrig billigare än idag", men det stämmer inte riktigt, det kan mycket väl bli billigare i framtiden.
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 41
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]