Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1275686
Sett till Volvo-delen av frågan så ser jag ingen större vits med att köpa någonting äldre än en P2:a, t.ex V70N 2001-2007, S80 1999-2006, S60 2001-2009 osv. Antisladd var väl inte standard på de första årsmodellerna men med din budget räcker man nog så pass långt att man får en bil som har det, vilket gubbstrutten inom mig tycker är något man absolut ska ha. 18-åringen inom mig säger 945 pga bakhjulsdrift och lättmekat. Även om jag är svag för 850 kan jag inte se var den passar in i ekvationen här.

Sedanerna S60/S80 är som sagt lite billigare, S80 skulle jag kika på för premiumkänslan då jag har intryck av de nog är oftare utrustad med skinn osv.
av Malmstroem
#1275710
Håller med ovanstående. P2:a är ett bra val. V70N finns de flest av, men S60 och S80 är också bra alternativ.

V70N från årsmodell 2005 har antisladd som standard. Det hade varit mitt val.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1275714
W124 och 740/940 är ju väldigt robusta bilar. Men det känns verkligen att det är en annan generation av bil när man kör. Man känner sig liksom närmare en Amazon än en ny bil (vilket man ju iof faktiskt är)
Användarvisningsbild
av Derank
#1275720
Ja. Jag hade nog gått på en p2 idag. Bilar från den andra tidsepoken har ju lixom gjort sitt idag.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av osla
#1275777
TommyP86 skrev:124 är antika i dag, på 90-talet så kanske...att ge ett sånt tips idag är inte helt snällt.
Mitt tips är nån sug-japs med underredsbehandling och få mil.
antika vete fan, visst är det inte modernaste tekniken så sett. men om du sätter dig i en 124 som är fin som inte gått universum runt flera gånger så kommer du känna att det är fantastiskt fin komfort, lång fjädringsväg både ut/ihop vilket gör att man aldrig känner ett genomslag. efter vägen går dom otroligt stadigt och förutseende, även vid riktigt halt väglag så gör bilen precis som man vill den ska göra, tvärkast finns inte alls utan börjar det släppa så går den lungt och fint ut på ett kontrollerat ställ som vem som helst kan häva utan att få panik. annat än en v70n som visserligen är modernare med lite digitala siffror i instrumenteringen och massa el som så ofta racklar på dom, men skön efter vägen är dom inte, dålig fjädring som bottnar i minsta lilla gupp, käkar hjullager och klapperstag.
japs ska vi inte ens tala om, mindre bekväma bilar finns inte, dock hyffsat problemfritt men hemska annars
av Tilly
#1275782
Sedan har ju japanska bilar ofta den egenheten att de visserligen kan fungera länge mellan reparationerna men när det väl är dags så blir det ofta dyrare och krångligare då reservdelarna ofta är kostsamma eller i en del fall inte finns att få tag på via de vanliga kanalerna.

Varför MB124 inte skulle vara ett snällt råd förstår jag inte riktigt. Trådskaparen funderade ju ev. på en skattebefriad bil och då måste de ju vara gamla. Även en 190 kan ju vara ett alternativ. De mercorna som kom sedan hade jag dock inte satsat på pga. dåligt rostskydd.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1275783
Först och främst finns det 2 årsmodeller w124 att tillgå om man ska följa hans krav. Sen vill han säkert inte byta alla bussningar, kulbultar, leder och lager. Det gör man om man har en sån. Om man däremot inte gör det, borde man göra det. Sen kan det vara roligt att kunna låsa bilen, justera värmen (om det finns nån), torka rutorna med torkaren, och helst inte svetsa sej trött varje kväll.

Men alla är vi olika. Ja, det är bra komfort. Ja, det kostar tid och pengar.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1275785
Derank skrev:W124 var riktiga lyxkryssare, problemet är väl bara att hitta en sådan idag i bra brukskick och diesel, då kan man få leta länge.
Går man dessutom bet på en Benz så undrar jag om det finns någon hjälp att få, Volvo från -87 till 2008 har ju varenda bondläpp skruvat med.

Hade en BMW 735 för många år sedan och stor hjälp av Autopower.se, nu finns det ju dock knappast någon 7-serie bil före 2005 som drar under litern...
av MickeM
#1275788
Det är inget fel på Mercedes. Men dom, tillsammans med volvo 7,8,9 serier börjar visa sin ålder på dåligt sätt.
Också svårt att hitta bra ex, och de flesta har ägts av minst en gasande sladdande 18 åring, med allt negativt det innebär.

V70N finns det överallt till bra priser och med goda funktionsförutsättningar.
Delar och kunnande finns det gott om i detta landet.
Inget fel på s60 eller S80 heller. Gärna efter äldre person med långt ägande.
Då är det ofta mycket gott skick.

V50 med 2,4. Dvs volvo motorn är nog ok.
Mycket gemensamt med Ford Focus på gott och ont.
Var inte rädd för långmilade Volvo.

En enklare modell av Toyota, tex Corolla eller Avensis är ofta "odödliga".
Dom har lite problem med dieseln "D4D" som inte riktigt håller Toyotakvalitet, och ett annat sorgebarn är en oljedrickande 1,8 (AZZ) motor från tidigt 2000tal.
Billiga i drift, halvdyra i köp och heldyra delar. Men behöver sällan rep. Bara service.

Många åker med billiga Franska bilar och är jättenöjda.
Verkar vara ojämna, dvs vissa bara går och går, medan andra bara spökar och krånglar.
Jag har dåliga erfarenheter därifrån på flera bilar, utom Clio som verkar fungera bra.

Hyundais mindre modeller verkar funka bra.
Se upp med rost.
av osla
#1275792
Jag själv har 2 124,or. Samt att släkten kört dom länge och några kompisar som kör 124 som bruksbil. Stag och bussningar byter man med 40-50 tusen mils intervall så ser inte det som ett problem. Spindelleder fram byter man inte oftare än nån annan mil. Bussningarna i länk armarna fram har jag än aldrig bytt. Inte heller nå problem med torkaren, nån droppe olja nån gång vid torkararmen så håller motorn hur länge som helst. Än inte haft problem med låset om man använder det, fungerar perfekt. Inte gjort mycket på mina, den ena fick nya stag/bussningar i bakvagn vid 50 tusen mil, den andra har nu gått 45 tusen men inte bytt på den. Kör ju ca 3000 mil om året och mycket tomgång på vintern då man inte har tillgång till motorvärmare. Kört i som kallast 45- grader och ändå bra värme i kupen
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]