Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SebastianJ
#1275500
Frippe78 skrev:Okej, det är nog väldigt svårt att reda ut det här.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Ja, jag dubbelkollar också men har fått olika information själv nu. Din motorkod bör vara D5244T12, och jag tror nog själv nu också att det är dubbelturbo.. glöm det jag skrev, stod enkelturbo på wikipedia men kollar på reservdelar till motorn så finns det både lågtryck och högtrycksturbo. Bör alltså vara dubbelturbo. SORRY! :x
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1275501
Nix. Fyrcylindrig d4 har två aggregat, 5 cyl fwd 2,0L har ett. D4 awd är 2,4L om jag minns rätt, och då har den två.
Användarvisningsbild
av SebastianJ
#1275502
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (83.06 KiB) Visad 521 gånger
Sådär ser det ut, två aggregat.

Men jag har haft fel förut, och det håller mig inte sömnlös på nätterna 8-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1275627
Frippe78 skrev: fre 19 okt 2018, 09:11 Okej, det är nog väldigt svårt att reda ut det här.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Nej, det är mycket enkelt, jag har redan skrivit flera ggr att det det är dubbelturbo.

Det är sekvnetiell-serie-parallel-dubbelturbo om man ska vara noga.
Vid låga varv är det lite avgasflöde och aggregaten jobbar i serie där den stora turbinen matar den lilla så man får fullt tryckt redan på lågt varv. När motorn sedan kommer uipp i högre varv så kopplas aggregaten om och laddar parallelt för att ge max volym upp till maxvarv.

En fantastisk konstruktion som är snål, stark och elastisk och drar över hela registret från lågvarv till rödgränsen, bäst är den som D5 med polestar laddat. På D4 har man ju satt elektroniskt strypkoppel på motorn som styper effekten över 3000 rpm, så motorn får aldrig visa sin potential.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1275631
Min XC70 är just en D5 Polestar (230 hk/470 Nm). Jag håller med. Det här är min första diesel, och min tidigare erfarenhet av andra dieslar sa att de har ett supersmalt område där de fungerar bra. Typ dött -> pang -> dött, till skillnad från den 850 Turbo jag hade tidigare, som mer var hyfsad -> drar ordentligt -> herre jösses. Men D5 är hyfsad -> drar ordentligt tills det blir rött på varvräknaren.
Med kännedom om de där andra dieslarna jag hade kört valde jag automatlåda, för den kompenserar ju för en vridmomentstopp kort som ett politikerminne. Men D5 i allmänhet och med Polestar i synnerhet skulle gå utmärkt att köra med manuell låda. Start vid alla varvtal.

Jag har kört V90 D5, men uppfattar inte den som så mycket bättre än den 5-cylindriga D5 som man skulle kunna tro från diverse motorjournalisters alster. Visst, två steg till att labba med i växellådan ger lägre varvtal på landsväg. Fyran låter lite tamare, men somliga uppskattar att slippa det karakteristiska, djupa vrålet från en hårt plågad 5-cylindrig motor. Det är upp till egna preferenser, tror jag. Jag tycker fyran känns rå och "morrig" vid lägre varvtal. Som fyror gör, jämfört med motorer med fler cylindrar.
av Frippe78
#1275666
Min bil, 5cyl 2,4L D4 awd som tidigare beskrivning, är Polestar optimerad. Är då de tråkiga strypningarna borta som ngn tidigare skrev i tråden? Upptäckte att min bil när den oprimerades ger 220hk men om någon nu skulle göra det med motsvarande bil så ger polstar 215hk, kan tyckas lite märkligt.. Är det exakt samma aggregat som hos D5? Såg någonstans att den ena turbon inte var exakt som på D5, men kan vara fel. För att svära i kyrkan, så körde jag S**B tidigare och då med ett Garrett aggregat som mer än gärna skar (9-5)aldrig på mina 9000. Har volvo lyckats bättre med sina?

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av apersson850
#1275765
Menar du att Polestar har ändrat innehållet i trimningen lite grand, så den nu toppar 5 hk under tidigare värde? Det är kanske för att en trimmad D4 fortfarande ska vara aningen klenare än en D5, som till slut gav 220 hk som standard, har jag för mig. Min var specificerad till 215 hk/440 Nm utan Polestar, 230 hk/470 Nm med. Den är från 2012.
Strypningarna i D4 är väl mest att den inte går som ett skållat troll över 3000 r/min. Fram dit är det inte så stor skillnad i draget från motorn, på samma växel, jämfört med D5 med Polestar. Men kör jag båda bilarna i läge D känns det som att D5 Polestar är rappare, vill varva mer, gärna växlar ner ett steg när D4 inte gör det.
Jag vet att det påstås att inget görs åt växellådan i de här äldre uppdateringarna, där det gick att göra något åt motorn. Med nya VEA är motorn redan i original trimmad så långt att Polestar fick ge sig på något annat än bara motorn, eftersom de inte kommer mycket längre utan att gå utanför godkännanderamarna.
Men ändå känns D5 Polestar mer "på tå" än D4 original. Nu är det ju inte samma årsmodell heller. D5 från 2012 är lägre växlad än D4 från 2016. Vid samma varvtal gör den gamle 107 km/h, den nyare 115 km/h. D4:an är jämt över billigare i drift. De har kanske dels höjt slutväxeln, dels gjort den gladare för att gå på en högre växel än tidigare. Eller så är det lite skillnad mellan D4 och D5 från 2016 också. Det vet jag inte, har ingen sån D5 att jämföra med.

D4:an vill gärna gå lite billigare än D5. Även om jag försöker köra dem ungefär lika. Lite högre utväxling gör något, och kanske D4 är lite "försiktigare" programmerad. Det är framför allt när husvagnen kommer på som D5 skiner upp på ett annat sätt. Flexibiliteten av att kunna dra över ett bredare varvtalsområde, parat med ett piggare mellanregister, gör att den är märbart starkare under den sortens körning. I vardagskörning med bara bilen märks inte skillnaden i någon större grad. Det är inte som att komma i bonusdotterns V70 DrivE med 1,6-liters fyran på 109 hk. Då tror jag ibland att motorn har stannat...

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]