Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Hej! 945-97: upp till 70-hastighet är allt OK, 70 och uppåt kännbara skakningar i ratten vid inbromsning. Närmast att tänka på är skeva/slitna bromsskivor. En bekant säger att det kan vara styrled. Kan det vara den? kan det finnas andra orsaker än de här två? Vid parkering och avstängning av motor tycker att ratten rullar en aning till vänster och det hörs som lätt skrapljud, kan det också ha med skakningar att göra. Tycker om bilen mycket och vill att den ska va på topp särskilt när ingen rost på den. Tack för tips!
av sicnarf
Bilprovningen och verkstäderna brukar ha hjulet på plats och sedan rycka i hjulet så att säga...alltså hålla händerna kvart i 3 runt hjulet och rucka så känner ni om det glappar. Bilprovningen använder sig även av deras skakplattor, eller vad det nu heter men de ska även känna för hand.
Det luriga om det finns ett glapp är att lista ut om det är inre eller yttre. Är det en spindelled eller länkarm så är det i regel inga problem att se. Om man inte ser något glapp på dem eller yttre styrleden så kan man be någon att "grabba tag" med handen om den inre styrleden och sedan ruckar ni på hjulet, är det borta då så är det inre styrleden som är glapp. Se till att ha bilen ordentligt upphissad/pallad bara.
av MickeM
Det låter ju som vanlig obalans i ett hjul!

Visst, rycka i hjulen efter ev glapp bör man göra emellanåt ändå, men skakar ratten av dålig led är det satans glappt.
Farligt glappt tom.
Användarvisningsbild
av frasse4
Om det bara är när man bromsar så låter det ju som skreva bromsskivor fram. Aldrig varit med om vibrationer vid slitna styrleder (inre eller yttre).
av Ulf965
Kolla så bromsoken är i bra skick. Speciellt kärvande glidpinnar kan ge vibrationer vid bromsning.
av bilman
Tackar så mycket för värdefulla tips! Bromsskivor, bromsok, obalans i hjul är jag med . Men Jag förstår inte sambandet mellan styrled och rattskakningar vid bromsning, är det någon snäll som vill lära okunniga jag lite om detta samband :-/
av III
Nja. Stora glapp kan möjligen förstärka vibrationerna men inte skapa dem.
Hissa upp framhjulen och som tidigare skrev håll händerna på hjulet kvart I tre och växelvis rucka hjulet. Känns inget glapp ok, känns glapp gäller det kolla vilken styrled sim glappar. Inre eller yttre. Flytta händerna till ungefär fem i fem på vänterhjulet och fem över 19 på högersidan och rucka på hjulet. Då känner du ev glapp i spindellederna.
Jag tror dock inte på glapp på det du beskriver. Jag tror du ska byta skivorna och beläggen och i övrigt se över så kolvarna i oken går lätt och lika så glidbultarna. Att beläggen löper lätt vid återmonteringen.
Obalans borde du känna vid 90km/h och kanske. Lite uppåt i fart.
Däck med skador i strukturen borde kännas i 40-50 km/h genom att bilen vill guppa lite och på framhjulen att ratten vill röra sig fram och tillbaks .

Så bra att det löste sig :-) Ibland f&[…]

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]