Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1274920
Ska montera en ljusramp på bilen, och vill helst ha den ovanför regskylten.
Har märkt att lufthålen är precis där jag tänkt montera rampen, kommer detta störa luftflödet på ett sånt vis att något slits snabbare ? Går det alternativt att ta bort plastbitarna i dom övre igensatta hålen?
Bifogar bild där jag har markerat området där jag tänkt montera rampen.
aefaefaef.png
aefaefaef.png (2.86 MiB) Visad 1261 gånger
#1274944
Kylningen blir sämre. Om den blir för mycket sämre vet jag inte. Drar du tunga släp ofta? Det är många gånger det värsta bekymret för kylningen, för då är belastningen hög utan att farten är det.
#1274969
Vad någon sagt så ska det undre vara huvudsakliga intaget. Om det stämmer vet jag ej men jag har tre stora NBB LED som täcker delar av övre och har ej märkt något negativt, ej ens denna varma sommar som varit och det med upp till 2.1 ton på kroken. Tänk på att Drive E modeller har inget övre intag alls eller kraftigt reducerat utan att det påverkar kylningen negativt. Att pilla in i nedre däremot skulle jag inte göra av flera skäl. Blir snyggare och mycket bättre ljus med den nerklämd mellan railsen och bred slimmodell likt VX XPL så den ej sticker upp ovanför railsen.
#1274995
MarcusJ skrev:Är väl inte värre än att man byter grill?
Precis. Sätter man i en "vanlig" grill är ju den öppen på den övre delen. Om då ljusen täcker den undre delen så känns det i alla fall som att nettot blir nära 0 mot hur det var innan.

Överlag tror jag man får kämpa oerhört hårt för att få kylningsproblem i Sverige...
#1275030
Undra varför man valde att täppa igen halva grillen på drivE då?

Vill helst inte behöva köpa ny grill bara för detta, nuvarande grill är inte ens 1 år, i så fall knackar/sågar jag helre ur det igensatta området.
#1275092
Har kört med extraljusramper i olika konstellationer i 15 år och inte en enda gång har jag haft nåt problem med kylningen. Det finns hur många V70 som helst med stora extraljus framför grillen så du kan nog vara helt lugn. :)
#1275099
Igentäppningen är för att minska luftturbulensen i motorrummet. Det i sin tur minskar förbrukningen, och ska man uppnå miljöbilsstatus får man ta alla knep som finns. Bilar med små effektuttag, och låg släpvagnsvikt, klarar sig med liten mängd kylluft.

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]