- tor 11 okt 2018, 08:00
#1274114
Den ser nästan oförskämt fin ut på undersidan....
Volvo har ju 2 system på dessa modeller, det äldre systemet har en liten "svag" pump (i tanken) som ska "mata" huvudpumpen som sitter ungefär under förarstolen. Senare modeller har "bara" en pump (sitter i tanken), i övrigt fungerar det på samma sätt. Dessa pumpar kan inte ersätta varandra.
Ett sätt att prova om pumpen fungerar som den ska är att lossa returslangen vid bränsletrycksregulatorn, trä på en slangstump ner i en typ PET-flaska. När du kör på starten ska det komma ordentligt med bensin (c:a 3 dl på 5 sek.) Gör det inte det så är det ju fel mellan tanken och regulatorn.
Volvo har ju 2 system på dessa modeller, det äldre systemet har en liten "svag" pump (i tanken) som ska "mata" huvudpumpen som sitter ungefär under förarstolen. Senare modeller har "bara" en pump (sitter i tanken), i övrigt fungerar det på samma sätt. Dessa pumpar kan inte ersätta varandra.
Ett sätt att prova om pumpen fungerar som den ska är att lossa returslangen vid bränsletrycksregulatorn, trä på en slangstump ner i en typ PET-flaska. När du kör på starten ska det komma ordentligt med bensin (c:a 3 dl på 5 sek.) Gör det inte det så är det ju fel mellan tanken och regulatorn.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V