- tis 07 aug 2018, 22:57
#1263780
Har haft motorlampan tänd ett tag nu och det började med felkod P0132 (O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank 1 Sensor 1)). Bilen har dock inte gått dåligt på något sätt förutom kanske lite variationer på motorvarv vid tomgång på kall motor.
Nu är det dock felkod P0135 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1, Sensor 1) som dyker upp och lite senare under körning även P0113 (IAT Sensor 1 Circuit High Input). Har förstått det som att detta i första hand tyder på något problem med värmeelementet i Lamda sensorn. Jag har gjort ett försök till att mäta på pinnarna till elementet men hittar inget beskrivning för den 5 tråds lambda som jag har, bör vara Bosch 0258007038 då den har exakt den kontakt jag har på min sensor. Är det någon här som känner till hur man ska mäta på denna?
Mitt försök resulterade dock i följande: noterade i en guide för en annan wideband-sensor med 5 trådar till en VAG bil att man skulle mäta mellan pinne 3 och 4, vilket då skulle vara de mittersta pinnarna. När jag gjorde det fick jag 84 kohm, vilket låter väldigt mycket. Borde väl snarare ligga på några få ohm för att få upp någon effekt att tala om. Men detta förutsätter dock att jag gjort mätningen på rätt pinnar och det är detta jag tänkte se om någon här känner till.
Nu är det dock felkod P0135 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1, Sensor 1) som dyker upp och lite senare under körning även P0113 (IAT Sensor 1 Circuit High Input). Har förstått det som att detta i första hand tyder på något problem med värmeelementet i Lamda sensorn. Jag har gjort ett försök till att mäta på pinnarna till elementet men hittar inget beskrivning för den 5 tråds lambda som jag har, bör vara Bosch 0258007038 då den har exakt den kontakt jag har på min sensor. Är det någon här som känner till hur man ska mäta på denna?
Mitt försök resulterade dock i följande: noterade i en guide för en annan wideband-sensor med 5 trådar till en VAG bil att man skulle mäta mellan pinne 3 och 4, vilket då skulle vara de mittersta pinnarna. När jag gjorde det fick jag 84 kohm, vilket låter väldigt mycket. Borde väl snarare ligga på några få ohm för att få upp någon effekt att tala om. Men detta förutsätter dock att jag gjort mätningen på rätt pinnar och det är detta jag tänkte se om någon här känner till.
Volvo S70 2.5T -99 https://www.garaget.org/?car=247822
Volvo S60 T6 AWD R-Design https://www.garaget.org/?car=406089
Volvo XC70 D4 AWD Sport Polestar -16
Volvo S60 T6 AWD R-Design https://www.garaget.org/?car=406089
Volvo XC70 D4 AWD Sport Polestar -16