Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magseg
#1269347
Hej.

Ursprunget till detta är denna tråd men den tar nu ny vändning så jag startar en ny tråd

viewtopic.php?f=18&t=143365&sid=2be28bb ... ceee33084e

Har bytt packboxen till VVT-axeln, magnetventil m packning, tändspolar, bränslefilter och stift.
Efter packboxens byte kom felkoden p0017 och verkstan gjorde en ny justering av VVT på garantin. Den står nu exakt.
Med min lilla läsare får jag felkod P0017.
Verkstan får Magnetventil och Momentbegränsning.
Magnetventilen byttes idag och koden släcktes.
Körde hem utan problem. Startar om bilen på gården efter några timmer för att backa och koppla släpet.
Koden lyser. Släcker koden och startar bilen för att dra om släpet på gården. Koden borta.
Startar bilen efter 15 min och duttar 2 ggr på gasen vid tomgång och koden kommer. Inget konstigt ljud, inget annat. Bilen går bra.
Ska besiktiga innan oktober.
Vad kan det vara?
VVT verkar i bra skick.
av magseg
#1269387
Kan det vara kamaxellägesgivare på avgasaxeln som spökar?
av magseg
#1269768
Körde i helgen 9 mil utan att lampan lystes upp men direkt jag startade upp bilen igen så tändes den.
Gjorde en kolla före jag stängde av efter körningen och då fanns koden som intermittent.
Den går ibland dåligt ett par minuter efter kallstart även sommartid men håller sig vid liv och det går över.
Tips?
av magseg
#1271110
Kan det vara VVT ändå?
Låter inte som de på youtubeklippen.
Låter inte som en disel men tickar lite då man motorbromsar eller utan belastning på över 1500 rpm.
av magseg
#1271612
Lånat en kamaxel givare och det hjälpte inte. Lämnade tillbaka men såg att den var för v70 - 97-00.
Är det samma givare eller är det olika. Ska försöka låna rätt givare i så fall.
av magseg
#1274810
Ok. Läget börjar kännas lite hopplöst.
Testat rätt givare för kamaxeln. Ingen skillnad.
Vad är symptomen på VVT enheten?
Enl Autoexpertens dator är det magnetventilen och momentbegränsning.
Enl min lilla blå läsare till mobilen är det kamaxellägesgivaren.
Bilen sätter koden vid första startförsöket men tänder inte lampan. Kan köra 40 mil bara jag inte startar om.
När jag sedan startar om tänds lampan efter 4 sekunder.
Går bra. Inget knackande men lite tickande från motorn men det sades då jag frågade förut att det var spridarna och så låter de andra motorerna med.

Packbox till VVT axel bytt och vvt helt nollställd. Även testat att nolla den exakt en gång till.

Är det VVT-enheten, hjulet?
Vad kan det annars vara?
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1274852
Du har inte funderat på att kolla felkoder på en aukt Volvo verkstad? Tänkte bara att dom kanske lyckas få fram andra eller flera felkoder än Autoexperten
av magseg
#1274902
Jo. Tanken HR slagit mig men dom hade hiskelig väntetid och prislistan började runt 1000-lapprn och uppåt och han sa att det är ändå inte alls säkert att dom ser mer än jag ser med min lilla läsare för 300:-
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1274915
magseg skrev: mån 15 okt 2018, 22:41 Jo. Tanken HR slagit mig men dom hade hiskelig väntetid och prislistan började runt 1000-lapprn och uppåt och han sa att det är ändå inte alls säkert att dom ser mer än jag ser med min lilla läsare för 300:-
Jo jag vet att dom tar hutlöst bra betalt, jag hade fel på en mb förut och åkte till autoexperten för att se ifall dom fick fram något men dom misslyckades, betalade 350:- sen blev det en tur till märkesverkstan och dom fick fram felkoder och det löste sig.
det var därför som jag föreslog att du skulle åka till auktoriserad volvoverkstad, det är inte kul när man börjar byta delar på chans och man inte får bukt med problemet, för det kan bli hur dyrt som helst innan eller om man hittar felet.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]