Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av c7098
#1273484
Har ett lite ovanligt problem med kraftigt övertryck i styrservon, det är så högt att det blåser upp oljeburken, den nya sorten som sitter vid expansionskärlet. Har bytt och skruvat åt alla slangklämmor, men det sipprar ut runt nedre slangen på burken och vid returen bakom motorn och burken svettas rejält vid skarven och locket, inga andra synliga läckage, inget skum i oljan och flödet verkar normalt, inget missljud och servon fungerar.

Har läst om problem med pumpen på P2 bilarna, som så vitt jag vet har samma pump som min C70 -99a har. Kan pumpen orsaka övertryck?
Klart att den kan, men om den är på väg att ge upp, borde det inte vara lågt tryck istället för högt?
av SubMarine
#1273652
Känner igen problemet. Min behållare blåser också upp sig en aning samt svettas något från locket. Behöver dock inte fylla på behållaren mer än kanske vartannat år. Har bytt både behållare (ny) och pump (beg) utan skillnad, och problemet har jag haft i 5+ år utan förändring.

V70 2.5T -99 (nya pumpen).
av c7098
#1273659
Min har så högt tryck att jag måste försöka göra något. Jag har bara testat med en beg behållare, kanske ska köpa en ny och se om det hjälper. Tänkte testa med en annan pump också, vad jag har läst mig till så ändrades dom -03 och skall vara bättre, dom äldre börjar tydligen läcka invärtes.
av Knatch
#1274441
Har du provat att lufta? Stäng av bilen och ratta höger o vänster några gånger utan lock på behållaren.
av c7098
#1274590
Har luftat den, men gör ingen skillnad. Om jag har tid så lyfter jag bilen imorgon och kollar igenom alla rör och slangar, den måste ju dra in luft eller pysläcka någonstans.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]