Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikethebik
#1274235
StefanN skrev: tor 11 okt 2018, 18:59 Tankade en firmabil idag.
F4E3C7CA-9F5A-48B9-A564-7C7C684D06DA.jpeg
1000 kr av dessa knappt 1600 är skatt och diverse hittepå-avgifter som går direkt in i statskassan för att fylla slukhålen.
Max 10 kr av dessa 1000 går till åtgärder för miljö och klimat. Men miljö och klimat är ett argument i tiden för att lura oss på ännu mera pengar.

Mike
Användarvisningsbild
av Mr B
#1274339
Jag har precis köpt en elhybrid, är det bra eller dåligt? ;-) Då FÅR man ju bidrag från staten till och med. Dags att beställa en Thailandsresa för de pengarna kanske? 8-)
Bilagor
DSC_0000_BURST20180925180258992.JPG
DSC_0000_BURST20180925180258992.JPG (862.6 KiB) Visad 752 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1274345
Allt beror på vad du har för tankesätt .... Du kan tänka på 2 sätt.

Individuellt tänkande: Jag har solceller på taket av mitt hus som laddar min elbil. Nu kan jag köra hur mycket som helst utan att jag belastar miljön alls.

Globalt tänkande: Om jag inte kör med min elbil idag kommer dessa KWh istället att säljas till övriga Europa via gridden och de kommer dra ned på brunkols-elen precis så mycket.
av S80_140HK
#1274349
joel80 skrev:
S80_140HK skrev:
Jag är en patetisk miljöbov som har en 28år gammal bil som bruksbil, medans grannen som åker Tesla är en fantastisk miljövän. För hans bil går på el minsann. Men, hur ser utsläppen ut under produktionen av den Teslan?
Just Tesla har den mesta av sin elproduktion från solpaneler dom själva satt upp med mellanlagring i batterier dom själva bygger. Det gör att de har väldigt lågt utsläpp vid byggandet. De har också fått ner mängden kobolt till under 10kg per bil.
Det börjar bli mer och mer fokus på hur batterier framställs, vilket är toppen. Än så länge är det mobiler, datorer och annan elektronik som står för den absolura merparten av t.ex koboltanvändning, men ingen har brytt sig om det när de köpt dator eller mobil. Så p.g.a elbilar fått fokus på det börjar det förändras.
Din gamla bil du kör runt med gissar jag släpper ut rätt mkt per mil? Kör du ett par tusen mil per år är det troligen inte mer än 3-5 år innan du eldat upp lika mycket skit som grannens Tesla gör under hela sin livstid.
Kan såklart diffar några år hit och dit beroende på di. Förbrukning och hur mycket du kör.
Jovisst, det är bra att tekniken går framåt vad gäller framställning av batterier m.m, men jag tänker mer bilen som helhet. Behöver med andra ord inte vara just Tesla jag tänker på. Hur ser produktionen och utsläppen ut om man tänker plåtdelar, bussningar, glas, textiler och annat som finns i en bil? Det är ju också nånting att räkna med när man tillverkar en ny bil. Samtidigt så måste man även tänka på transporter av dessa delar. Allt som nytillverkas innebär ju en belastning för miljön.
mikethebik skrev:
Tvärtom, du är en eftertänksam miljövän av rang, att köra en gammal bil så länge det överhuvudtaget går är det mest miljövänliga du kan göra.
Då mitt bilintresse är stort och jag äger ett antal äldre bilar går jag ofta på lokala skrotar och häpnar över de skäl som angetts för skrotning, alltifrån "den är gammal" till kass ac, dags för kamremsbyte, trasig generator eller startmotor eller andra högst triviala fel som dödar oerhört många mycket fina bilar i övrigt. Vansinne enligt mig, men tydligen väldigt miljövänligt enligt många muppar!
Miljö och klimat är inget annat än ett argument att ytterligare beskatta oss redan överbeskattade svenskar, tro inget annat!

Mike
Tack, det är så jag känner också. Kan inte undgå att börja tänka på "Cash for clunkers"-programmet dom körde i USA för några år sen. Många fina bilar utan direkta fel fick motorerna förstörda och ersattes av nya bilar. Man måste ju vara en idiot om man tror att det var för miljöns skull. :devil:

Brukar tänka samma sak när jag är på skroten. Senast såg jag en W124 300 Coupé helt utan rost som hade fått ena sidorutan krossad. Resultatet blev såklart inlösen och skrotning. Tragiskt att se.

Det finns bara ett sätt att rädda miljön:
Ett gemensamt, globalt, politiskt beslut där alla hjälps åt över landsgränserna och där dom rika länderna hjälper dom fattiga att ersätta deras smutsiga energi med grön energi. Utan ett sådant beslut kommer det bli svårt. Detta kräver också att vi alla tänker om gällande vårat sätt att leva.

Problemet i grunden är dock att vi är för många människor.
av mikebike
#1274355
mikethebik skrev: tor 11 okt 2018, 20:02
StefanN skrev: tor 11 okt 2018, 18:59 Tankade en firmabil idag.
F4E3C7CA-9F5A-48B9-A564-7C7C684D06DA.jpeg
1000 kr av dessa knappt 1600 är skatt och diverse hittepå-avgifter som går direkt in i statskassan för att fylla slukhålen.
Max 10 kr av dessa 1000 går till åtgärder för miljö och klimat. Men miljö och klimat är ett argument i tiden för att lura oss på ännu mera pengar.

Mike
Men flygbränsle är nästan helt oskattat, trots att utsläpp från flyg är mycket värre än utsläpp från bilar.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1274374
S80_140HK skrev: fre 12 okt 2018, 11:18
mikethebik skrev:
Tvärtom, du är en eftertänksam miljövän av rang, att köra en gammal bil så länge det överhuvudtaget går är det mest miljövänliga du kan göra.
Då mitt bilintresse är stort och jag äger ett antal äldre bilar går jag ofta på lokala skrotar och häpnar över de skäl som angetts för skrotning, alltifrån "den är gammal" till kass ac, dags för kamremsbyte, trasig generator eller startmotor eller andra högst triviala fel som dödar oerhört många mycket fina bilar i övrigt. Vansinne enligt mig, men tydligen väldigt miljövänligt enligt många muppar!
Miljö och klimat är inget annat än ett argument att ytterligare beskatta oss redan överbeskattade svenskar, tro inget annat!

Mike
Tack, det är så jag känner också. Kan inte undgå att börja tänka på "Cash for clunkers"-programmet dom körde i USA för några år sen. Många fina bilar utan direkta fel fick motorerna förstörda och ersattes av nya bilar. Man måste ju vara en idiot om man tror att det var för miljöns skull. :devil:

Brukar tänka samma sak när jag är på skroten. Senast såg jag en W124 300 Coupé helt utan rost som hade fått ena sidorutan krossad. Resultatet blev såklart inlösen och skrotning. Tragiskt att se.

Det finns bara ett sätt att rädda miljön:
Ett gemensamt, globalt, politiskt beslut där alla hjälps åt över landsgränserna och där dom rika länderna hjälper dom fattiga att ersätta deras smutsiga energi med grön energi. Utan ett sådant beslut kommer det bli svårt. Detta kräver också att vi alla tänker om gällande vårat sätt att leva.

Problemet i grunden är dock att vi är för många människor.
Exakt vad jag skrivit många gånger på detta och andra forum samt i samtal om miljö och klimat!
Sverige har 1,3 promille av jordens befolkning, att tro på politikers mantra om höjda skatter i Sverige för klimatets skull är trams och inget annat än trams!
De vill klämma oss på mera pengar med miljön som argument, punkt!
Enda sättet för en varaktig lösning är att den globala befolkningsökningen avstannar för att därefter minska, kanske klotet klarar 3 miljarder med nuvarande levnadsstandard.
Men varje gång man påtalar detta får de flesta skygglapparna på, människan är tydligen helig, åtminstone i sina egna ögon.
Om inget görs åt befolkningsexplosionen kommer planeten att kollapsa med massdöd i en omfattning liknande meteoritnedslaget i Yucatan för 65 miljoner sedan.
Den som lever får se...

Mike
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1274376
mikebike skrev: fre 12 okt 2018, 11:41
mikethebik skrev: tor 11 okt 2018, 20:02
StefanN skrev: tor 11 okt 2018, 18:59 Tankade en firmabil idag.
F4E3C7CA-9F5A-48B9-A564-7C7C684D06DA.jpeg
1000 kr av dessa knappt 1600 är skatt och diverse hittepå-avgifter som går direkt in i statskassan för att fylla slukhålen.
Max 10 kr av dessa 1000 går till åtgärder för miljö och klimat. Men miljö och klimat är ett argument i tiden för att lura oss på ännu mera pengar.

Mike
Men flygbränsle är nästan helt oskattat, trots att utsläpp från flyg är mycket värre än utsläpp från bilar.
Om våra "kära" politiker vågade beskatta flygbränsle som tankas i Sverige med samma argument som för övriga transporter dog flygsektorn i Sverige omedelbart, alltså är inte miljön och klimatet överordnat för dessa politiker. Hur skulle det se ut om de inte kunde ta sig till Bryssel eller Thailand från Sverige utan tvingas till att ta tåget till Kastrup?

Mike
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1274387
Dagens observation: Diesel 90 öre dyrare än 95, dock inte över 17:-/l där jag brukar tanka.
Användarvisningsbild
av joel80
#1274395
S80_140HK skrev: Jovisst, det är bra att tekniken går framåt vad gäller framställning av batterier m.m, men jag tänker mer bilen som helhet. Behöver med andra ord inte vara just Tesla jag tänker på. Hur ser produktionen och utsläppen ut om man tänker plåtdelar, bussningar, glas, textiler och annat som finns i en bil? Det är ju också nånting att räkna med när man tillverkar en ny bil. Samtidigt så måste man även tänka på transporter av dessa delar. Allt som nytillverkas innebär ju en belastning för miljön.
Lite olika siffror beroende på undersökning. Men ligger oftast runt 10 ton, räknat för en medelstor bil.
För elbil, om man räknar med att batteriets gjorts med ganska mkt smutsig el. (global elmix) får man lägga till 10-13ton till.
En mellanstor bensinbil släpper dock ut runt 160 ton till under sina första 16000mil. Man kör ikapp batteriets utsläpp på ca 1-2 år beroende på hur mycket man kör.

I takt med att industrin ställer om blir grundutsläppen för både elbil och vanlig bil lägre. Och också beroende på var de är tillverkade. Och redan nu kan man komma ner rejält på batteritillverkningen om den görs på grön el.
Northvolt hävdar att man bara kommer ligga på ett par hundra kg co2 per batteripack.

Kör man sen på ren el blir skillnaden rätt stor. Man minskar alltså allt eftersom även tillverkningsutsläppen, men i en undersökning från VUB University (Brussels) and Transport & Environment (T&E) förra året räknade man så här:
w2w.png
w2w.png (47.16 KiB) Visad 679 gånger
Det är en seglivad myt att det skulle kunna vara bättre med fossildriven bil.

VolvoB20 skrev:Allt beror på vad du har för tankesätt .... Du kan tänka på 2 sätt.

Individuellt tänkande: Jag har solceller på taket av mitt hus som laddar min elbil. Nu kan jag köra hur mycket som helst utan att jag belastar miljön alls.

Globalt tänkande: Om jag inte kör med min elbil idag kommer dessa KWh istället att säljas till övriga Europa via gridden och de kommer dra ned på brunkols-elen precis så mycket.
Så kan du tänka men det är inte rätt. ;)
Det är inte så elnätet fungerar. Inte idag, och troligen inte imorgon heller.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1274433
joel80 skrev: fre 12 okt 2018, 17:24
VolvoB20 skrev:Allt beror på vad du har för tankesätt .... Du kan tänka på 2 sätt.

Individuellt tänkande: Jag har solceller på taket av mitt hus som laddar min elbil. Nu kan jag köra hur mycket som helst utan att jag belastar miljön alls.

Globalt tänkande: Om jag inte kör med min elbil idag kommer dessa KWh istället att säljas till övriga Europa via gridden och de kommer dra ned på brunkols-elen precis så mycket.
Så kan du tänka men det är inte rätt. ;)
Det är inte så elnätet fungerar. Inte idag, och troligen inte imorgon heller.
Jodå, här kan du t.o.m. följa hur elen flödar i nordeuropa i realtid.

https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Just nu när jag kikar exporterar vi 604 MW till Polen, det gör att de kan dra ned lika mycket på sina kolkraftverk. Vi sitter inte ensamma på en öde ö och är bortkopplade från resten av världen.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 41

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]