Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1274000
StefanN skrev: ons 10 okt 2018, 12:46 17.01:-/L för diesel idag, det gick fortare än vad jag trott att spräcka 17:-
Ja, där jag tankar är 95 oktan 60 öre billigare än diesel.
Det är visst inblandningen av raps(?) i dieseln som har skapat detta på grund av en dålig skörd.
Om detta grundar sig på fakta eller ej kan jag dock inte säga...
Användarvisningsbild
av Dex
#1274093
fjohan82 skrev: ons 10 okt 2018, 13:30
StefanN skrev: ons 10 okt 2018, 12:46 17.01:-/L för diesel idag, det gick fortare än vad jag trott att spräcka 17:-
Ja, där jag tankar är 95 oktan 60 öre billigare än diesel.
Det är visst inblandningen av raps(?) i dieseln som har skapat detta på grund av en dålig skörd.
Om detta grundar sig på fakta eller ej kan jag dock inte säga...
Konstigt att vi har dyrast Diesel i hela Europa över 17kr/l??
Tyskland exempelvis tar 1,35 Euro litern för diesel(14,85kr/l) och 1,51Euro för liter Bensin(16,61Kr).
Tror inte det är dålig skörd som orsakar prishöjningen eller konflikten USA/Iran som höjer oljepriset enligt massmedia.
Däremot behöver staten få över dieselbilister till att bli bensinbilister så att de får in mer skatt från bilismen.
Nästa steg är väl att lägga kilometer skatt på elbilarna när tillräckligt många gått över till det från bensin och diesel.
Så gick det för etanolbilarna också billigt i början sedan blev det helt plötsligt dyrt.
Lika bra att de höjer till 25kr/l så får de in lite mer skattepengar. :bored:
Användarvisningsbild
av Derank
#1274099
Oljan över 84 och dollarn over 9 gör sitt till, det vänder strax ner igen, om någar veckor betalr du under 16 igen
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1274129
Dex skrev: ons 10 okt 2018, 22:51 Nästa steg är väl att lägga kilometer skatt på elbilarna när tillräckligt många gått över till det från bensin och diesel.
Varför tror du EU har investerat 110.000.000.000 kr i Galileo. Dynamisk lägesbaserad beskattning av fordonsflottan är nr 1 i BusinessCaset för Galileo., sen kommer så klart säkerhet, navigering osv längre ned på listan.

Vi kan ju inte ha ett beskattningssystem som är beroende av USAs GPS; Ryssalnds Glonass eller Kinas Beidu.
av S80_140HK
#1274152
För mig är gränsen nådd redan för länge sedan. Enligt mig, så finns det i dagsläget inget sätt att vara klimatsmart, trots att det är vad våra styrande politiker eftersträvar med våran väl tilltagna bränsleskatt. Hela konceptet bygger på att fordonsflottan skall förnyas till hybrider eller rena elbilar. Jag är SÅ less på att tänket hela tiden grundar sig i att nya saker är bäst. Lösningen på alla problem är att konsumera ännu mer än vad normalsvensken redan gör.

Jag är en patetisk miljöbov som har en 28år gammal bil som bruksbil, medans grannen som åker Tesla är en fantastisk miljövän. För hans bil går på el minsann. Men, hur ser utsläppen ut under produktionen av den Teslan? Det skiter alla i. För någon har bestämt att elbilen är en trädkramare av rang.

Tills majoriteten av flottan är just hybrider eller elbilar, då kommer det inte heller vara bra, med skatt därefter. :mad: :devil: Vänta och se.

Så, slutsatsen är att för att vara miljövänlig idag så ska man åka en ny elbil samt bo nära staden i en nyproducerad lägenhet alternativt ny klimatsmart villa. Ju mer nya prylar man omger sig med, desto bättre är det! Tyvärr så går dom flesta på det också.
Användarvisningsbild
av joel80
#1274197

S80_140HK skrev:
Jag är en patetisk miljöbov som har en 28år gammal bil som bruksbil, medans grannen som åker Tesla är en fantastisk miljövän. För hans bil går på el minsann. Men, hur ser utsläppen ut under produktionen av den Teslan?
Just Tesla har den mesta av sin elproduktion från solpaneler dom själva satt upp med mellanlagring i batterier dom själva bygger. Det gör att de har väldigt lågt utsläpp vid byggandet. De har också fått ner mängden kobolt till under 10kg per bil.
Det börjar bli mer och mer fokus på hur batterier framställs, vilket är toppen. Än så länge är det mobiler, datorer och annan elektronik som står för den absolura merparten av t.ex koboltanvändning, men ingen har brytt sig om det när de köpt dator eller mobil. Så p.g.a elbilar fått fokus på det börjar det förändras.
Din gamla bil du kör runt med gissar jag släpper ut rätt mkt per mil? Kör du ett par tusen mil per år är det troligen inte mer än 3-5 år innan du eldat upp lika mycket skit som grannens Tesla gör under hela sin livstid.
Kan såklart diffar några år hit och dit beroende på di. Förbrukning och hur mycket du kör.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1274205
S80_140HK skrev: tor 11 okt 2018, 13:19
Jag är en patetisk miljöbov som har en 28år gammal bil som bruksbil, medans grannen som åker Tesla är en fantastisk miljövän. För hans bil går på el minsann. Men, hur ser utsläppen ut under produktionen av den Teslan? Det skiter alla i. För någon har bestämt att elbilen är en trädkramare av rang.
Tvärtom, du är en eftertänksam miljövän av rang, att köra en gammal bil så länge det överhuvudtaget går är det mest miljövänliga du kan göra.
Då mitt bilintresse är stort och jag äger ett antal äldre bilar går jag ofta på lokala skrotar och häpnar över de skäl som angetts för skrotning, alltifrån "den är gammal" till kass ac, dags för kamremsbyte, trasig generator eller startmotor eller andra högst triviala fel som dödar oerhört många mycket fina bilar i övrigt. Vansinne enligt mig, men tydligen väldigt miljövänligt enligt många muppar!
Miljö och klimat är inget annat än ett argument att ytterligare beskatta oss redan överbeskattade svenskar, tro inget annat!

Mike
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1274233
@ joel80
När man köper en mobiltelefon är det ganska dumt om den ska gå på diesel eller bensin. Där är batteridriven bra. Och inte är det många gram Cobolt heller.
När det gäller bilar passar bensin och diesel bättre.
Tänk om alla som har en mobiltelefon också köpte sig en batteribil, med 10 kg Cobolt. Nä det går inte. Så ditt exempel var inte den bästa jämförelsen. :-D
Undrar också hur det hade påverkat priset på batterier.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 41

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]