Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
#1272732
Hej!

Har ägt en V60 -14 sedan våren 2017 (5 000 mil) och fick göra en hjulinställning för knappt ett år sedan. Bilen drog åt höger vilket åtgärdades.

Nu har dock bilen börjat dra åt höger igen och spontant blir det en hjulinställning till.

Detta är dock första gången jag gör hjulinställningar på en bil, och jag har då ägt ett 20-tal.

Frågan är då: Har 60-serien känslig framvagn eller är det en slump?

Hur fungerar en hjulinställning? Kan firman ha dragit åt någon skruv för lite som gör att den efter ett halvår får fel vinkel? Eller måste det vara så enkelt att "någon" måste ha kört emot något hinder så att vinkeln på det sättet ändrats?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1272736
specos skrev: tor 04 okt 2018, 20:42 Hej!

Har ägt en V60 -14 sedan våren 2017 (5 000 mil) och fick göra en hjulinställning för knappt ett år sedan. Bilen drog åt höger vilket åtgärdades.

Nu har dock bilen börjat dra åt höger igen och spontant blir det en hjulinställning till.

Detta är dock första gången jag gör hjulinställningar på en bil, och jag har då ägt ett 20-tal.

Frågan är då: Har 60-serien känslig framvagn eller är det en slump?

Hur fungerar en hjulinställning? Kan firman ha dragit åt någon skruv för lite som gör att den efter ett halvår får fel vinkel? Eller måste det vara så enkelt att "någon" måste ha kört emot något hinder så att vinkeln på det sättet ändrats?
Skulle inte säga att den är mer känslig än andra bilar.
Jag har kört 6200 mil med min sen jag fick den för 1,5 år sen och har gjort en hjulinställning, dock pga att jag monterade andra dämpar och fjädrar.
Det är inte vägens beskaffenhet som gör att du upplever att den drar snett? Tänker mig att du testar även på en väg med nybelagd asfalt.
Drar den snett vid frirull, boms eller acceleration?
Men det är klart, klättrar man på trottoarkanter så sliter det på upphängningen.
Användarvisningsbild
av x74
#1272922
Hade en v60 -14 efter 2 år fick en framvagns inställning göras, fram däcken var hel slut slitit rejält snett, men överlag har kvaliten hos volvo av min erfarenhet sjunkit rejält.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1272927
Min gick problemfritt till 2800 mil, då byttes ett fjäderbenslager med tillhörande hjulmätning. Sen gick den till 10 000 mil, då gjorde jag en för att det var länge sen, och resultatet blev just mätning av vinklarna, ingen justering, alls.
av Henkan
#1272960
Min S60 som jag köpte helt ny är den enda bil jag någonsin behövt göra hjulinställning på. (tog körkort 1980) Däcken slets ut på ca 2500 mil. Helt sjukt på en NY bil. Inget som gick på garanti. Snart är nästa omgång däck dags att byta efter 2500 mil till. Kör inte på tjintjong-däck.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1272966
Ovan inlägg hade varit lite till nytta av vilka däck du kört på, dimension och vad som avses med ”slut”.

Jag byter på 3-4mm, men nya i min dimension och i detta märket är 7,5mm. Så 2500 mil är helt okej för min del. Mina 235/40-19 falken fk 510 har rullat ca 1200 mil tror jag, och är nere på 5 bak och 4 fram, så jag ger dom max en säsong till. Men de har haft ett hårt liv, med tyska motorvägar, lastad bil och höga hastigheter med mera.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1272968
Jag kör på 235/40/18 och slet ner de Continental bilen levererades med på en säsong.
Nu, säsong två, är det Goodyear som gäller. Även dessa är rejält slitna, framförallt fram, men bör klara nästa säsong också. Detta ska undersökas när vinterdäcken läggs på.

Dock slits de helt jämnt, så det är nog mer mitt körsätt och hård Autobahnkörning, än bilen det är fel på :-)
av Henkan
#1273017
Hämtade ut bilen i december -16 med vinterdäck på, 17-tums sommarhjul i bagaget. När det blev sommardäcksäsong på våren -17 så skaffade jag Goodyear Efficientgrip Performance 225/45-18 till fälgar jag redan hade från min tidigare V40, körde hela säsongen med dem, när säsongen var slut så fanns inget mönster i innerkant på framdäcken, blankt. Gjorde hjulinställning hos Volvo. Det var rätt mycket fel, har aldrig kört på kanter eller i gropar. Konstigt att en ny bil har så dåligt inställda hjulvinklar. Satte på vinterdäcken. Nu i våras köpte jag likadana däck igen och har kört den här säsongen och nu är det inte mycket mönster kvar. De är jämnt slitna men behöver bytas.
Jag kör lugnt och sansat och kollar trycket oftare än medelsvensson då jag har kompressor hemma, håller mig på 2,7-2,8 bar.
Jag hade samma fälgar med likadana däck (visserligen 225/40-18) på min V40 och där slets de helt normalt. Körde två säsonger och kunde sedan sälja däcken när jag bytte bil.
Nog har S/V60 känslig framvagn tycker jag.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1273019
Där får jag be om att inte hålla med. Tjejens mor kör på samma framdäck sedan 16000 mil, nu har bilen gått 22, t3 -12. Har inte bytt på den för året än, men det var 6(!) mm kvar i våras, så vi får se nu.
Det är även samma hjulupphängning på s80/v70/xc60.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]