- ons 09 jan 2019, 22:10
#1291367
Som jag ser det, det som låter mest logiskt för mig, är att du gör en riktig adaptering efter konstens alla regler och gärna några kilometer extra eller några minuter till för att vara riktigt säker.
Det är ju som Volvos beskrivning säger, Lambdasondens signaler till styrdatorn som ger den informationen som styrdatorn går på när det gäller blandning luft/bränsle. Sedan är det ju så också att vid kallstart fungerar inte Lambdasonden förrän den har blivit varm. Det är ett förinställt "startläge" som jobbar där. Kanske ett grovt "höftskott" men man kan kanske tänka sig att det har blivit rubbat på något sätt? Det kanske gick bra under den varma årstiden, men nu är det kallt. Då vill den inte, kanske (?)
Så gör en generös adapteringsrunda. Om inget blir bättre, åk till Volvoverkstaden. Skriv ner på ett papper (Använd datorn så att det blir klart läsbart) vad du själv har kollat och åtgärdat. Annars är risken den att verkstaden rycker på axlarna och säger "Vi (deras dator) hittar inga fel. XXX kronor i felsökningsavgift. Tack och adjö!"
Det finns många sådana trådar här på forumet där det har gått till så här.
Dom har alltså inte gjort någon grundlig "manuell" felsökning. Dom har bara låtit datorn berätta om det finns några felkoder.