Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ahlgrenen
Hej på er,

Har precis köpt en Volvo 360 GLS ifrån -85.
En äldre herre som haft den sedan den var ny.
Bilen har gått lite drygt 11k mil, och kamrem är bytt vid drygt 8k mil.. Men tror det är många år sedan.

Så känner att jag skulle vilja byta den. Men hittar ingen bra GDS-manual / Haynes-manual / Video på youtube på just en B200K motor.

Någon som har en bra guide eller annat att inflika med?
Råder delade meningar om hur illa det går vid ett eventuellt kamremsras.. Någon som vet?

Tack på förhand!
av Rådlös
Med en K-motor ligger man rätt illa till om det blir kamremsbrott. OBS! Om vi med K menar Karburator? Har du förgasare? (K kan kanske betyda något annat på en 360?)
Dom rödblockmotorer som inte klarar kamremsbrott är K-motorer och fyrventilsmotorer. A, E och F-motorer klarar ett brott.

Men byt remmen och sträckaren nu så kan du sova gott om nätterna i 8 år eller 6000 mil till. För din egen och eventuella efterkommande ägares information, skriv upp datum och miltal när du har bytt remmen.
av Ahlgrenen
Borde stå för förgasare kan jag tycka, för det har den.
Ja absolut det tänkte jag anteckna, men hade velat ha tag i en guide eller dylikt så jag vet hur jag ska gå tillväga :)
Användarvisningsbild
av frasse4
På B230K sitter en annan topp som heter 631 och den klarar inte ett kamremsbrott men jag är ganska säker på att B200K har vanlig 530 topp. Med det sagt är jag ändå inte säker på att den klarar kamremsbrott för enligt Volvo klarade inte heller B200E som jag hade i min 240 kamremsbrott. Vet inte om det kan sitta andra kolvar i B200 än B230...

Kamremsbytet är samma på alla 8 v rödblock så sök på B230A B230E eller B230F för guider
av Rådlös
Från början när B21 kom var det 6000 mil. Men det höjdes och gjordes ett tillägg med alternativ till tiden också. Men jag vet inte exakt när detta ändrades. Bara att det har ändrats under årens gång. Det enda jag kan säga exakt att för en B21-motor gällde 6000 mil på årsmodell 1978. Det läser jag innantill i en instruktionsbok här.

Tjenare jag och en polare bytte till sinterlamell […]

Jag har säkert rullat 15k mil med sugfemma. […]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill s[…]

Volvo XC60-27

Min plan är att byta bort fruns Toyota RaV4 -[…]