Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1271875
Hej! Problemet med tomgången kan vara lödningarna i hastighetsmätaren. Strömmen går ju via hastighetsmätaren där en lampa finns för laddningen. Inget jag är säker på, men min pappa hade en Volvo 945:a från 1992 med det problemet. Mekanikerna på Volvo klargjorde att problemet satt i hastighetsmätaren. Det finns företag som lagar hastighetsmätarna. Mvh Tobias
#1271914
var nog lite otydlig och det är att jag inte kör bilen på vintern då får den "sova" och innan brukar jag blanda i lite 2 takts olja för cylindrarnas och annats skull. mindre rost med oljefilm.
ja oljan byts 1 gång om året ungefär och den går runt 500 mil eftersom den står på vintern.

lödningarna har jag fixat till tankmätaren (hoppas jag) eftersom tankmätaren ändå flänger runt så sitter nog resten av det problemet i tanken. underkörning kan ibland tripp mätaren lägga av så den måste jag löda men jag märker inget under körning att det går annorlunda.
har svårt att tro att det skulle påverka tomgången enbart under kallstart. fast nu med lite e85 i tanken så är den inte tjurig längre så slutsatsen jag drar av det är att det nog är spridarna som var skitiga och eller trötta.

problemet jag har nu som är mest irriterande är det lilla klonkande ljudet som kommer enbart vid grus eller små gupp, vanliga gupp eller vid vanlig asfalts körning då låter det inte alls. har kollat så alla hjulbultar satt som dom skulle så problemet var inte där. även slitit och dragit i hjulet men hittade inget glapp där heller. kanske fjädern som glappar? det måste jag kolla.
#1272028
Nytt udda fel eller kanske vanligt? Väl på jobbet så kunde jag inte låsa bilen. Nykeln vägrade gå runt. Som att jag hade fel nykel vilket inte är fallet. Undrar om det beror på fukten och kylan. Inte minus med kanske påverkar.
#1272116
Nu när jag kom hem betedde sig låset helt som vanligt, mycket konstigt. ska nog smörja upp det lite till en början och se om det återkommer.

Jag har tänkt byta remmar eftersom de ser gamla och slitna ut och remmen till generatorn "hoppar" lite suspekt. vilken längd ska det vara, är det samma längd till båda? har inte AC så en rem går enbart till generatorn medan den andra drar fläkten och servo pumpen. googlat mycket men inte kommit fram till mycket och biltema verkar ha en del olika storlekar där vissa fungerar och andra inte. läste om någon som köpt alla biltemas varianter och ingen passade, han var lite bitter.
#1272135
Med den gamla sortens fläktremmar (kilremmar) var det oftast så att dom hette vad längden (omkretsen) var i millimeter. Och det stog även skrivet på dom. Om det är oläsligt eller remmen saknas av någon anledning, så tag ett snöre eller rep och lägg på det på dom hjul där remmen skall ligga och mät snöret/repet sedan. Och tänk på att du har justermån på en generatorrem. Så du behöver inte vara exakt på centimetern.
#1272201
Ska eventuellt åka 35 mil i helgen så då kändes det rätt att byta saker som känns halvdanna. Får mäta då remmarna är så slitna att texten inte syns. Hoppas det är samma lä gd på båda.
Nu verkar låset mystiskt fungera som inget hänt.
#1272262
Många V olvo har 2 remmar till generatorn oc vattenpumpen och en till servon, men det finns alla varianter. Kolla på denna sida och skriv ditt reg-nummer så (kanske) du får rätt.... Jag sökte på en 740 med 115 hk motor och då blev det detta
https://www.mister-auto.se/drivrem/volv ... _g305.html
#1272609
Ska mäta sen och se om det kan stämma.

Imorse var det "kallt" och då beter sig den precis som jag minns. Startar upp den och den går perfekt i ca 2 sekunder för att sedan hoppa ned till ca 500rpm. Lägger jag foten lätt på gasen och bara gasar minimalt repar den sig snabbt. Mkt egendomligt. Är det runt 10 minus eller kallare så gör den likadant fast stendör. Då är det bara starta igen så går den som vanligt. Får ta in lite delar i vinter innan jag sveper in den i täcket. Insug och tomgångsmotor är nog en bra början.

Ska försöka filma beteendet, får hoppas på lite kyla imorgon också.
#1273093
Kylan vill inte infinna sig och remmarna har jag också försummat till förmån för min nya unifi AP.
Så nu är jag hos svärföräldrarna och fegade ur och tog den lilla peugeot 107an :-o

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]